Jump to content

Laddat första smällen.

Guest 6.5x55SM

Recommended Posts

Guest 6.5x55SM

Jag har precis laddat första 6,5x55 95 grains v-maxen med 44 grains Vihtavouri N150-krut i en prvi-hylsa med cci 250-tändhatt.

Tror ni att det blir bra? Han sade att det var vart jag borde börja ladda och att Max låg på 47 grains.

Granngubben knackade fast en kula och mätte med en läskstång både med och utan kula i början på bommarna och mätte. Han sade att COL var max 71mm. Min Die fick den inte djupare än 70,4mm.

Tror ni det blir en fin första smäll i laddstegen eller är detta sista kvällen i mitt liv?? Jag tänkte nämligen gå ut och provskjuta och se hur tändhatt etc ser ut efter.

Hoppas på att jag snart har hittat perfekta datan för v-maxen till rävvaket :D

Finskavapen
11 hours ago 6.5x55SM sa:

Tändhatten ser fin ut!

Small finfint :D

image.jpeg

Vad har du för bössa ?

Det ser ut som du fått märken i hylsbotten efter slutstycket ? bilden är lite suddig så det är svårt att se exakt.

Vart tog ni datan att starta med 44gr ? VV listar inte 95gr kulor därför jag undrar.

Guest 6.5x55SM

Märket bak blir på alla hylsor, bara av att jag kör in dem i loppet. Behöver inte ens skjuta patronen för att det ska bli sådär. Har försökt göra rent utkastaren o grejer på slutstycket men det repar fortf.

Jag har en Husqvarna 1900.

Martti hade böcker och pärmar med ladd-data.

Han sade som du, "finns inte för 95 grains med Vv." Så han tog ladd-data från liknande kula och sade att då går det lika bra med v-Maxen.

Hornady listar i sin manual för V-Max 95 gr N150 36,2 gr (2700 fps) till 42,3 gr (3100 fps) med COL om 2,905".

Sierra listar för 100 gr HP (#1710) 37,0 gr (2700 fps) till 42,1 gr (3000 fps) med COL om 2,85".

Ladeboken 7 listar för 100 gr Lapua FMJ 41 (862 m/s) till 43 gr (898 m/s).

Lyman listar i 48:e upplagan 37 till 41 gr för 100gr projektil.

Vihtavuori själva listar 37,8 till 43 gr för 100 gr Lapua FMJ.

Alla fem med Large Rifle (ej magnum) tändhatt...

Utgå från moderna laddata. Krut, hylsor, kulor och rekommendationer ändras med åren. Lyssna mindre på granngubben och köp dig i stället Ladeboken 7 och läs den. Samt följ den.

• Like 2
fredde_fmj

Med magnumtändhattar gevär brukar rådet i största allmänhet vara att backa 0,5-1,0 grain krut i laddningen. Som tidigare skrev är en kronograf ett bra verktyg för att verkligen få vetskap om ex.vis magnum tändhatt skiljer sig från normal tändhatt vid samma krutdosering. Det behöver ju inte skilja sig åt heller, gevären är individer och presterar kanske lika bra med magnum och vanliga tändhattar.

När jag håller på själv så försöker jag att hålla federal 210(large rifle) i caliber .30 i hemmarullade laddningar. Finns ingen vits att gå på magnum för mig men det är jag det.

Andra kör enbart med magnum för att få bra och säker tändning i patronen. Merparten av jakten pågår under årets kallare och fuktigare årstid så då kanske det är ett skäl att använda magnum tändhattar.

Men ladda försiktigt och prova något grain mindre i laddstegarna än med normal tändhatt om du använder magnum tändhatt.