Hoppa till innehåll

Handladdningsset och tillbehör


Guest 6.5x55SM

Recommended Posts

Jag har bestämt mig för att handla från vildsvin och det får bli 50th anniversary LEE-kitet till att börja med.

Då behöver jag komplettera med verktyg för min 6,5x55. Något mer?

Crimping dies, decapping dies, vad behöver jag för nåt som inte kitet innehåller?

Tänkte testa Prvi Partizan hylsor då jag hört gott om dem och de har ett humanare pris, N150 vihtavouri-krut, 95 grains hornady v-max till rävvaket, lapua mega till jakt där rådjur, räv och annat småvilt kan dyka upp och den lär ju bli klass ett med en tung omega också.

Sen nån FMJ till toppjakt och banan.

Jag vet bara inte riktigt vad jag ska ha för tändhattar, magnum säger granngubben, pga kylan under vintrarna.

Några kunniga tips vore rejält välkomna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

http://vildsvin.se/handladdning/hylssvarving/lee-case-length-gauge-samt-hylshallare/

Smörjan som följer med i paketet kastar di direkt, den är just det, smörja ersätts med följande.

http://vildsvin.se/handladdning/hylssmorning/hornady-unique-case-lube-4-oz/

 

I övrigt är det inget mer än kittet och laddverktygen du behöver, kör på helakalibreringsverktyg.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips om hylsor. Köp en eller ett par askar övningsammo från norma/lapua och skjut på banälgen. Vips har man en bunke engångskjutna hylsor från eget vapen med erkänt bra kvalitet att ha som bas för vettigt laddande.

Prvi hylsorna funkar säkert men jag skulle inte ens bemöda mig med det med tanke på den lilla kostnaden en bra hylsa är i sammanhanget.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tändhattar kör du på cci250, lättast att få tag på i detta landet. Vet ej vad VV har för hattar till sin laddata, men normas är angiven med magnumhatt.

 

Vad gäller hylsor gör som tekdr säger.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just ja, laddkitet duavser är det challenger eller det med challenger breech lock pressen?

 

Skulle nog gå på den med breech lock, ser kraftigare ut än den gamla challenger och priset är ju detsamma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 50th Anniversary Breech Lock Challenger

Fanns i lager.
 

Lee Breech Lock Challenger kit

 

Var slut i lager och nu mer en beställningsvara.

Ska maila dem o se hur lång väntetid det är på den grövre pressen.

Frugan sade "vad ska du beställa då? Och vad kostar den?"

När jag förklarade prisklasserna och sånt tyckte hon jag skulle köpa en dyrare, typ Lyman eller RCBS. "Ska du inte köpa nåt riktigt på en gång istället, så det blir bra?"

Jag tror dock att eftersom jag inte heter Franz Albrecht så räcker LEE-kitet åt mig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Finskavapen sa:

 

http://vildsvin.se/handladdning/hylssvarving/lee-case-length-gauge-samt-hylshallare/

Smörjan som följer med i paketet kastar di direkt, den är just det, smörja ersätts med följande.

http://vildsvin.se/handladdning/hylssmorning/hornady-unique-case-lube-4-oz/

 

I övrigt är det inget mer än kittet och laddverktygen du behöver, kör på helakalibreringsverktyg.

 

http://vildsvin.se/handladdning/verktyg/verktyg-lee-gevar/ i rätt kaliber?

Fan va alla grejer var slut i lager. Man blir ju trött på långa väntetider.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla även in http://www.titanreloading.com bra priser och ska du ha allt kan det vara värt att jämföra med köp därifrån kontra sverige.

 

Lägg till allt du behöver och sedan lägg på frakt, ta det x 1,3 så har du vad du får ge från usa med alla avgifter, jämför det med svenska priset, blir det lägre så är det bara att köpa. Har du tur kan du ju slippa svensk tull och moms och då är det 30% lägre än det du räknade fram. Men det vet man inte i förväg.

 

verktygen verkar rätt, helkalibrering samt kulsättare, hylshållare ingick annars måste den med, hos lee heter den nr : R3

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oja, det har de, högre priser oxå. En fördel att handla hemma är ju garantiåtagande, man slipper skeppa tillbaka till usa vilket är dyrt. (dont ask)

Men om man får nog bra pris kan det ju vara värt att ta utomlands iaf. Man får kolla priser på totalen med frakter från flera ställen sen göra ett avvägande helt enkelt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att ladda själv för toppfågel är värt det, då letar man upp precision just för sin bössa. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kulor kikar du på via vapex, svårt att sia om vad som funkar. själv kör jag norma gt för allt som inte kräver blyspets.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago 6.5x55SM sa:

 

Frugan sade "vad ska du beställa då? Och vad kostar den?"

När jag förklarade prisklasserna och sånt tyckte hon jag skulle köpa en dyrare, typ Lyman eller RCBS. "Ska du inte köpa nåt riktigt på en gång istället, så det blir bra?"

Jag tror dock att eftersom jag inte heter Franz Albrecht så räcker LEE-kitet åt mig!

Du har en mycket klok och förståndig fru-lyssna på henne!

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer med ovan, press skall hålla kvalitet, Lee har en del bra saker, men många är för klena för att hålla i längden. /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fick bli LEE till att börja med. Får väl uppgradera i framtiden.

Det var nog få som började nog sin bössköparkarriär med nya blaser och grejer också :)

Nu får vi bara se hur satans lång tid det ska ta innan beställningsvarorna kommer i lager igen.

Krut och tändhatt köper jag i fysisk butik när jag fått pressen, det vart så dyrt med schenkers farligt gods-avgift.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag valde att gå på titanreloading, de hade allt i lager, beställde söndagskväll och skickades igår.

 

För lite jakt och älgbaneammo kommer lee funka fint, sen när du mörker om detta är något du gillar så kan du ju hålla koll under säljes här och på robban och köpa uppgraderingar utefter behov.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...