Jump to content

Recommended Posts

Har lite funderingar på att införskaffa en Browning Maxus...

Sköt med en Beretta A300 Outlander i lördags och det kändes trevligt med en halvautomat.

Skjuter annars uteslutande med min Miroku 3800. :)

Nån som har erfarenheter eller åsikter kring Browning Maxus ?

Browning_Maxus.jpg

sidelock

En kamrat har en sådan, den laddar om utmärkt och är trevlig att använda. Tror det var magasinspärren som slamrade lös för honom vilket den inte ska men det var garantiärende utan krångel och säkerligen inget standardfel.

• Like 1
Hipshot

Har för mej att jag varit i kontakt med slika tingestar i butik och ett bestående minne var just en slamrande glapp förstock.. annars treliga tror jag, tveklöst en bössa jag skulle kolla om/när ( :D ) jag ska ha ny automat.

• Like 1
Wizard

Köp för guds skull inte en i plast bara för jag höll i en sådan tingest häromdagen och mer död och känslolös bössa får man leta efter... Men modellen du har på bilden ser betydligt trevligare ut.

Har själv på ålderns höst börjat fundera på en halvis för gåsjakt i skitväder, men jag drar själv mer åt Urika eller A400 Xtreme-hållet. Har skjutit lite med Urika och det var faktiskt en positiv överraskning! Trist bara att man inte kan ha en Xtrema2 här i landet för det är rätt trevligt med 11 plugg i bössan under gåsjakten!

• Like 1

Jag har en Maxus Sporting Carbon sedan ett par år tillbaka. Funkar utmärkt som komplement till bocken vid viss typ av jakt. Denna passar mig bättre än Benellin, som jag hade en gång, och funktion och förmåga kan jag inte klaga på. Visst, plastig är den, men den är ändå tejpad med camo-kit, och det är ett medvetet val för skitiga miljöer att inte ha trä i denna. Enda problemet jag haft är att jag en gång tappade handtaget till slutstycket, kostade ett par hundringar för ett nytt, misstänker att jag inte hade tryckt dit det ordentligt. En intressant detalj är att spärren för magasinet endast består av en snabbskruv som ytterst lätt demonteras/monteras, inga problem att växla till 4+1-magasin på skjutbanan. Dessutom passar Teauge-chokerna som jag har till bocken, eftersom det är Invector+ även här. Det är inte ofta jag använder några "klena" puppor på lerduvor, men de gånger de skett har den laddat om med dem. Vill minnas att vi hade en diskussion här när jag skulle handla, och kom fram till att den nog är något mera framtung än en del andra (vilket Hipshot brukar föredra t ex). Ser att du bor i Kronoberg, du får gärna provskjuta den om du tar dig till Kristianstads-trakten.

• Like 1
sidelock
3 hours ago Wizard sa:

Köp för guds skull inte en i plast bara för jag höll i en sådan tingest häromdagen och mer död och känslolös bössa får man leta efter... Men modellen du har på bilden ser betydligt trevligare ut.

Har själv på ålderns höst börjat fundera på en halvis för gåsjakt i skitväder, men jag drar själv mer åt Urika eller A400 Xtreme-hållet. Har skjutit lite med Urika och det var faktiskt en positiv överraskning! Trist bara att man inte kan ha en Xtrema2 här i landet för det är rätt trevligt med 11 plugg i bössan under gåsjakten!

Vi gillar olika helt klart. Jag har inga problem med maxus-kolven i plast. Däremot tycker jag Berettas säkringsplacering är rena skiten.

Tur olika modeller finns. :)

• Like 2
sidelock
2 hours ago BoB sa:

Jag har en Maxus Sporting Carbon sedan ett par år tillbaka. Funkar utmärkt som komplement till bocken vid viss typ av jakt. Denna passar mig bättre än Benellin, som jag hade en gång, och funktion och förmåga kan jag inte klaga på. Visst, plastig är den, men den är ändå tejpad med camo-kit, och det är ett medvetet val för skitiga miljöer att inte ha trä i denna. Enda problemet jag haft är att jag en gång tappade handtaget till slutstycket, kostade ett par hundringar för ett nytt, misstänker att jag inte hade tryckt dit det ordentligt. En intressant detalj är att spärren för magasinet endast består av en snabbskruv som ytterst lätt demonteras/monteras, inga problem att växla till 4+1-magasin på skjutbanan. Dessutom passar Teauge-chokerna som jag har till bocken, eftersom det är Invector+ även här. Det är inte ofta jag använder några "klena" puppor på lerduvor, men de gånger de skett har den laddat om med dem. Vill minnas att vi hade en diskussion här när jag skulle handla, och kom fram till att den nog är något mera framtung än en del andra (vilket Hipshot brukar föredra t ex). Ser att du bor i Kronoberg, du får gärna provskjuta den om du tar dig till Kristianstads-trakten.

Det trödiga i sverige är att spärren vid visitering ska vara varaktigt monterad dvs om det är lätt och smidigt att ta bort den så är den tyvärr olaglig för jakt. :(

Maxusen känns faktiskt trevlig. Dock tycker jag en benelli ger mig mer förtroende.

räds inte de usla sortiment av benelli som sako sweden har, det är en smal sak att ta hem önskad modell via tex Danmark 

• Like 1
11 hours ago sidelock sa:

Det trödiga i sverige är att spärren vid visitering ska vara varaktigt monterad dvs om det är lätt och smidigt att ta bort den så är den tyvärr olaglig för jakt. :(

Jag tänker att Polismyndigheten har gett mig licens på vapnet, utan att uttala krav på modifieringar - men det är inte mitt expertområde, det ska erkännas... :P

sidelock
50 minutes ago BoB sa:

Jag tänker att Polismyndigheten har gett mig licens på vapnet, utan att uttala krav på modifieringar - men det är inte mitt expertområde, det ska erkännas... :P

Det är ditt ansvar att se till att vapnet är varaktigt pluggat, annars är det olagligt att använda vid jakt även om licensen säger jakt. Kravet är i NVV regelverk och lrs ut till alla som tagit jägarexamen. Anledningen är att EU räknar hagelvapen som kan laddas med mer än tre skott som "icke selektivt dödande redskap". Sen bryr jag mig inte i hur du gör men du bör i vart fall känna till regeln. :)

Tackar så mycket för all respons på förfrågningen.

Om jag hinner skall jag åka till handlaren o klämma på en i nästa vecka.

16 hours ago BoB sa:

Ser att du bor i Kronoberg, du får gärna provskjuta den om du tar dig till Kristianstads-trakten.

Tackar för ett fantastiskt fint erbjudande!

Är inte ofta att nån som man inte har träffat tidigare ger en den chansen!

Så all heder till dig.

Hör av mig om jag har vägarna förbi. Vore kul att träffas om inget annat.

Jag har haft ett gäng olika Browning halvisar,dock aldrig en Maxus .något Browning har som alla andra halvisar saknar är speed load ,dvs med öppet slutstycke för man in en patron i magasinet  och släpper den innan den är helt inne, patronen slungas då bakåt av magfjädern och glider ovanpå patronhissen och träffar en spärr som släpper slutstycket som för in patronen i patronläget . Denna funktion patenterades av John M Brownings bror Val och fanns redan mitten 30 talet på A5: cal12 , A5:cal 16 fick vänta till slutet -53 . Det är en mycket fiffig funktion, dock får man  jobba bort vanan att släppa en patron i utkastarhålet och trycka på knappen som släpper slutstycket.

/P

• Like 1
Wizard
19 hours ago sidelock sa:

Vi gillar olika helt klart. Jag har inga problem med maxus-kolven i plast. Däremot tycker jag Berettas säkringsplacering är rena skiten.

Tur olika modeller finns. :)

Jag upplevde den som extremt "kantig" om du förstår vad jag menar... Materialet har jag inga problem med men den kändes inte bra att hålla i helt enkelt, därav min sågning. Trävarianten ser betydligt mer avrundad ut.

4 hours ago Hipshot sa:

Spännande.. 

Som lösryckt kommentar - nej. Men i någon tidigare diskussion i ämnet bidrog du med argument kring balanspunkt vs. förighet vilket hade kunnat vara TS till gagn.

sidelock
1 hour ago Wizard sa:

Jag upplevde den som extremt "kantig" om du förstår vad jag menar... Materialet har jag inga problem med men den kändes inte bra att hålla i helt enkelt, därav min sågning. Trävarianten ser betydligt mer avrundad ut.

Jag förstår, Xtrema är extremt rund och bullig så jag är med på vad som passar dig!

Wizard
1 hour ago sidelock sa:

Jag förstår, Xtrema är extremt rund och bullig så jag är med på vad som passar dig!

:P 

Hipshot
7 hours ago BoB sa:

Som lösryckt kommentar - nej. Men i någon tidigare diskussion i ämnet bidrog du med argument kring balanspunkt vs. förighet vilket hade kunnat vara TS till gagn.

Jag menade inget illa.. Maxusen, om den upplevs som lite mer piptung.. ÄR de fakto spännande.. Såg kanske lite meninglöst ut som inlägg.. sorry.

Den där blir nog sketabra!  Känner igen lådan ifrån sporting Gold och Gold Hunter 3,5" som jag haft . Jag tycker speciellt att kolvarna har blivit rakare     vilket tilltalar mig, sen verkar den ha Brownings " magasine cut off"  som är lika sinnrik som användbar när man väl lär känna den.

/P

• Like 1

Vet inte om det syns så bra på vapnet...

Framstocken på den modellen jag valde är lite urgröpt (smalare) i greppet och har endast nätskärning på undersidan.

Sådant är ju alltid en smaksak men kändes rätt för mig.

Just mitt ex kommer till butiken om ca en vecka, blir meddelad så jag kan komma dit och klämma lite på den då. :)