Jump to content

Ny forskning " Tjuvjakt på rovdjur som civil olydnad"

aasenheim
 Share

Recommended Posts

Det som jag brukar fundera kring är att påståendena om en omfattande tjuvjakt på rovdjur i allmänhet är väldigt dåligt underbyggda. Det påstås saker som inte går att bevisa vare sig med fall i domstol eller fällda djur. Dock verkar staten inte ha brist på resurser att lägga på att utreda och följa upp ens en antydan om att det kan ha förekommit olaga jakt. Lite samma fenomen som att Pm och Ygeman anser att halvautomater för sportskytte måste förbjudas även om de aldrig har stulits eller används i brottsliga sammanhang. Att folk snackar STG är ju långt ifrån att utföra handlingen som sådan.

Att kalla tjuvjakt på rovdjur för civilolydnad är att håna alla som håller på med civilolydnad. Tjuvjakt är ett grovt brott. Som skall fördömas. 

• Like 2

• 3 weeks later...
På ‎2016‎-‎09‎-‎14 at 10:00 Foffe sa:

Att kalla tjuvjakt på rovdjur för civilolydnad är att håna alla som håller på med civilolydnad. Tjuvjakt är ett grovt brott. Som skall fördömas. 

Jag tänker i banorna att civil olydnad bör ses som ett sätt att protestera mot ett beslut som man på något sätt finner felaktigt. I det här fallet är det då personer som ogillar den förda rovdjurspolitiken eller beslut om vargens (och andra rovdjurs) utbredning som protesterar mot myndighetsbesluten genom att illegalt döda dessa rovdjur. 

Wikipedia skriver "...att utmana den lydnad som möjliggör det förtryck, den orättvisa eller det missförhållande som olydnaden vänder sig mot" om civil olydnad och det passar väl ganska bra in på det dessa "jägare" gör. Fast sen måste man så klart även väga in aspekter som icke-våld, öppenhet och ansvarstagande i bedömningen om det handlar om civil olydnad eller ej.

Till syvende och sist så skulle jag inte kalla den illegala rovdjursjakten för "civil olydnad" eftersom det ändå har positiva vibbar från personer om Martin Luther King, Mahatma Gandhi, Rosa Parks och så vidare utan istället kallat den illegala rovdjursjakten för en protest mot myndighetsutövning eller något liknande.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

• Similar Content

• qvarnhill
      By qvarnhill
      Har man skjutit tre vargar i Canada och tycker att man kan lägga sådär 70-80 loppor på att få dem förevigade kan man göra såhär...

• qvarnhill
      By qvarnhill
      JRF hade idag ett event på Varpsund där det bl.a erbjöds trofébedömning. Normalt sett så förväntar man sig lite rådjur, nå'n dov och kanske lite vildsvinsbetar... Hade inte kunnat gissa på vargskinn även om jag fått gissa väldigt många gånger. Icke dess mindre, det var väldigt skoj att få hantera ett vargskinn och bedöma det. Vargen var inte skjuten i Sverige men det finns inga regler för att de måste så vara, det viktiga är arten och denna Kanadavarg var en Canis Lupus. En yngre hane som vägt omkring 60 kilo, tyvärr lite för liten för att komma upp i medaljstorlek.
      Skinnet mätte 150 cm från nos till svansrot och var 50 cm tvärs över på smalaste stället, strax bakom frambenen.

• Monica600818
      By Monica600818
      Hej!
      Jag utsattes av en attack. Det var en vargliknade hund eller varg i morse i ett bostadsomrode i Landskrona i dag kl 4:30.

Den kom från ingenstans springande emot mig och min hund och skulle attackera oss.
      Då började jag att skrika högt och backa med den fortsatte att göra nya försök till utfall två gånger till. Den var bara någon meter ifrån mig.
      Jag lyckades att skrämma den. Då snurrade den runt sig själv två varv och sedan stack.

Frågor

1. Kan det finnas varg inne i Landskrona(tätbebyggt) eller kringliggande närområde?
      2. Är det vanligt att vargar ger sig på människor med hund?
      3. Hur stor är sannolikheten att det var en varg?
      4. Lurpassar vargar och kan attackera dagen efter?
      5. Om man gör en anmälan till polisen, hur agerar de?
      6. Är det en plikt att anmäla till myndigheter om man sett en varg?
      7. Hur försvarar man sig bäst mot en vargattack?

M.V.H. Monica
    • vildmark
      By vildmark
      Skandulv har forskat kring älgkadaver, rester av vargens bytesdjur. De skall tydligen vara viktiga för rävars och mårdars överlevnad vintertid då det finns ont om mat.. Rävar är i mina ögon överlevnadskonstnärer och jag har aldrig vart med om en mager och utsvulten räv, ju kallare och jäkligare vinter desto mer mat finner den..pga alla betesdjur som dukar under. Tillgång på sork,möss,slaktrester,åtel,trafikdödat,mänskliga sopor ,mm finns det också gott om.
      Likaså för mården..skogsfågel bland annat nötskrikor finns i tusentals och småfåglar...och samma här sork,möss. Att de dessutom äter bär,frukt..
      Att vargens bytesdjur är viktiga känns bara som propaganda för varg, varken mård eller räv har några problem med överlevnad.. Möjligen kan rovfåglar ha hjälp av kadavret för överlevnad...
      Vad tycker ni?
    • Serganten
      By Serganten
      Läste denna artikeln i SVD idag; http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ratten-sager-nej-till-vargjakt_8140258.svd

"Rätten tycker att det finns andra lämpliga lösningar än ”selektiv och riktad jakt efter varg för att uppnå syftet att minska inaveln i den svenska vargstammen”.
      Naturvårdsverket beslutade i slutet av januari att 16 vargar i åtta revir i Dalarna, Värmland, Närke och Södermanland skulle få skjutas.
      Innan jakten stoppades i väntan på förvaltningsrättens dom hann tre vargar skjutas.
      Mikael Karlsson, ordförande i Svenska Naturskyddsföreningen, som tillsammans med Svenska Rovdjursföreningen och Världsnaturfonden överklagade beslutet, säger att domen är en seger för vargarna.
      - Det är självklart väldigt positivt och återigen ett tecken på att vargförvaltning inte uppfyller de lagstadgade krav som Sverige förbundit sig att följa, säger han.
      TT: Är du överraskad?
      - Nej, det låter kaxigt kanske, men vi har hela tiden hävdat och fått stöd av EU-kommissionen i dess kritik mot Sverige när det gäller att licensjakten är oförenlig med lagstiftningen."

Jag blir bara fundersam på hur Förvaltningsrätten kan anse att NV tagit ett felaktigt beslut. Vilka har de använt som remissinstans, vilka sakkunniga personer om just rovdjursfrågor finns det som jobbar på Förvaltningsrätten. Jag tycker det hela verkar väldigt besynnerligt... 
  • Create New...