Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

• Similar Content

• Arve
      By Arve
      Äntligen är jaktsäsongen slut, så man får tid för sina långhållsprojekt! Här är ett som någon annan kan få fortsätta med: 1st CG80 i kaliber 6,5x55. Modifierad för kikarsikte, dvs. weaverklackar, böjt slutstyckshandtag, kvartssäkring. För ovanlighetens skull är denna CG80 INTE slutskjuten på banan innan den blev jaktvapen. 
      Tror den kan bli en riktigt bra långhålls- eller bänkbössa. Allt stål är skitfint men kolven är av generation 1 och lite hemmapulad. Vikt 4,8kg utan kornring. 63cm pipa. Kortad slaglängd. Snärtig och fin tryckpunkt. Snabbfästen fram och bak, passar stödben. Sprider 25mm@90m med Norma DL och en Norlett 7x32 - sannolikt mindre med en bra skytt och ett bra sikte.
      Förste ägaren hävdar att han bara hann skjuta "typ 3000 skott" innan han investerade i en Sauer. Jag har ingen piptolk, men kan i.a.f. se att bommarna är skarpa. Svårt att fånga på bild men jämfört med min CG63 är skillnaden uppenbar. Det f.g. ägare har hunnit är att såga i kolven och montera en ställbar Anschütz-bakkappa - ful men funkis.
      Pris 1 500kr. 
      Kitt för sidosäkring kan medfölja om så önskas.
      Jag bor i Enköping, ganska nära E18 och skjutbanan. Har en kolvkamshöjare och ett äldre kikarsikte att provskjuta med. 

Fler bilder: 

• redtop
      By redtop
      Hittade en detaljerad 3D-modell av en M/38 och började halvt på skoj fundera kring att göra en utvändig lådnyckel.
      Är det ungefär såhär man ska tänka?
      Gör man lämpligen ett uttag för främre kikarklacken eller ska den tvunget bort om man ska lossa pipan?

• LGH
      By LGH
      God eftermiddag.

Efter många om och men lyckades jag i går ta mig till skjutbanan för att skjuta in min Sako AII som fått ljuddämpare (RCC Carbon 44), ny bakkappa och kanske framför allt en ny glugg (Zeiss Classic 1,5-6).

När jag fick tillbaka bössan från smeden upplevde jag att slutstycket gick mycket trögare än tidigare. Jag satte mig ner och gjorde vapenvård. Efter det gick det lite bättre.

Ute på banan hade jag lite problem med skruvandet på siktet, men det löste sig till slut och jag började med glädje krympa mina grupper ned mot något som kanske är godkänt även bland er som faktiskt kan skjuta ordentligt.

Då kom det: Klicket. 

När jag kramade avtryckaren klickade det till lite lågt och indikatorn i underkant av slutstycket som visar om slagstiftet är uppspänt tror jag rörde sig en millimeter eller en halv, inte mer än så. Försiktigt lirkade jag upp slutstyckshandtaget, tog ur slutstycket och gjorde patron ur samt tömde magasinet. Lirkade lite med slutstycket, satte tillbaka det i oladdat vapen. Testade ett par gånger och det verkar fungera korrekt. Laddade vapnet med resterande skott i serien och tryckte av. Klick.

Frustrerad och skeptisk lirkade jag upp slutstyckshandtaget igen, med pipan vänd mot vallen. BOM! Där kom skottet, i början av rörelsen när jag drog slutstyckshandtaget uppåt.

Det var ingen vidare rolig upplevelse. Jag tömde genast bössan och började pyssla med slutstycket och kunde konstatera att jag nu kunde återskapa problemet med partiell avlossning.

Som jag skrev tidigare, indikatorn rör sig en pytteliten bit, så jag tror att slagstiftet är lossat, men fastkärvat på något vis. När jag sedan lyfter på handtaget far stiftet fram.

Jag avbröt givetvis och åkte hem. Plockade isär slutstycket och tyckte inte att det såg så illa ut. Helt torrt och bara en aning smuts. Efter rengöring har jag oljat slutstycket invändigt med Hoppes Elite olja och den klickar inte just nu i varje fall.

Vad bör jag göra? Hur ska jag gå vidare?

Jag vill inte råka ut för det här igen, någonsin. Frun stirrade surt på mig när jag satt och surfade på fabriksnya bössor av finska och tyska fabrikat hela kvällen igår, men jag vill självklart få den här bössan att fungera tillförlitligt och säkert.
    • Siggy-Stardust
      By Siggy-Stardust
      Så här ser mitt slutstycke ut just nu.
      Någon som har tips på att få ihop det?

Jag har kikat i manual, men det är inte direkt utförligt beskrivet.

Hjälp - snälla.
    • JRW
      By JRW
      Hej!
      Jag är lite småsugen att skaffa en Merkel RX Helix.
      Finns det någon här som har en sådan?

Det finns några saker jag funderar på

1. Hur gör man i situationer då man med en vanlig repeterbössa tar ut slutstycket (tillfällig förvaring, på resa osv. )

2. Då man inte kan ta ut slutstycket blir det omöjligt att köra in en läskstång genom pipan bakifrån, hur gör man med vapenvård? Tar man loss pipan och kör bara därigenom?

3. Är du som har en sådan bössa nöjd, har du synpunkter? 

Hoppas på lite upplysning och tackar i förväg

Mvh
      Roland 

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
redtop

Demontera slutstycke - m/96 med sidosäkring

Recommended Posts

Dansken
11 hours ago pmt sa:

Förklara vad?

Vad det har med tryckpunkten att göra?

pmt
På 8/9/2016 at 21:18 Dansken sa:

Vad det har med tryckpunkten att göra?

Stiften är inte 100% raka eller symetriska, därmed beror slagstiftsmutterns läge på både slagstiftets form och slytstycksmuttern. Därmed påverkas uppspänningstandens höjd över lådan - alltså kan tryckpunkten eller upphaket ändras om man vänder stiftet fel gentemot hur det blivit inpassad.

Har man ett eftermaknadstryck med generöst upphak och internt upphak är det som regel helt riskfritt - men det är inte 100%-igt säkert alla dagar. Har man kvar orginaltrycket är det absolut så att tryckets egenskaper ändras om man vänder stiftet.

T

pmt

Onekligen en snygg lösning.

/T

redtop
1 hour ago pmt sa:

Onekligen en snygg lösning.

/T

Tackar! :-)

Dansken

Jag kan för mitt liv inte förstå hur du kan få tryckpunkten att försvinna genom att vända slagstiftet..............

Om du inte vänder det bak-och fram ;)

pmt
1 hour ago Dansken sa:

Jag kan för mitt liv inte förstå hur du kan få tryckpunkten att försvinna genom att vända slagstiftet..............

Om du inte vänder det bak-och fram ;)

Ok, då får vi vända på steken.

Förklara för mig hur tryckpunkten uppstår i ett orginaltryck. För om du inte inser varför slagtsiftets montering eller byte av det samma kan påverka trycket så tror jag inte du riktgt vet hur Mausertrycket fungerar.

/T

Dansken

Jag har en svag aning om hur det funkar.

Tryckpunkts-trycket är det längst bort på bilden.

1_zpsosmt1aaw.jpg

pmt

Ja, det stämmer. Valken du ser är den som ger tryckpunkten. Konstruktionen bygger på två tämligen enkla geometrier:

1 slagfjädern pressar alltid båda muttrarna uppåt när slagfjädern är komprimerad eller rättere uppspänd (alltså både slagstiftsmuttern och slutstycksmuttern) till sin högsta punkt, här har vi med andra ord en mekaniskt sett mycket säker fixpunkt i höjdled ÖVER uppspänningstanden i lådan.

2 valken på avtryckarlänken justeras då så att den ligger EXAKT där trycket ska släppa när det är på tryckpunkten, genom att valken förskjuter hävstångsländen (den förkortar hävamen med 3/4 om jag minns rätt) upplever man denna ökning i motstånd som en tryckpunkt (om det är rätt justerat dvs). Man ser det ganska väl om man tittar på hur uppsänningstanden rör sig när man drar i avtryckaren på ett ihopsatt system utan kolv.

Mausertrycket är genialt enkelt, fenomenalt säkert och stabilt väl rätt justerat - fast det "sitter bak-och-fram" enligt gängse konstruktionsprinciper vid 1800-talets slut.

Om man nu byter eller vänder slagtstiftet så styrs slagstiftsmuttern av två saker - nr 1 ovan OCH stiftets rakhet eller symertri. Så fast muttrarna trycks upp så långt det går styr stiftet framförallt slagtsiftsmutterns position i form av vinkeln i längsled - och eftersom klacken inte sitter exakt rakt över där muttrarna ligger upp mot varandra är konstruktionen väldigt känslig för att mutterns vinkel ändras likväl som dess höjd. Då inga stift i princip är exakt symetriska så blir runt 1/4 av alla individer kinkiga på hur man monterar stiftet - tryckpunkten försvinner eller blir oren och lång om stiftet vänds fel.

Syftet med det långa förtrycket är ju att uppsänningstanden ska sticka upp "extremt" mycket vid repetering att tändstifstmutterns klack omöjligen kan hoppa över ens om man tar i för kung (eller dronning) och fosterland.

Alltså justerar man aldrig trycket på uppspänningstanden utan på uppspänningsklacken, och då börjar man som regel med att banka ner den lite genom att slåihop den på städet på sidorna så den växer ned lite, lite, lite grann innan man bryner ner ytorna med ett bryne på klacken (i rätt vinklar!!!) tills rätt tryckvikt uppnås.

Man justerar ALDRIG ett mausetryck på avtryckarlänken eller uppspänningstanden. Någonsin!

/T

redtop

PMT och Dansken:
Vet ni om gängan på slutstycket är en Buttress-gänga? Jag tycker den ser sågtandad ut.

Svenic
På 2016-08-06 at 14:45 redtop sa:

Jaha, det gick ju bra det där. Men jag måste nog klura lite på ett verktyg för att underlätta.
För att man kan...

Utdragaren tog jag inte bort för jag var inte påläst hur man gjorde. Får bli nästa gång.

Slutstycke5.jpg

Jag är sent ute, över 3 år sen detta inlägg skrevs. Jag har en likadan bössa som jag köpte från Värnamo Vapen 1997 och som fungerat perfekt. 

Av ren nyfikenhet har jag plockat isär slutstycket delvis men inte så mycket som på bilden. Hur gör du det? Jag lyckades bara dela på slutstycket. Inte i alla dessa delar. Hittade du nått verktyg som underlättade isärtagnongen?

pmt
5 hours ago Svenic sa:

Hur gör du det? Jag lyckades bara dela på slutstycket.

Ta en träbit, tryck tändspetsen mot den genom att trycka ner slutdtycksmuttern  till slagstiftsmuttern går fri. Vrid muttern 90 grader. Släpp långsamt upp slutdtycksmuttern. Notera vilket håll slagstiftet sitter. 

Montera i omvänd ordning. 

/T

Svenic
14 hours ago pmt sa:

Ta en träbit, tryck tändspetsen mot den genom att trycka ner slutdtycksmuttern  till slagstiftsmuttern går fri. Vrid muttern 90 grader. Släpp långsamt upp slutdtycksmuttern. Notera vilket håll slagstiftet sitter. 

Montera i omvänd ordning. 

/T

Det är alltså någon form av bajonettfattning som slagstiftet har in i bakstycket om jag förstår det rätt? Bäst att vänta till efter jaktsäsongen innan jag mixtrar med det. 🙂 

pmt
På 2019-10-10 at 09:39 Svenic sa:

Det är alltså någon form av bajonettfattning som slagstiftet har in i bakstycket om jag förstår det rätt? Bäst att vänta till efter jaktsäsongen innan jag mixtrar med det. 🙂 

Ja

/T