Hoppa till innehåll

"Man tager vad man haver.." ett äkta kajsa varg-projekt


Joacim

Recommended Posts

1 minute ago Dansken sa:

Nej den ska vara rätt gängad.
Klä bössan av ordentligt innan du börjar arbeta med den: Trycke, klackar etc

Absolut, kan strippa den till beståndsdelar. 

1 minute ago Dansken sa:

Gör ett riktigt block som låser runt hela pipmuttern. Det där ser ut som en "dra-lådan-sned-hållare"

Absolut, hade jag haft en fräs, eller brutalt med pengar så hade prylarna inte sett ut som på bilden ovan - då hade jag köpt prylar på Brownells eller gjort mina egna block i fräsen. 

Nu är det ju dock så att man får ta vad man har. Har frågat pappa med men han verkar inte sugen på att snacka med fräsoperatörerna på sitt jobb heller. 

Vad göra? Prova med det man har tillgängligt är väll bättre än att glo på skiten och hoppas att den trillar isär av sig själv för det lär inte ske. 

1 minute ago Dansken sa:

Jag brukar aldrig reta folk som inte kan eller vet bättre- men en sån som du borde förstå...

Jag förstår men....

....jag har inte direkt förutsättningarna att "leva ut". Men för att slippa att bli någon äcklig besserwisser så får jag väll säga att "nej jag förstår nog inte" :whistling:

1 minute ago Dansken sa:

Det där skit är alldeles för klent..

Mycket möjligt, men det var värt ett försök iallafall.

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då kommer det en dag där man bör inse att man inte har tillräckligt bra grejer och ska anlita hjälp för att inte bli som alla "Dremelsmederna" på grannkanalen  ;)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago Dansken sa:

Då kommer det en dag där man bör inse att man inte har tillräckligt bra grejer och ska anlita hjälp för att inte bli som alla "Dremelsmederna" på grannkanalen  ;)

Absolut. Ska kolla med farsan igen, annars får jag väll köpa en sak i taget, först pipblock, sedan lådnyckel osv osv.

Min lust att lösa det tröt lite grann precis  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago Joacim sa:

Absolut. Ska kolla med farsan igen, annars får jag väll köpa en sak i taget, först pipblock, sedan lådnyckel osv osv.

Min lust att lösa det tröt lite grann precis  

Förstår det. Minns mina duster med mynningsbromsen på Rem 700 Police i 338 Lapua... Först värmde som tusan och höll på hemma men det var helt omöjligt. Sen hem till en forist på Robsoft och svetsade fast en mutter på bromsen och körde mutterdragare. Nope, funkade inte. Sen värma bromsen maximalt med TIG och sen mutterknackare igen. Då lossnade bromsfan till slut - motvilligt. Visade sig att gängorna skurit när bromsen monterats på fabrik - satt fast nåt så in i h-----e.... :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Dansken sa:

Nej den ska vara rätt gängad.
Klä bössan av ordentligt innan du börjar arbeta med den: Trycke, klackar etc
Gör ett riktigt block som låser runt hela pipmuttern. Det där ser ut som en "dra-lådan-sned-hållare"
Jag brukar aldrig reta folk som inte kan eller vet bättre- men en sån som du borde förstå...
Det där skit är alldeles för klent..

Ja det där greppar inte tillräckligt bra! Måste greppa helvarvet rund lådan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska originalpipan behållas?

 

Annars såga av den framför lådan, sätt upp lådan i svarven och svarva ur resterna.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Smedens Visdomsord:

Går det inte så går det med våld.

Går det inte med våld så går det med mer våld.

Går det inte med mer våld så går det i sönder..

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Finskavapen sa:

Ska originalpipan behållas?

Nej så nästa tanke är att svetsa fast "skiten" (pipan) i svetsbänken så ska den nog fan ge med sig. Pappa har lovat att fräsa en rejäl lådnyckel med.

4 hours ago Finskavapen sa:

Annars såga av den framför lådan, sätt upp lådan i svarven och svarva ur resterna.

Går inte ovan nämnda metod får vi göra det då :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Finskavapen sa:

Ska originalpipan behållas?

 

Annars såga av den framför lådan, sätt upp lådan i svarven och svarva ur resterna.

 

Jag är nyfiken på hur du tänker indikera upp lådan med en avsågad pipstump i.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Jag är nyfiken på hur du tänker indikera upp lådan med en avsågad pipstump i.

Varför indikera ett grovsmidesjobb? räcker med syftning.
Behöver inte spela på hundradelar, duger med nån tiondel ,  behöver ju inte gå hela  vägen ned i de gamla gängorna bara det som ska ut tunnas ut rejält till strax över gängtopparna så avtar dess spännkraft och man kan börja bryta sönder resterna.
Lämnar man nån cm utanför lådan av pipan kan man även testa vrida med hjälp av det för att gänga ur resterna, endera följer det med eller så bryts det sönder.

kan ju även sätta upp och som steg 1 bara köra ett stickstål ned 5mm djupt nån tiondel utanför lådans främre plan, sen testa med lådnyckel och block igen.

Ingen skillnad mellan att få ur gammalt skräp ur en gänga i en bössa än det är att rädda delar från en smältugn på jobbet när frågan rör att rädda en del men offra en annan, ska båda räddas får man klura, men i detta fallet var det bara ena delen som var värdefull.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Projektet rullar på så sakterliga i det fördolda - ropade in ett par höga 30mm Warneringar på tradera för 300kr igår. Annars väntar jag mest på att far ska fixa fram lådnyckeln så att jag kan få bort pipan innan vi går vidare till nästa steg dvs lådjiggen för att kunna plana av lådan i framkant. 

Stay tuned helt enkelt ;)

Mvh Joacim 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lådan är ju plan i botten så vad är det för fel på den lådnyckeln? Borde funka fint. Dragit loss pipor med samma typ utan problem. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lådan är ju plan i botten så vad är det för fel på den lådnyckeln? Borde funka fint. Dragit loss pipor med samma typ utan problem. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2/28/2018 at 12:16 Joacim sa:

Tog ett möte ihop med en frukostbuffé imorse så nu när alla andra sitter och äter så gör jag lite nytta ;)20180228_121453.thumb.jpg.d72f50ecf78c9b7c01608014a3060a8c.jpg

Vore klart intressant att se slutresultatet nån gång :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago exabit sa:

Vore klart intressant att se slutresultatet nån gång :rolleyes:

Ligger lite på is nu igen - fan man hinner inte allt på bara middagsraster och övriga pauser på jobbet :rolleyes: Nu är det blåneringsbadet i fokus på rasterna :whistling:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har börjat lite med detta projekt igen och trots att jag smälte fast pipan i bänken med tig:en så sa det "KLICK!" Svetsjäveln rök. 

Ger snart FAN i det här :ph34r:20180329_143423.thumb.jpg.19411fd93cc0cf41b8629b2e022b9d3d.jpg20180329_143416.thumb.jpg.284f6bbd90e046528ced232fb94fd55b.jpg

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Dahla sa:

Tycker pipan ser ut att vara rak som en potatis 

Pipan bryr jag mig inte så mycket om längre, den ska polisen få smälta ner och göra "tennsoldater" av. Lådan håller jag dock min hand över så den inte slår sig för allt i världen. 

Men nu ger jag även upp tanken om svetsning för att hålla pipan stilla. Gjorde ett sista försök att svetsa 3 hyfsade punkter mellan kanten på svetsbordet och pipan - men inte heller det gick :rolleyes: Får kanske lägga några rejäla strängar med mig/mag:en efter påsk. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se om jag kan ta en "långlunch" någon dag nästa vecka - åka ner till pappas jobb och spänna upp lådan i A-borrverket och försöka dra loss pipan istället - några invändningar mot det från @Dansken @eskimo1 m.fl? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...