Hoppa till innehåll

DIY night vision scope?


Wizard

Recommended Posts

7 hours ago Dansken sa:

Kan du fixa en Garmin GPS som lever sitt eget lilla liv?

Det kan han nog göra. Oftast är det något som har blivit glapp på bärbara enheter, och då vanligtvis en kontakt eller liknande - och speciellt när det handlar om elektronik man har med sig i terrängen. Det sitter inte så mycket elektronik i en sådan så skicka den så får jag något kul att pyssla med de närmsta dagarna ;) 

Jag har ett komplett labb hemma för ytmontering så jag har inga problem att felsöka och laga modern elektronik. Värre blir det faktiskt om jag skall laga en gammal radio från 50-talet för de brukar innehålla "magi" i form av analog elektronik som nästan ingen längre kan i dagens digitala värld... Jag har krafsat på ytan där men jag låtsas inte som jag förstår allt jag tittar på.

Jag skickar adressen på pm.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hur går det nu med operation cheap high tech night scope projektet????

Gillar verkligen när man läser om folk som tar en pryl och gör om det till något helt annat!

Minns ett grannforum där en viss dansk tillverkade benstöd av en solstol eller nått liknande...minnet sviker...

 

Själv tar jag oftast en pryl.....å sen blir det inte så mycket...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har mest jobbat på mjukvarusidan och det är inte så enkelt att skriva om det utan att dra iväg på detaljer som endast någon enstaka skulle förstå, eller intressera sig för, så därför har jag inte skrivit så mycket men jag har gått igenom ett par iterationer nu.

Eftersom jag använder IR och inte en värmesensor så är ju bilden rätt mörk och trist för skytten och det har jag nu börjat råda bot på. Jag har med en OpenGL shader plockat ut de "varmaste" färgerna i bilden samt även tittat på rörelse i bilden och på så sätt ersatt de färgerna med gul,orange och rött - precis som med en värmekamera! Det har funkat sådär med att leta efter saker som rör sig i bilden eftersom det bara fungerar om siktet är stationärt och att inte grenar och liknande rör sig i vinden, men det kan bli en fräck feature för andra applikationer möjligtvis? Tanken var att kunna särskilja mellan de varma färgerna på ett djur och lika varma färger på ett träd t ex. Inte helt fail men det får jag nog fila lite mer på... Jag har bara en gråskala att jobba med medans en värmesensor har relativa värden.

Tanken var typ så här.

trailcam-shader.jpg

Den aktiva belysningen består nu av en ombyggd ficklampa som har fått 5 st 5mm IR dioder i stället och den har mer riktad kägla än den ombyggda LED-lampan jag snodde från en kökslampa... Man tager vad man haver helt enkelt! :P 

Adaptern mellan IR kameran+skärmen och kikarsiktet (som just nu är en AimPoint H34L) består just nu av en bit toapappersrulle med eltejp, men som prototyp fungerar den bra bara man inte rör på prylarna så mycket... Skall svarva eller 3D-printa en riktig adapter vid tillfälle tror jag men det är inte så viktigt just nu.

Jag har börjat skissa på nästa version men då kommer det att bli väldigt annorlunda. Jag försöker att slippa använda en FPGA/CPLD och i stället använda en snabbare mikrokontroller, men vi får se hur det blir. Beroende på hur mycket jag kommer att processa videosignalen så måste jag ha CPU därefter också, och skall jag köra med OpenGL shaders som jag gör nu så behöver jag liiiiite mer pulver än vad man kan fixa med en mikrokontroller...

Nåja, även om ni inte förstod allt vad jag har pysslat med så förstår ni ändå att jag skruvar och fipplar med detta av och till och snart skall jag försöka ha en prototyp som är fristående, sitter monterad på en bössa och som skall ha acceptabel batteritid också. Just nu är det lite klumpigt men å andra sidan är den bara byggd av saker jag hade liggandes i lådorna ;) 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...