Hoppa till innehåll

Hundarna går och smånyser och är inte helt i form


Wizard

Recommended Posts

För tre dagar sen så började båda hundarna att nya lite grann, men bara när vi var ute, och det såg ut som att Ellen i alla fall försökte nysa ut något skit i nosen. Eftersom mina hundar konstant går med nosarna i backen så är det inte så konstigt om de nosar i sig lite pollen eller annat skit i bland så jag tänkte att vi får se hur det är om några dar. Båda löper dessutom och de är aldrig sig själva då och kan vara rätt mysko ibland...

Till saken hör att för två veckor sedan var vi på en kortare semesterresa och hundarna var på kennel, men de är vaccinerade enligt konstens alla regler även om de inte träffar andra hundar mer än ett par gånger varje år, men jag har valt att vaccinera dem mot det mesta ändå. På kenneln bor alla hundar i egna boxar och de är aldrig tillsammans med andra hundar, men det spelar nog föga roll eftersom hundarna är på samma område och boxarna står nära varandra så det är givet att de kan ha plockat upp något skit där, men vad?

Jag har ingen erfarenhet om vare sig noskvalster eller liknande så jag har ingen aning om vad det kan vara just nu, men förutom att de smånyser lite och stundom tycks ha det lite svårare att andas genom nosen så är det inga andra symptom - förutom att de är löjliga till max eftersom de löper...

Vilka sjukdomar kan ge detta symptom? Hur länge skall man vänta tills man blir orolig och uppsöker veterinär? De äter och dricker normalt och är i övrigt som vanligt, men de är inte lika pigga och alerta - men det brukar de inte vara i slutet av löpet heller... 

Tack på förhand!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now killer_mouse sa:

Ta ett förstoringsglas och titta vid mynningen på näsan om du ser nått där 

Har kikat flera gånger och jag kan inte se något skumt. Allt är helt normalt.

När jag skriver "nyser" så låter det som att de försöker blåsa ut något från nosen och inte en nysning som sitter längre in i näshålorna, om ni förstår vad jag menar med det, men allt ser bara helt normalt ut och om noskvalster inte är extremt mycket mindre än de kvalster som hönsen får på fötterna ibland så verkar det inte vara noskvalster i alla fall - men jag har inget bra förstoringsglas så helt säker kan jag inte vara...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Noskvalster kan de ju gå och fnysa av men det är ju inte alltid det blir den symtomen. Men misstänkt eftersom båda håller på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pratade nyss med en polare som också har en spaniel, men yngre, och hon hade exakt samma symptom...? Det är väldigt mycket växtlighet i Skåne som fröar av sig just nu och kan det möjligen spela in?

Skall försöka fixa ett bättre förstoringsglas i morgon så jag kan utesluta ohyra i snoken på dem, men även det lär ju inte vara spiksäkert gissar jag på... Nåja, blir de inte bättre efter en vecka får man väl dra upp stora plånboken och åka till veterinären med dem... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min spaniel nös också en hel del för ett par veckor sen, precis som du beskriver med att "rensa" nosen från nåt. Det höll i sig bara ett par dagar så jag tänkte inte mer på det, utan tänkte bara att det nog var nåt pollen eller liknande som spökade..

Så ge det några dar, o hoppas det blir bättre! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago larze sa:

Har de inåtdragninar också? Låter lite som snarkningar.

/Lars.

Nej, bara utåt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hundarna har nyst lite mindre i dag, men å andra sidan har de inte varit ute lika mycket heller pga kasst väder, så vi får se hur de är i morgon när vädret skall bli bättre - men jag är inte längre orolig för hundarna och tror nog att det är någonting utomhus som har skapat situationen. Men jag tänker fortsätta att ha koll på dem framöver och är de inte helt symptomfria om en vecka så tar jag ett snack med veterinären så man vet säkert.

Även djur drar ju på sig lättare sjukdomar precis som vi människor men skillnaden är att vi är avsevärt mycket klenare än djuren och de visar sällan något när de har något lindrigare... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderar på om det inte varit extremt höga pollenhalter som även hundar reagerat på?

Jag har haft stora problem med pollen i veckan och våran 12 veckors vorsteh va alldeles röd i ögonen, vi började
bli oroliga att något va fel, dom senaste två dagarna har det blivit bättre på honom och även på mig. 

Kan det vara pollen ? även han har fnyst lite. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, nog sjutton har det varit höga pollenhalter... Mina bihålor jävlas ordentligt och jag kan knappt andas mellan varven, men jag trodde inte hundarna skulle reagera på det? Men drar de in något i nosen så måste det irritera helt klart.

Oavsett vad det är så har det ju visat sig att det inte bara är mina hundar som haft dessa symptomen och då känns det betydligt lugnare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, en vecka senare och hundarna är helt kuranta igen!

Med andra ord var det tveklöst pollen/frö-situationen som skapade nysningarna och inget annat. (pust!)

Jag har hört så många liknande historier under veckan som var när jag frågade runt bland hundfolk jag känner här nere så det måste vara rätt extrema halter ute nu med pollen, eller fröer, att till och med hundarna reagerar så kraftigt.

Tänkte bara uppdatera och avsluta ämnet med resultatet så andra i framtiden eventuellt kan dra lärdom av det som för mig var ett mysterium - och även en del oro eftersom hundarna precis hade varit på kennel, vilket de normalt inte är...

Nu hoppas jag bara att hormonerna skall lugna ner sig efter de har löpt också så det blir någon ordning på dem igen ;) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...