Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• DallasDave
      By DallasDave
      Tänkte att starta upp den här tråden så vi kunde flasha med lite bilder och skryta om våra bössor!
      Det är alltid roligt att se varandras lösningar eller byggen för lång håll skytte eller för jakt.

• RmK-GBG
      By RmK-GBG
      Hej, 

Jag har en Tikka T3 Sporter och en Tikka T3 Light (i en Boyds tumhålskolv) och Sportern har redan Picatinny installerad (Tikkas original köpt från jakt.se)

Nu är min fråga, i instruktionerna står det att man skall borra i lådan och knacka ner stiften för att få den mer rekylsäker. Det har jag inte gjort på Sportern,. Men nu när den även skall monteras på Light:en så undrar jag. Jag har ingen lust att borra i min låda. Mest för att jag är orolig för att det skall bli perfekt. 
      Kan jag istället använda dubbelhäftande tejp modell "herrejössesstark" och sen skruva fast den med de fyra skruvarna i lådan. Den tejpen jag har är grym. Min tanke är att tejpen är såpass stark så den borde inte ge med sig vid rekylen och skruvrna håller det ytterligare.
      Andra tillverkare tex Mountain Tactical har ett stålstift som går in i det främre fästets rekylklack. En snygg lösning, men dels så är det svårt att köpa saker från USA (ev exportrestriktion, tull mm) så jag vill helst köra på det jag har. 

Vad tror ni om detta? Några andra tips? 
    • Callebb
      By Callebb
      Hej! Ny medlem på forumet, så jag hoppas ni har överseende för mina dumma frågor. Hopas även jag lagt tråden rätt. 
      Jag kommer mestadels att jaga högvilt, under ljusa förhållanden men kanske även endel svin på åtel. 
      Precis fått min första studsare (Arvegods) 
      Detta är en Tikka lsa 55 i riktigt fint skick. 
      Jag gillade dock inte stocken, så jag har precis beställt en GRS Sporter samt en Stalon 108x dämpare. Plastbäddning ska göras på stocken. 
      På vapnet satt en riktigt sliten leopold kikare som jag inte gillade alls, riktigt blurrig och dålig att titta i. Denna sitter Monterad i ett vikbar fäste från Stiga. Det är klackar som går in i försänkningar i pipan. 
      Igår fick en kikare av en släkting, som är betydligt trevligare att titta i en Schmidt & Bender 1 ¼-4x20 (made in West germany) 
      Denna var riktigt trevlig att titta i enligt mig. Men antar att denna endast är lämplig för drevjakt? 
      Så nu till några fler frågor. 
      jag hade behövt någon typ av fäste för den nya kikaren, Då denna har 30mm i diameter och den gamla har 20mm, vad ska man satsa på där? Går det att köpa någon rail med snabbfäste till? Vad passar? 
      Jag tänker eventuellt att jag bör komplettera med en till kikare för vaktjakt, för det känns bättre att ha två kikare och snabbfäste för att kunna ändra än att köra ett allround? Eller tänker jag fel? 
      Isåfall vilket sikte får jag mest för pengarna om jag vill ha ett belyst för max 8000kr? 
      Mycket frågor, men somsagt jag är novis, så jag hoppas ni har överseende. 

Mvh
      Carl 
    • WRoos
      By WRoos
      Vilken kaliber skulle ni säga är att föredra för hundförare? Viltet som jagas är storvilt dvs. mestadels älg & vildsvin.
Sign in to follow this  
Björnstigen

Frukost och vapentankar

Recommended Posts

Björnstigen

God morgon alla eller kanske god middag för er mer morgonpigga.
Själv är jag extremt trött då jag spenderade merparten av dagen på skjutbanan igår och lyckades till slut ta examen i alla praktiska delmoment för Jägarexamen.
Nästa steg antar jag är att fylla vapensåpet med vapen för framtida jakt som jag inte har en aning om vad det kommer att bli.

Så med en nybakad Jägarexamen som inte är äldre än ca 14h blir ju såklart min nästa fråga, som passar i den här delen av forumet, vilket kulvapen skall jag införskaffa?
Det bör ju vara ganska allround med anledning av att jag, som jag skrev ovan, inte har en susning om var eller vad jag kan tänkas hitta för jakt för tillfället.

Nu är det som så att jag faktiskt läst det mesta här på forat och ställer man en öppen fråga så får man ganska snabbt 30 olika svar och ställer man en för snäv fråga så ja, då haglar inte svaren in direkt, vilket ju också är lite synd.
MEN efter vad jag har förstått så finns det en del bra nybörjarbössor, tänker klass 1 nu, och framförallt två av dem har av någon anledning fastnat mer på hjärnan än andra, nämligen:

• Husqvarna 1900 i .308w
  • Tikka m65 i .308w

Anledningen till varför jag fått för mig att jag vill ha .308w är att 6.5x55 känns som den ligger på gränsen och grövre kalibrar känns lite för "tunga" för mig som ny.
Ni får gärna argumentera ner den tanken eller hålla med :)
Och ja, jag vet att klassen inte dirket beror på kalibern utan på ammunition osv men vill att bössan ska klara klass 1 kraven utan bekymmer.

Till bössan kommer jag absolut vilja ha ljuddämpare på grund av de två enkla anledningarna att den dämpar rekylen och den dämpar ljudet.
Dock så har jag ingen kunskap alls om hur det påverkar balansen i bössorna jag listat eller vilken av de två som är mer/mindre lämpad för det av andra för mig okända eventuella orsaker.

Jag vet heller inte vad som kan tänkas vara ett skäligt pris för de båda, har sett lite olika på nätet och man verkar kunna få dem för mellan 4.000 - 6000, antar att det är OK för mig om det nu inte anses vara för högt rent generellt, med vetskapen om att skicket såklart också spelar stor roll här.
Tips för hur man kan avgöra en bra från en dåligt begagnad mottages tacksamt.

Vad gäller jakt så har jag, just nu i alla fall, inget sug efter älgjakten men ganska stort sug efter framförallt vildsvin, vad gäller klass ett.
Annat vilt jag som jag känner att jag skulle uppskatta är räv, rådjur, hare, gäss, änder, duva, toppfågel, mufflon, men vi kan ju bortse från de självklara hagelalternativen här.
Framförallt tror jag att jag skulle uppskatta pyrschjakt men vildsvin på åtel är ju såklart helt OK för mig det med ;)

Nåväl, för mycket ordbajseri gör det jobbigt att läsa så jag slutar här och beger mig till jobbet.
Ser fram emot era tankar.

Vänligen
Magnus Gustafsson - 43 år ung och helt grön inom detta

trumpetarn

I biltermer väljer du mellan V70 och en Passat. Hade det varit en M55 hade jag nog förespråkat den men mellan dessa modeller får du helt enkelt titta på pris, skick och väg in hur du upplever bössorna är att hantera. 

waxin

Grattis till examen.

Vad gäller bösstankar finns det inte så mkt att tillägga, du tänker rätt när det gäller både bössmodell och kaliber, givetvis är det så sjukt individuellt vad som passar, men man måste börja någonstans och känna sig för vad som funkar för just dig och senare även för den jaktformen du bedriver mest.

Du kommer säkert få massa råd/andra förslag på bössor och kaliber, men ta den som ett tecken på välmening och med en nypa salt.

Som de flesta alltid poängterar så se till att det sitter en vettig glugg på bössan, för om vi ska vara ärliga så är det så här.

Med en bra glugg och ett bra trycke funkar nästan alla bössor, och det är lika viktigt att ha en bra radio och sköna och funktionella kläder, men det kommer du märka så småning om.

• Like 2

Björnstigen
48 minutes ago trumpetarn sa:

I biltermer väljer du mellan V70 och en Passat. Hade det varit en M55 hade jag nog förespråkat den men mellan dessa modeller får du helt enkelt titta på pris, skick och väg in hur du upplever bössorna är att hantera. 

Tack för svaret, har inte tittat på Tikka m55, vad är det som gör att du förespråkar m55?
Magasinet?

44 minutes ago waxin sa:

Grattis till examen.

Tack waxin :)
Ganska mentalt jobbig dag där 90% av tiden gick ut på att vänta på sin tur så det känns skönt att slippa göra om ngn del.
Och även tack för gluggrådet som så många som sagt poängterar och jag kan inte annat än hålla med där, även om det blir dyrt :) 

Dansken

m55 har kort låda (.243 och .308 exempelvis) och m65 har lång låda (6,5 och .30-06).

Gratulerar till examen

• Like 1

Tjörnbon

Grattis till jägarexamen!

Helt klart en milstolpe i livet som ska passeras:thumbsup:

Som sagts tidigare så ska bössan passa dig både funktionellt och med hjärtat , hitta en som inte vill lämna axeln :thumbsup:

• Like 1

Upptag71

Finns M65 i 308? Trodde den bara fanns i M/55? Har haft fel många gånger förr!! Hursomhelst ett bra val båda två, jag har både 1900 och M65, 1900 är smidigare och kryssmagasin med ledad botten vilket jag gillar, ingen risk att tappa bort magasinet. Däremot har M65/M55 bättre trycke och som jag gillar frästa spår i lådan för montage. Smaksak vilken man väljer kan jag tycka! Dämpare påverkar såklart balansen, beror ju på vikten och utförandet på dämparen hur balansen blir, sen är det helt enkelt en smaksak hur man vill att balansen ska vara. Sen får man leta efter bästa kompromiss vad gäller tyngd/uförande på dämparen gentemot dämpförmåga. Min 1900 har bättre balans i mitt tycke med min A-tec ctm4 som väger 280g (tror jag) än utan.

Björnstigen

Tack för alla svar, igen.
Ja m65 görs i bland annat .308w:
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=54132

Dock så har jag inte riktigt förstått skillnaden på kort/lång låda, för vs. nackdelar.

Sen är det ju det här med reservdelar...
Jag gillar ju Husqvarna, eftersom det är svenskt antagligen, och det känns på nåt sätt rätt rent mentalt men där vet jag att det kan vara problem med just reservdelar.
Tikka känns även det bra, rent mentalt, och efter vad jag läst så förordar väldigt många just Tikka, men hur ser det ut på serverdelsfronten där, snäppet bättre än på Husqvarna 1900 - fronten?

Björnstigen
4 minutes ago dragkhar sa:

Dock så har jag inte riktigt förstått skillnaden på kort/lång låda, för vs. nackdelar.

Ok, googlade lite och hittade lite info om det där, att ha en lång låda för 308 är bortkastad vikt, förenklat sett, pga att, om jag förstod det rätt, 308 är en kort patron, och kanske även viss mån hållbarhet, även om jag tror det sistnämnda är av egal betydelse, fast det är ju bara jag, ingen expert direkt :) 

trumpetarn

Det är en mindre skillnad i vikt men en markant skillnad i känsla. 

Reservdelar finns att fortgå till båda. Bössor är dock inte som bilar. Du behöver inte oroa dig för årliga verkstadsbesök. Det värsta som kan hända är att du behöver byta slagstift (eller pipa men det är få bössor som når dithän). 

• Like 1

Björnstigen

Tack för svaret, som dock gav mig mer huvudbry :)
Får gå ner till vapenhandlarn och känna på skillnaden helt enkelt.

Skönt dock att man inte behöver vara allt för orolig för reparationer.

pmt
6 hours ago dragkhar sa:

Ok, googlade lite och hittade lite info om det där, att ha en lång låda för 308 är bortkastad vikt, förenklat sett, pga att, om jag förstod det rätt, 308 är en kort patron, och kanske även viss mån hållbarhet, även om jag tror det sistnämnda är av egal betydelse, fast det är ju bara jag, ingen expert direkt :) 

Hållbarheten eller styrkan är den samma - så det är ingen skillnad där.

Sedan om det är en stooor skillnad eller inte kan man trätas om till döddagar - det är väl förr i dag en indikation på att det inte är lågprisproduktion. Tikka T3 görs tex bara i en lådlängd - och det är lång. Där reglerar man slaglängden på spaken med en klack i magasinet - annars är det väl där man märker av den långa lådan, man får en lång rörelse på slutstyckshandtaget.

Jag hade förr fokuserat på stockningen - 1900an är generellt sett snudd på alltid för låg i kolven och Tikka m/55/65 har i princip alltid en MonteCarlo som är ett ergonomiskt misstag, men som är lite högre och brukar passa långt bättre i alla fall om man väljer en "normal" kikare och inte en termos. Orginaltrycket på 1900an är si-så-där och den saknar en ordentlig slutstycksspärr, m/65an har ett bättre tryck, är mer stål rakt igenom men med en MC och ett löst magasin. Nu tillhör jag de som ser löst magasin som en grundförutsättning på en studsare - men det är bara jag det.

308or är lite som 6,5or - de kan ha gått en hel del på skjutbanan/skjutbiografen, så syna pipan noga.

/T

• Like 1

Locorod

Sedan bör man titta lite på hur 100 ans tillverkare. De nyaste har tillverkats i Italien och något annat land. Inte samma kvalle enligt mig. Men de gamla svenska däremot.

pmt

1900ans historia är lång och vindlande..... Den är svensk, den är italiensk, den är svensk-italiensk och alla möjliga varianter ni kan hitta på det temat.

Vilken som är bäst vet jag inte, men jag vet vilka jag tycker minst illa om......

/T

Björnstigen
11 hours ago Steinbok sa:

Det mest ekonomiska är att du sparar lite till och köper en blaser med pipa i nån populär mellankaliber. Du kommer ändå hamna där till slut och slipper förlora pengar på saker du ändå egentligen inte vill ha på vägen. Säkert inte svaret du vill ha just nu men du kommer förstå vad jag menar en vacker dag. Det kan vara kul med en gammal omodern bössa, jag har sådana själv men inte som enda och första vapen. Det är trots allt 2016.

Tack för din omtanke Steinbok och jag är säker på att du har helt rätt, i längden, men ..
#1 Alla uppstartskostnader drar iväg så att spara lite till för en Blaser kommer ta lång tid
#2 Jag har ingenstans att jaga, vilket kan tala för att vänta men vill gärna vara bestyckad för att kunna komma ut om tillfälle ges eller om man kör ngn "pay for prey" helg :)
#3 Eftersom jag inte vet hur min framtida jakt kommer se ut så känns det också dumt att köpa en för dyr bössa, kanske blir den bara använd en gång per år, för jakt. Känns lite bortkastat

Man kan säkert argumentera ner alla mina resonemang men som förstabössa kommer jag inte vilja köpa ngt för mer än 5000 och just m65'an har det talats så himla varmt om lite var stans, även HVA/CG 1900, därav min initiala fråga :)

/M

Maichel

Båda dina förslag fungerar för att täcka ditt initiala behov - jag föredrar kort låda, då får jag inte känslan att slutstycket är på väg in i nyllet då man repeterar i ett andraskott. Har en 1900:a i 6,5x55, på den sitter en 1-4x Leupold kikare (obelyst). Skulle jag använda den bössan till vak efter vildsvin hade jag börjat leta efter en Zeiss eller motsvarande tyskt kikarsikte i förstoringsspann 2,5-10(12) gångers förstoring, med belyst riktmedel. Det finns ofta sådana att köpa begagnade. Men räkna med att kikarsiktet är dyrare än bössan.

Grisen dör av både 6,5 och 308win! Men den ena kalibern ger inte känslan av att slutstycket är på väg in i nyllet...

Grattis till examen ^_^

• Like 1

Locorod

Nja när det gäller vapen har jag förstått att studsare i allmänhet ligger på minus hos dig pmt. Är det sedan ett hva-vapen ligger det också på minus. Så en hva-studsare lär väl vara rena pesten! Eller är det som i matematiken, att två minus ger plus?!!!:D

henke67

Jag har också några kommentarer. Men först kanske jag skall säga att jag älskar min Huskvarna 1900 i 6,5x55. Dock:

HVA 1900 (och ännu mer på äldre modeller) är genomgående uselt stockade om man vill ha kikarsikte. Höjd kolvkam ger en förbättring men en kolv där även bakkappan höjs ger stor skillnad. På 6,5 eller 308 är det i och för sig inte så stora problem med rekyl ändå. Men kan ändå vara bra att tänka på.

1900's tryck är väldigt enkelt att justera. Enligt mig allt för enkelt att justera fel. T.o.m. enkelt att justera så fel att du ökar risken för vådaskott...

Optik ökar i kostnad och svårighetsgrad för tillverkaren om man ökar förstoring och/eller förstoringsväxel. Större diametrar = mer glas vilket också kostar. Så hittar du en billig glugg med 6-8ggr förstoringsväxel så har de kompromissat med något annat. Eller omvänt. Om du vill hålla kostnaden nere så får du ganska säkert mer för pengarna om du väljer ett sikte mer mindre växel. Kanske 1-4 eller 3-9? Med 4ggr förstoring skjuter du visserligen inte så mycket toppfågel eller räv på 200m etc. Men det är knappast heller att se som nybörjar jakt ... De allra "tätaste" passen på Björn/Gris-jakten kanske också skall undvikas till att börja med.

1900's slutstyckgång lovordas ofta. Kanske lite överdrivet då det finns även andra bössor med "skön" känsla. Men nog tusan föredrar jag en 1900 i 6,5 (eller 308) framför en Ticka med kortare låda alla dar i veckan i just det hänseendet. Sedan har 1900 en del andra egenheter. (Tex de jag nämnt ovan)

Kaliber borde jag egentligen inte kommentera då jag aldrig jagat med 308. Men jag kan säga så här. Jag har tre bössor med klass 1 möjligheter. En 6,5 (1900) en 7x57 (Kombi) och en Dubbelstudsare i 9,3x74R. När jag väljer vilken av dessa bössor jag skall ta med mig ut för dagen så är kalibern inte ens med i mitt övervägande. Det är andra parametrar som gör den ena eller andra bössan mer lämpad för olika jakter.

• Like 1

Björnstigen

Tack för all info, uppskattas!

Hade en Tikka m65 på lut hos en handlare men den blev uppbokad av någon annan, tyvärr.
Får se mig om lite mer och känna vilken som känns bäst och kanske öppna ögonen för även andra modeller, dock så är jag allergisk mot plast, fick skjuta precision och högviltsprovet med en Tikka T3 och gillade den inte alls, mest pga magasinet i plast tror jag och för att den kärvade vid repetering (just det kanske berodde på att vi var 15 st som sköt).
Inte för att jag tvivlar på att konstruktionen inte fungerar utan mer på att det känns för mycket leksak när magasinet är i plast.

Har ingen större lust att behöva stocka om det första jag gör heller så vi får se vad som finns där ute eller om 1900'an känns helt off pga det.

Kanske kan jag ändra mig vad gäller kaliber också, 30-06 kanske inte är så illa trots allt, eller 6,5x55 (även om just den känns mer osäker än 30-06)

Hade ju tänkt att ha ljuddämpare på ändå så 30-06 borde inte vara så "farlig" =)

henke67

30-06 är en trevlig och potent kaliber. Den har dock fått ett lite oförtjänt dåligt rykte lite här och var. Om du frågar mig mest beroende på riktigt elaka stockar på gamla HVA 1640...

• Like 1

Björnstigen

Om jag ska vara ärlig så är det enda klass 1 vilt, inom överskådlig framtid, jag känner att jag skulle vilja jaga gris och för att vara på den säkra sidan, även om många kanske inte håller med mig, så vill jag upp på 308w eller mer.
Därav min osäkerhet vad gäller 6,5x55 (om man nu inte sätter skottet rätt, jag vet :) )

Älgjakt kan jag nog vara utan men björn vore kul, då kanske 30-06 är att föredra framför 308w dessutom?

Försöker läsa så mycket jag kan men det finns så otroligt många åsikter och jag börjar bli lätt snurrig i huvet även om det är lärorikt :)

Ken1

Borgs auktion är snart. Åk dit och kolla på dom vapen som kommit in. Eller deras hemsida. 

• Like 1

Björnstigen

Tack, kollar med detsamma