Hoppa till innehåll

Förslag! Lite rädd och konfunderad...


josc72

Recommended Posts

Tänkte testa två olika Barnes TTSX och TSX 80 och 85 gr till min 6xc. Gjorde ett snabbtest i fjol och de sköt inte något vidare. Då testade jag en medelladdning. Nu kollade jag Normas laddata där de har med TSX i 85 gr med sina egna krut. Jag har bara laddat med 203-B. Jag lade mig lite ovanför minladdning, i mitten och lite under max. Norma har angett en tight COL på 65,3 mm. Jag har bomkontakt eller hårt motstånd vid 65,54 mm. Jag satte kulorna med friflykt på 1 mm och skulle då inte ha bomkontakt oavsett. Det är helt nya hylsor som bara är halskslibrerade. Winchester large rifle tändhattar. Inga magnum. Började skjuta tre skott av mellanlandningar och den första hylsan såg helt ok ut. Så jag fortsatte (lite slarvigt kanske) med de andra åtta. Sedan när jag plockade upp hyllsorna såg jag att jag blåst ur nästan alla tändhattar. Om trycket varit högt hur kan de då vara på alla? ĹVad i fasen har blivit fel?!

1470149060984-1545507261.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minimiladdning för den lite tyngre TSX (85 gr) är enligt Norma är 36,3 gr och max är 38,4 gr jag hade 36,5 och 37,4 och 38,2 gr. Jag körde samma laddning för TTSX som är 5 gr lättare. Jag har en helt ny våg RCBS 5-0-5 och en liten digital Hornady som jag brukar kontrollväga med. Det skiljer 0,1-0,2 gr dem i mellan. Jag kör exakt på RCBS-vågen.  . 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårt ämne detta, klart är att du har hamnat väldigt långt över maxtryckmässigt,

typ i närheten av riktiga tråkigheter.

Min bestående tanke är att hylsorna är för långa för patronläget och i delar nypt lite, det har tillsammans med övriga moment, lite nära bommarna, ev bomkontakt medfört övertrycket.

Ett annat alternativ är att krutet, trots att du anger 203-B antingen är gammalt, dåligt på annat sätt eller helt enkelt fel krut.

Jag har haft problem med långa hylsor i 6XC, de kom långa från Norma och med en eller två omladdningar klev de över gränsen och jag hade tändhattar som verkligen var utsmetade, dock inte som dina lösa.

/CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur blåser man UR en tändhatt ,   om ur menas att den gått pipvägen ? 

om det gått bakåt borde väl det stänkt metallsplitter bakåt ?? 

Jag har iofs endast erfarenhet av hagel ladda  men där har ibland tänhattsläget vart stort  och tänthatten trillat den när

hylsan kastats ut .

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är samma sak här, men termen är att "blåsa ut en tändhatt", det kanske egentligen borde stå, min laddning hade ett sådant övertryck att det permanent vidgade tändhattsläget förbi den plastiska zonen för metallen i hylsan och därefter faller tändhatten ur vid repetering, men det blir så långt att skriva, 

skillnaden i stort är att när detta sker med en kulpatron har man varit uppe på väldigt höga tryck, för hagelpatroner blir det aldrig samma tryck även om det inte är bra att ladda på det sättet där heller. /Christian 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan tänka mig är i så fall krutet och eventuellt friflykten. Hyllsorna är trimmade till 47,8 istället för 48,1. Tycker att det borde räcka. Krutet är ett år gammalt och har stått väl förslutet i förrådet. I bland lite för varmt men aldrig minusgrader. Får prova nytt krut och öka på friflykten 0,5 mm. Trycka av med snöre kanske :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

J- du skriver att krutet är ett år gammalt, är det då 1 år som du haft det, eller tillverkades det för ett år sedan?

Krut kan åldras ganska snabbt vid högre temp än lagringstemp, så om jag vore i dina skor, en rejäl skrubbning av pipan, om det inte är gjort, sedan ett par skott med en sedan tidigare etablerad laddning som inte ger tryck för att sedan prova på nytt med TSX kulorna,

just det en sista, annan sak, du har inte övervägt att du har en tight pipa som ligger på minimi mått, det skulle kunna ge bra farter och ok tryck med de mesta andra plugg men ge för höga tryck med just dessa homogener. /Christian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm, pipan var helt ren. Riktigt ren och mina Lapua Scenar gicks som vanligt. Ska testa krutet mot några vanliga kulor och kolla. Återstår pipan.  Om då Normas laddata för TSX bygger på deras egna hylsor, deras eget krut och Bartlein pipa som de själva säljer och använt vid designen av patronen så återstår egentligen bara krutet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Hur det har till slut med laddningen av 85gr TSX?

Jag har skjutit en laddstege med Barnes TSX 85gr och är inte nöjd med precisionen. Men är osäker hur jag går vidare. Tacksam för tips.
Laddade en stege med Norma hylsor, fed210-tändhatt, Norma 203b krut och Col 65mm. Följande steg, 37/37,4/37,8/39,2gr. 39,2gr var bäst grupp men slutstycket var trögt att öppna så där tror jag på högt tryck. 37,4 var näst bäst men jag är inte nöjd med gruppen, 25mm på 85m. Hur går jag vidare tycker ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ligger på 38,5gr 203B med COL 62mm med TTSX 80gr. Hade problem med längre COL så jag gick bakåt till 62 mm och då fungerade det hyfsat. 16 mm på tre skott 100 meter.  Skjuter dock betydligt bättre med Hornady ELD-X 103gr med betydligt längre COL.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...