Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Outdoorsman

Skillnad diameter tändhattshål

Recommended Posts

Outdoorsman

Satt och förberedde hylsor för omladdning i morse, då jag plötsligt hittar en Sakohylsa med mycket mindre diameter på tändhattshålet. Skumt... har aldrig noterat detta tidigare, men vet inte riktigt hur noga jag kollat hålen tidigare. Det var bara en av ett hundratal jag fixade, men jag håller inte ihop mina .308 hylsor i batcher dvs det kan finnas fler i backen med icke tumlade hylsor. Skillnaden i yta är c:a 4-5 ggr, vilket rimligen borde ge en rejäl skillnad i hur effektivt hatten antänder krutet.

20161008_142547.jpg

Finskavapen

Produktionsfel, bara du borrar upp med ett 2mm borr. Min är 1,97mm max är 2,08mm en standard för en large rifle. 

Kan ha fel på min-toleransen då jag tar detta ur minnet, men som sagt kör upp det med en 2mm borr så är det lungt.

Outdoorsman

Det lät jobbigare än att slänga den ;-). Jag bryr mig förstås inte för att tappa en hylsa, men det känns obra om man inte upptäcker det... Tanken var mest att påpeka att det förekommer, och att höra om ngn annat sett samma. Möjligen laddar jag den och skjuter för att se vilken effekten blir.

Finskavapen

Tja, det sker nog ibland då hylsornas hål stämplas och om verktyget blir slitet/skadat så.

Har sökt lite på bilder av olika tillverkares hylsor och jag har inte imponerats av sako då de verkar ha rätt ojämna godstjocklekar.

Roa dig lite med google.

Outdoorsman

Sakos fabriksladdade övningsammo skjuter klart tätare än någon annan jag testat i min .308, och tätt nog för toppfågeljakt. Det gör exempelvis inte Norma Jaktmatch. Även tätt nog handladdat med Sakohylsor för klövviltsjakt, vilket gör valet enkelt då jag inte behöver mer precision. Utöver att jag har massor med Normahylsor sedan gammalt, för den delen. Har ett relativt tight patronläge, och det stämmer att det händer att det tar emot litet att stänga om en del av de fabriksladdade skotten.

hofboss

Använd en flachhole reamer.

Outdoorsman

Har alltid sett det som överkurs för min handladdning för gevär, då jag inte skjuter gevärstävlingar eller långhåll. Lägger mig nog till med vanan att titta efter istället.

knappåsarn

jag har råkat på den lilla modellen av flashhole på sakos hylsor i kaliber 7,62*53R.

jag fick köra upp hålen med en brotch i skruvdragaren på alla hylsorna för att inte utstötarnålen på mitt rcbs verktyg skulle fastna i hylsan.

i det fallet så var det dock alla hylsor av ett 100 pack så jag antog att det helt enkelt skulle vara så.

jag använde en 1.8 mm brotch då utstötarpinnen i mitt verktyg var 1,6 mm.