Hoppa till innehåll

licensfråga?


loneranger

Recommended Posts

hej!

jag kom inte på någon passande rubricering i ärendet, eller lämplig kategori för detta. men here we go.

eftersom jag sökt en del på forumet utan lycka än så länge tänkte jag att det kanske finns någon som sitter på kunskaper eller erfarenheter inom följande. jag har sökt sjukvård för tryck över bröstet och de flesta symptom man har vid kärlkramp, dock så tror läkaren att dessa symptom har med ångest att göra (generell ångest) alltså man kan inte säga vad som orsakar denna ångest, han hade en väldigt bestämd uppfattning i vad detta var och skrev ut en ångestdämpande medicin utan att passera gå! detta leder då till min fråga. Ryker licenserna nu eller vad händer? jag har inte hämtat ut medicinen ännu så jag vet inte vilken medicin det är ännu. han sa att det bara var att knapra i sig dessa vid nästa tillfälle symptomen uppdagar sig för att se om de hjälper. vad tror ni behöver jag vara orolig för licenserna?

jag tycker man får ganska lite information även om man googlar detta. bara att man undviker läkarbesök om man vet med sig att man har ångest osv i vanliga fall då man räds att bli av med licenserna.

admin får gärna kliva in och lägga denna frågeställning på rätt ställe samt ändra rubrik om så behövs!

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

han vet nog inte om att jag har vapen, och det är inget jag planerat att berätta för denne. jag tänkte mer på anmälningsplikten och om detta faller in under den. det står väldigt lite om detta på nätet. mina problem yppar sig endast fysiskt men han skriver ut mediciner som lindrar psykiska besvär. vilket jag inte upplever att jag har.

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan vara helt lugn.

Läkeriet ifrågasätter licenser vid två tillfällen som jag vet.. Ena är då en patient uttrycker livsleda, det kan leda till tillfälligt omhändertagande. 

Och det andra är svårare sjukdom typ Schizofreni eller liknande.

Så har du "bara" de symtom du beskriver ovan så är det helt lugnt. Huruvida du tagit ut tabletterna eller ej spelar i sammanhanget ingen som helst roll. Däremot kan jag tycka att du SKA omedelbart ta ut tabletterna för om du sköter medicineringen vid obehag och inte får någon hjälp av det så ska du säkert utredas vidare. Som jag upplever din beskrivning så är detta något man provar och då ska du också göra det! 

Förövrigt så är man ganska försiktig med detta att återkalla licenser.. är man lite nedstämd och finner livets mening på en ryggsäck med dubblan i knät så är det rätt kontraproduktivt att sno dubblan. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

okej! va skönt att höra :-) googlar man får man alla möjliga svar så jag tänkte att det var lika bra att ställa den här!

tack för ett lugnande svar!

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är du (och sjukvården) säker på att det är ångest och inte hjärtproblem? EKG, arbetsekg, blodprover? Får du symtomen vid belastning/aktivitet och tungt jobb eller någon speciell situation? Heriditet? Är du utredd på en riktig hjärtavdelning? Jag har tyvärr sett tillfällen där bombsäkra distriktsläkare, sjuksköterskor, ambulanssjuksköterskor osv missat riktiga hjärtproblem och hjärtinfarkter ( det är ju inte helt lätt att vara bombsäker heller).... Jag vill inte skrämma dig men om du inte själv tycker att du har psykiska problem så som ångest så kanske du inte har det. Hjärtat är ju ett rätt centralt organ och dumt att nonchalera...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej!

helt rätt! jag har aldrig haft några problem med det psykiska, det borde man väl känna av själv tycker jag om man analyserar tankegångar mm. och har ett bra jobb som jag styr över ganska mycket själv. dessa symptom kommer vid vila, speciellt när jag skall gå till sängs. jag har varit på akuten ett flertal ggr och gjort ekg mm men det ser bra ut. men läkarna på akuten säger att det jag beskriver när jag beskriver symptomen så låter det som en infarkt men de ser bra ut på blodprov och ekg. men de utreder aldrig sånt på akuten. det var det jag krävde nu hos denna läkaren, generell ångest var väl lätt att peka på för läkaren som kanske vill göra det lätt för sig. jag har skickat in till sjukhuset och frågat om detta är ett normalt förfarande, tycker själv att det är lite olustigt att det finns läkare som du säger som missar riktiga hjärtproblem.

 

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant att du haft de problemen när du vilar. 

Jag har själv haft lite sådant och det är rätt tydligt att det är stressrelaterat. 

Faktum är att jag löste det med massage, spänning i rygg och nacke ställer till kroppen mer än du anar. 

Jag säger inte att det är så med dig men det är värt att prova.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra att du får det i vila! Lite frustrerande kanske eftersom man då inte vet vad det är. Är det inte hjärtat är det ju bra. Men, vi är ju ganska komplicerade och individuella. En gubbe är inte den andra helt lik. Att hjärtat skulle vara helt uteslutet är ändå inte helt säkert... Vissa mycket vältränade personer kan, trots täta kranskärl, kompensera för detta och klara sig ganska bra. DET är lurigt! Det finns också personer som har kärlkramp i vila. Att 100 % utesluta hjärtproblem på din anamnes går nog inte utan lite tester. Därför kan det vara bra att testa ditt hjärta under belastning med ett arbetsekg. Att du blir hemskickad med ångestdämpande läkemedel känns nästan som ett hån mot dig om du inte har psykiska problem. Du behöver inte alls redogöra för hela dig offentligt här men tänk efter. Du verkar ändå vara en stabil person så som du berkriver dig själv och ditt problem. OM du tycker att besvären fortsätter får du väl dra en liten nödvändig lögn för att få det du faktiskt har rätt till. Åk till akuten och säg att du jobbat hårt och fått tryck över bröstet. Du kände dig kallsvettig och illamående.  Det strålade ut i vänster arm och upp i halsen. Det gick över när du lade dig ner och vilade och sedan åkte du till akuten. Då kan de inte låta bli att kolla upp dig ordentligt. Kan man åka till akuten med en vagel i ögonlocket eller en två dagar gammal snuva kan man absolut göra det om man misstänker hjärtat. Du har faktiskt rätt att bli tagen på allvar.

Sedan kan du ju även kolla om det är revbensupphakningar eller muskulära spänningar. Då har du ju tur! Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tackar! du verkar ha bra koll på detta, det hela är mycket komplicerat det är så mycket som spelar in som du säger. jag tävlade på elitnivå förr också. En liten vit lögn kanske det blir dags för beroende på vad ledningen säger eftersom jag var ganska kritisk i min frågeställning till dem. jag tyckte att läkaren agerade lite underligt i sitt bemötande.

jag skall prova med lite allehanda avslappningsmetoder och prova på massage, bara för att se om det kan hjälpa något.

 

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite erfarenhet i firman har jag väl....

20161006_184511.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-10-06 at 11:17 josc72 sa:

Det är ju bra att du får det i vila! Lite frustrerande kanske eftersom man då inte vet vad det är. Är det inte hjärtat är det ju bra. Men, vi är ju ganska komplicerade och individuella. En gubbe är inte den andra helt lik. Att hjärtat skulle vara helt uteslutet är ändå inte helt säkert... Vissa mycket vältränade personer kan, trots täta kranskärl, kompensera för detta och klara sig ganska bra. DET är lurigt! Det finns också personer som har kärlkramp i vila. Att 100 % utesluta hjärtproblem på din anamnes går nog inte utan lite tester. Därför kan det vara bra att testa ditt hjärta under belastning med ett arbetsekg. Att du blir hemskickad med ångestdämpande läkemedel känns nästan som ett hån mot dig om du inte har psykiska problem. Du behöver inte alls redogöra för hela dig offentligt här men tänk efter. Du verkar ändå vara en stabil person så som du berkriver dig själv och ditt problem. OM du tycker att besvären fortsätter får du väl dra en liten nödvändig lögn för att få det du faktiskt har rätt till. Åk till akuten och säg att du jobbat hårt och fått tryck över bröstet. Du kände dig kallsvettig och illamående.  Det strålade ut i vänster arm och upp i halsen. Det gick över när du lade dig ner och vilade och sedan åkte du till akuten. Då kan de inte låta bli att kolla upp dig ordentligt. Kan man åka till akuten med en vagel i ögonlocket eller en två dagar gammal snuva kan man absolut göra det om man misstänker hjärtat. Du har faktiskt rätt att bli tagen på allvar.

Sedan kan du ju även kolla om det är revbensupphakningar eller muskulära spänningar. Då har du ju tur! Lycka till!

Alltså.. Söker du akut för hjärta så blir det program 1A för hjärtan dvs div blodprover och ekg. Har du någon form av kass syresättning så börjar muskulatur dö och sånt syns direkt i blodet. Iövrigt, har du testat att ta de tabletter som du fått ordinerade? 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det borde vara program 1A... Men det är inte helt säkert att en syrebrist syns på EKG i vila och då behövs ett arbetsekg. Jag menar absolut inte att man skall lura sig till undersökningar. Men här är det mycket som spelar in. Loneranger bör inte redogöra för hela sin sjukdomshistoria på ett forum. Detta är över huvud taget fel ställe att diskutera sådana här fall här. Mitt förslag att "lura" sig till undersökningar är också på gränsen. Antagligen har en läkare ute i landet situation helt klar för sig. Men, som i alla branscher, finner man ibland folk som kanske inte passar så bra för sitt jobb. 99,99% av alla läkare gör ett fantastiskt jobb men de finns någon ibland som missar. Ovana läkare, staffetande läkare som inte bryr sig för nästa vecka är de på ett annat ställe, utländska läkare med ett annat sätt att se på vissa diagnoser. Listan kan göras (lite) längre och skall ABSOLUT inte ses som någon anledning till att man skall misstro sin läkare. Men vi är människor som bedömms och människor som gör bedömningarna ich människor som skall acceptera bedömningarna. I det här fallet (utan att veta mer än det alla kan läsa) så verkar patienten en aning osäker på sin diagnos. Det KANSKE är fel att bara köpa hela upplägget. Att han som han skriver är en före detta elitidrottare kan ev göra det hela lite klurigare. Det kanske inte är fel att söka en second opinion. Det kanske inte inte är något fel på hjärtat. Men att ödmjukt och respektfullt argumentera för en utökad undersökning är nog inte fel. Att pröva de utskrivna tabletterna är inte heller fel. Många "men" men så är det inte lätt heller. Kanske inte helt fel att avsluta den här "vapenfrågan" i detta också...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...