Hoppa till innehåll

Olika typer av fabriks-Norma och träffläge


redtop

Recommended Posts

Jag är nybörjare på det här och kanske ställer jag fel fråga i fel del av forumet, men jag vore tacksam om jag kunde iallfall bli ledd åt rätt håll:

Jag har köpt min första studsare och det blev en väldigt fint ombyggd m/96 som jag köpte av en äldre man som inte längre kunde jaga av hälsoskäl. Pipan är kortad till 57cm. Med bössan fick jag en stor mängd övningsammunition:

Norma Fälttorped 210 st
Norma Fältelit 5 st
Norma Silvertorped 30 st
Ptr m/94 prj m/41 150 st
Ptr m/94 prj m/94 50 st

Jag fick även några Norma Oryx, samt köpte härom dagen en ask Lapua Mega.

Mannen som sålde menade att den träffläget var lika mellan övningsammunitionen och Oryxen på 100m. Han hade aldrig ändrat inställningen av siktet mellan jakt och övning. Han gjorde heller ingen skillnad på de olika typerna av övningsammunition. Låter det här rimligt i era öron? Och vad kan jag förvänta mig av Megan jämfört med Oryxen?

Jag ska naturligtvis prova själv på skjutbanan, men det vore fint att få en hint om vad jag kan förvänta mig när det gäller träffläget för de typer av ammunition som jag nämner ovan.

Diskussionen om att jag kommer att dö av att jag får slutstycket i pannan på första skottet kan ni väl vara snälla att låta bli. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt beror på hur väl du skjuter men att alla ammo med olika kulvikt skulle ha samma träffläge på 100 meter är ytterst osannolikt, men det kan hända,

en del vapen typ Blaser har pipor/egenskaper som förefaller göra dem mindre känsliga för kulvikter, men det är också otroligt mycket en fråga om det enskilda vapnet, typiskt sätt kommer ett välbyggt vapen, med en bra pipa att skjuta olika kulvikter jämnare än ett vapen som har en sämre pipa, där kommer saker som kulors diffar i diameter och hårdhet att ge utslag.

Ang Oryx och Mega så är det enbart Mega jag skulle fortsätta att överväga som jaktkula och då med insikten om att det kan bli rätt så slaskigt att använda den på korta håll, Megan är expansionsbenägen. 

Oryx är inte någon vidare bra jaktkula, särskilt inte i 6,5 mm. /Christian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var med om något märkligt nu med 22-250.

Från att skjuta kanon bra till att öppna upp.

Norma 50 grain V-max.

Svaret låg när man kollade tändhattarna mellan  batchen. 

Ena silvrig den andra koppar. Silvrig sköt kanon den andra en snusdosa.

Förmodligen har dem bytt tändhattar på dem nyare och de var dem äldre vi fick?

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago hs_merkel sa:

Norma 50 grain V-max.

Svaret låg när man kollade tändhattarna mellan  batchen. 

Ena silvrig den andra koppar. Silvrig sköt kanon den andra en snusdosa.

Förmodligen har dem bytt tändhattar på dem nyare och de var dem äldre vi fick?

S.

Hörde eller läste att Norma för ganska lång tid tillbaka ändrat sina tändhattar från silvriga till mässingfärgade.

Eller byte från Federal silverfärgade till Winchesters kopparfärgade, låt vara också att Norma gick till att använda 'magnum'-tändhattar i i alla eller i vissa patroner också.

Har tyvärr ingen länk till ovan för referens men det kan stämma in på orsaken till spridningen från 10 krona till snusdosa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått tillfälle att prova lite olika ammunition. Jag sköt på datoriserad inskjutningsbana 100m med inskjutningsstöd. 3 skott av vardera ammunition. Siffrorna kommer från datorn och är medelläget i höjd och sida, samt spridningen. 
3 skott är kanske lite i minsta laget, men det var vad det fanns möjlighet till den här gången.

Resultat:

Ptr m/94 prj m/41 ←2.9 ↑24.2 Ø34.6
Norma Silvertorped →4.6 ↑36.3 Ø28.7
Lapua Mega →6.6 ↓1.1 Ø41.0
Norma Oryx →14.4 ↓7.9 Ø44.4

Alla mått i mm.

Mina glada amatörslutsatser: 
Silvertorpeden är lite snabbare än Ptr m/94 och går därför lite högre. 
Megan och Oryxen har lite tyngre kulor och går därför lägre än övningsammon.
Inskjutningen och precisionen är tillräcklig för jakt med både Mega och Oryx, iallafall upp till 100m.
Samskjutningen mellan övnings- och jaktammunition är tillräckligt bra för att jag inte ska behöva skruva nåt på siktet mellan övning och jakt.

Synpunkter mottages gärna! :)

På bilden: Ptr m/94 prj m/41

 

Ptr m94 prj m41 (Large).JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörs som att du har koll på läget ;) och det är jue bara en posetiv sak att man inte behöver skruva nå på siktet mellan ammotyperna ^^ så om jag var du så skulle jag välja dem som samskötbäst kan tyvär inte utala mig om lapuamegan eller oryxen sku vara bäst jaktkula men de finns de jue andra som har bättre kunskaper om ^^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Lånar tråden lite..

Gissa patronen (eller främst kulan).

Då dom kom i en gammal glassburk så är jag ju frågande om vad den heter. Norma 30-06 framgår tydligt samt vet jag att den tar lite högt...

Så namnet på någon gammal övningsammunition? helmantlad och silvrig..

IMG_4994.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...