Hoppa till innehåll

Krut, att ersätta Mrp med.


uKKla

Recommended Posts

Hej. 

Efter att varit på skjutbanan i värmen och skotten tog intedär de skulle, vart jag väldigt fundersam. Nu har jag inte vart på återbesök än,  men de kommer när temperaturen har gått ned något. 

Jag har alltid skjutit ett par skott från kall bössa och dom har tagit precis vidklisterlappen jämt utom nu, nu tod dom ca 6cm högt och 3-4 cm åt höger... Inget har hänt med bössan vad jag vet. Sist ja sköt var i maj inför bäverjakt och det var på samma tavla ja sköt nu.

Min fundering är nu om den varma temperaturen har påverkat? Om så är fallet är jag allt annat än nöjd och måste testa något annat.

 

Var inne och läste en riktigt intressant tråd vid namn taktiskt skytte och råkade läsa "Mrp vilket är mest temperatur känsligt enligt mig"

 

Jag måste prova annat krut nu och de lutar väl åt ett vv krut, men vilket? Jag läste en gång en artikel i någon jakttidning där dom testat fram ett krut som minst påverkades av temperaturen men hittar den inte och kommer inte heller ihåg vilket krut.. 

 

Fyll på med idéer, kalibern är 270win och jag skjuter både 150gr sst och 140gr tsx som nu samskjuter väldigt fint på 100m.. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utvecklar frågan enklare, ska man köra på 560 eller 165? 55cm pipa..

Enligt quickload så ska Mrp vara mest optimalt om man ser tillförbränningen.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Följer detta med stort intresse.... Varit inne på MRP, som "alla" .270 nördar (Jänkarna verkar bryta ihop ibland för att de inte kan få tag på det), men då min ammunition riskerar användas från Skåne i Augusti till Finska Lappland i oktober/november så kan jag behöva tänka till lite.

Ledsen att jag inte har något annat att tillföra i frågan.  :-)

 

PS: Säger hej till Hallsberg föresten, var ett tag sedan man bodde i närområdet. ;-)

DS

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...