Hoppa till innehåll

Sprickor i halsen på Lapua-hylsor vid 3e skjutningen


MagnusN

Recommended Posts

Var en sväng till älgbanan igår och när jag plockade upp hylsorna såg jag att 4 av 6 jag hade i handen hade sprickor i halsarna. 

Vad kan detta bero på? Någon som upplevt det med just Lapua?

Har tidigare laddat Sako/Norma 4-5ggr och sedan slängt utan problem. 

 

Köpte engångsskjutna av en här på JS.

Har laddat om Lapuahylsorna 2 ggr så det var 3 gången det sköts. Inga sprickor när jag kalibrerat.

40gr 202, magnumhatt och 180gr S&B helmantel satt i S&Bs standardCOL 70.8. Har funkat fint tidigare och är ju en rätt lugn laddning. Inga sprickor eller trycktecken vid första omladdningsomgången.

Helkalibrerade och längdtrimmade. Många hylsor var sträckta. Tänkte på att de var hårda i materialet och lite svåra att trimma, skägget satt kvar ganska mkt istället för att falla av som spån så det var drygt att ta av med brotschen. Kan det vara något med att hylsorna härdat?

Skjutna i Blaser R8 (308). Sägs ju ha rymligt patronläge och där ed orsaka lite mer sträckning.

 

Tror att jag går tillbaka till Norma/Sako. Det sura är att jag har 150 laddade fmj i dessa hylsor och 150 kalibrerade och klara för laddning.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt underligt. Kolla hur mycket du kalibrerar. 

Min äldsta batch lapua 308w omformade till 358 win har gått över 100 smällar. 

Något är felande om dom går åt så snabbt 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har rätt svårt att tro att engångsskjutna skulle lägga av efter 3 vändor i din pang, dvs totalt 4 omladdningar, som angivet ovan, 

mät hur dina avlossade hylsor har expanderat i halsen, jmfr med din kalibrering.

Jag har nog iofs haft både Norma och Lapua som lagt av efter omladdning, men då talar vi +10 gr eller mer. 

Något är knas, ett sätt att möjligtvis hantera detta på är att glödga halsarna för att ta bort spänningar och göra dem mjuka. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur säker är du på att hylsorna var skjutna en gång när du köpte dem?

Vad har du för kalibreringsverktyg och hur gick du tillväga när du ställde in det? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Steinbok sa:

Hur säker är du på att hylsorna var skjutna en gång när du köpte dem?

Vad har du för kalibreringsverktyg och hur gick du tillväga när du ställde in det? 

Redding helkalibreringsverktyg & kulsättningssverktyg. Anpassar inte kalibreringen utan skruvar verktyget dikt mot hylshållaren. Har funkat fint hittills.

Jag är inte säker på att de är skjutna en gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago Christian N sa:

Har rätt svårt att tro att engångsskjutna skulle lägga av efter 3 vändor i din pang, dvs totalt 4 omladdningar, som angivet ovan, 

mät hur dina avlossade hylsor har expanderat i halsen, jmfr med din kalibrering.

Jag har nog iofs haft både Norma och Lapua som lagt av efter omladdning, men då talar vi +10 gr eller mer. 

Något är knas, ett sätt att möjligtvis hantera detta på är att glödga halsarna för att ta bort spänningar och göra dem mjuka. /Christian

Vet inte vad jag ska dra för slutsats av expansion i halsen jfr kalibering? Har inte den typen av skills. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK- om den är väldigt stor, typ som att du skjuter med en gammal husqvarna eller en väldigt rymlig Blaser/halvis så stressar man metallen att spricka. Men skit i det om du känner att det är för krångligt. /Christian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, har du kvar några av de "engångsskjutna" hylsorna? Du borde mäta några och sedan mäta de du kalibrerat för att se skillnaden. Det är ju möjligt att de dels är skjutna i ett väldigt stort patronläge och inte bara en gång. Om du då kalibrerar ner dem onödigt mycket och sedan skjuter dem i ännu ett stort patronläge så utmattar du metallen för mycket helt enkelt eftersom stora rörelser uppstår. 

Har ditt verktyg bussning eller ej? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Steinbok sa:

Okej, har du kvar några av de "engångsskjutna" hylsorna? Du borde mäta några och sedan mäta de du kalibrerat för att se skillnaden. Det är ju möjligt att de dels är skjutna i ett väldigt stort patronläge och inte bara en gång. Om du då kalibrerar ner dem onödigt mycket och sedan skjuter dem i ännu ett stort patronläge så utmattar du metallen för mycket helt enkelt eftersom stora rörelser uppstår. 

Har ditt verktyg bussning eller ej? 

Har inga "engångsskjutna" kvar. 

Nej, ingen bussning. Ska ta och lära mig att anpassa kalibreringen lite.

Tror helt enkelt att jag går tillbaka till Norma och fixar nya fräscha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oavsett om du byter till annat halsmärke så kan det vara bra att anpassa kalibreringen lite iallafall. Man behöver absolut inte gå till överdrift dock, föreslår att du INTE läser någon av de sjukt anala guider som finns publicerade på forum. Vid tillfälle kan jag visa ett väldigt enkelt sätt om du har tid att titta förbi ulvsunda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Steinbok sa:

Oavsett om du byter till annat halsmärke så kan det vara bra att anpassa kalibreringen lite iallafall. Man behöver absolut inte gå till överdrift dock, föreslår att du INTE läser någon av de sjukt anala guider som finns publicerade på forum. Vid tillfälle kan jag visa ett väldigt enkelt sätt om du har tid att titta förbi ulvsunda.

Har flexibelt med tid dagtid ett tag framöver så säg till när du är där! Annars kvällar för det mesta. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...