Hoppa till innehåll

Outback eller nån annan bil?


Sparven

Recommended Posts

Jag funderar på att skaffa ny bil om nåt år. Nu har vi en outback från 06 som både familjebil och jaktbil, och planen är att även fortsättningsvis fortsätta med bara 1 bil. Spontant tänker jag en nyare outback (kanske 1-2 år gammal) med bensinmotor. Vi har en beagle nu och ska utöka med en engelsk setter sen, så det ska rymmas en bra bur till hundarna. Till outbacken har jag redan en takbox som passar hyfsat (Subarus egna skitdyra jävla hittepå som ändå sticker ut flera meter framför bilen tack vare en värdelöst konstruerad baklucka). Vi kör väl knappt 1500 mil per år. Budget för nästa bil blir kanske 200-250 tkr.

Finns det något skäl att välja en xc70 eller Outlander istället? Eller nån annan bil som är vettig?

Vilken av dom har bäst fyrhjulsdrift? Vettigast form på bagageutrymme? Nåt annat som jag borde ta med i beräkningarna?

Jag tar gärna emot tips och åsikter, särskilt från dom som själva använt lite olika modeller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Outbacken är väl inger dåligt val, tycker jag. Bäst 4 hjulsdrift även om det inte skiljer sig så mycket. Personligen hade jag valt en XC 70 då utrymmena är riktigt bra i gämförelse. Volvon är lite mer ombonad och tyst också, upplever jag samt att det finns service o delar överallt. Men allt är ju en smaksak.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi är kalasnöjda med våran vw alltrack. Vi tittade på subaru men jag, 185cm sitter inte bra i stolarna. Vw är tystare, kvaliten på inredningen upplevs högre (ej lika plastig omän det är just plast). 

Haft v70 innan, d5 dieslarna är lagom motor för bilen. För vw rekommenderar jag motsvarande dieslelmotor.

skatt och försäkring likvärdigt på bilarna, andrahandsvärdet är bra på båda och de rullar långt om de sköts.

Vw, volvo och många andra kör haldex i bilar i din prisklass, således är det samma/lika funktion på 4hjulsdriften. Har du inte spärrar i diffarna så tycker nog jag att skillnaden är liten i form av framkomlighet sålänge du har BRA däck, rätt lufttryck och nog markfrigång.

Jag sitter bra i både volvo och vw, men Upplever bagaget som bättre i vw. Det enda jag egentligen har att klaga på hos vw är kofångaren bak. kofångaren är lackad i insteget i till skuffen  =inte snyggt, och även fast man är försiktig med tassar och last som ska in och ut så blir det fula märken. Finns kromad/silverplast som tillval men kanten är ändå lackad och oskyddad,. Här är volvon bättre. Glöm i lastgallret bakom baksätena, detta tycker jag är viktigt om man har mycket packning.

Vw kan beställas med lång nybilsgaranti om man vill, 5år vet jag går att få för småpengar (vi beställda förlängd på våran vw). Detta var betydligt billigare som tillägg än vad helförsäkringen hade kostat för motsvarande period för  mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om valet är mellan xc70 ,outlander och outbacken så skulle jag välja xc70 med tanke på bagageutrymmet och komforten.outlander går fetbort med motivering finns inget bagage, stor bil utvändigt liten invändigt.

Forester är ett bra alternativ också

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för input! Jag läste på lite mer om outlandern, och fyrhjulsdriften verkade inte kunna mäta sig med subarus och som sagt ovan har den litet bagage, så den är struken från listan nu. 

Forrester står också högt på listan, tror man får mycket bil för pengarna där. Men frugan tycker den är onödigt ful :)

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det kommer till fyrhjulsdriften är det väl bara Subaru som kan mäta sig med Audis permanenta när det kommer till "kombis" - även om Audi från 2016 kör med något slags Haldex-junk på A4:an och nedåt i modellerna (uppåt är det fortfarande permanent).

Volvon är definitivt mer ombonad än Subarun och komforten är dessutom bättre - men Subban har ju rykte om sig att vara snudd på oförstörbar och tar sig dessutom fram riktigt bra.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

den nya xc70 vad den heter, kan du höja väldigt mycket o få grym markfrigång, men vad den kostar vet jag ej.

kommer att beställa en Amarok närmsta dagarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att Audi hade samma bra fyrhjulsdrift oavsett modell, så där lärde jag mig nåt nytt.

Låter ju intressant det där med nya xc70, ska kika på det.

En Hilux eller Amarok eller liknande hade ju varit riktigt skoj, men jag vet inte vad jag ska ha flaket till som inte en vanlig kombi räcker för. Och frugan är riktigt tveksam till att ha det som familjebil.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Sparven sa:

Jag trodde att Audi hade samma bra fyrhjulsdrift oavsett modell, så där lärde jag mig nåt nytt.
 

Tidigare var det permanent 4WD från A4 och uppåt, A3 och ned hade inte permanent men i och med nya modellen har de skippat den permanenta på A4 och ned - vilket gör att jag skippar 4:an nästa byte och förmodligen får se mig om efter annat bilmärke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nä, nya ser ju faktiskt helt ok ut. Här i stan rullar det en äldre forester, rejält sänkt och med raggarstuk. Jag tror att den har sabbat frugans bild av forestern för all evig framtid. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På ‎2016‎-‎08‎-‎24 at 11:13 Sparven sa:

Tack för input! Jag läste på lite mer om outlandern, och fyrhjulsdriften verkade inte kunna mäta sig med subarus och som sagt ovan har den litet bagage, så den är struken från listan nu. 

Forrester står också högt på listan, tror man får mycket bil för pengarna där. Men frugan tycker den är onödigt ful :)

 

Forester är inget vidare val om du vill ha gott om bagageutrymme. Jag valde Outback istället för Forester bl.a. p.g.a. detta.

ha'de

Tony

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
10 minutes ago Stefa7n sa:

Scoda Yeti är ju annars en trevlig bil. :)

Mjo, men den är på tok för kort i bagaget, och jag tror inte den har den 4wd som jag kräver :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Annars kör svärfar med en Subaru 1800 ;) Om det är riktig 4wd med lågväxen du kräver :wub: Den har dessutom 4 växlar och saknar sånna där onödiga saker som servo och klimatanläggning. Han brukar frakta kvigor i den i bagaget så du få plats med mkt. Visst lite rostkänslig men är man svetskunnig så löser det sig :rolleyes: :lol:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag själv hade skaffa en Yeti men behöver ju större bagage så skulle jag kollat in vws största suv. Den ser nice ut. (I gen aning om bagageutrymme dock) XC70 sväljer bra med packning. De gör min Avensis också men det är en långåkarbil på stora fina vägar. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

VW faller bla på 4wd:n, den är inte lika bra som subarus. Jag är lite kräsen på det där efter ganska många år med olika subarus och andra 4wd-lösningar. Bl a en gammal Pajero, med äkta lågväxel och diffspärrar. Den var rolig :)

Så det står nog fortfarande mellan outback och xc70.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har en VW Alltrack, helnöjd. Det lilla jag kört med Outback så väsnas den betydligt  mer i motorvägsfart + :)

Kör också en hel del bredvid asfalt, och fyrhjulsdriften lämnar inget i övrigt att önska. Däremot kunde frigångshöjden vara bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...