Hoppa till innehåll

Handladdning - Hjälp


Palmero

Recommended Posts

Hejsan , jag har precis laddat min första patron i 9,3x57 , jag bestämde mig för att ha Prvi partizan 286gr sp kulan , jag bestämde mig efter timmar av googlande efter laddata för att använda

mig av 43gr norma 201 krut och cci 200 tändhatt , denna laddning skall enligt Norma vara 0,9 gr över maxladdning , men då Norma själva skriver att dem laddar snällt i 9,3x57 pga av mycket gamla vapen och jag har sett hårdare laddningar än så på tex Robbans så bestämde jag mig för att testa denna laddning.

Jag åkte således till banan för att testa denna laddning i kronografen , jag tog även med mig en Norma Alaska fabriksammo för att ha som jämförelse i kronografen , jag började med Alaskan

som blev 622 ms , sedan skjöt jag min laddning med prvi partizan som blev 554ms ? , jag blev förvånad över den låga farten när jag ligger 0,9gr över maxladdning för Norma Alaska.

Vad gör jag nu? , laddar hårdare? byter tändhatt till magnum ? eller vad , Jag har en custombyggd Husqvarna m98 med 50cm pipa , finns det någon som har ett bra recept med  den kulan i 9,3x57?

Jag är alltså nybörjare med handladdning och var extremt noga med alla moment för att inte göra fel , vad gör jag????

Roland Palm

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Om Du är nybörjare bör Du absolut inte gå över max. Och om Du nu promt ska göra det bör Du göra en laddstege som börjar en bra bit under max.

Ang hastigheten så kan fabriksammo ibland gå fortare än egenladdat - de använder inte alltid samma krut. Var det samma vikt på kulorna?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tittar man i Normas laddata så ligger du både under och över max. Nu vet jag inte hur hård din kula är. Men som nybörjare följ Fonkys råd, köp även en av normas kulor och på rakt på deras data med en stege. Jag hade nog valt N202 krutet, samt provat med magnum TH.

https://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/93x57/

Ps. Visst kan du titta i RS laddata bas men där finns många konstiga laddningar, men titta bara inte följa!

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...