Hoppa till innehåll

Har nästan bestämt mig för.,,


aasenheim

Recommended Posts

Har nästan bestämt mig för att köpa tax för att använda som rådjurshund och till spår. Har dock ett par funderingar.

Hur vanligt är det att dr går i gryt. ( något jag inte är intresserad av)

hur stort är problemet med de korta benen i praktiken? Jag jagar i Östergötland i blandskog med ett par mindre hyggen.

hur är de till eftersök på rå (och kanske räv, grävling, hare) .

jaktligt. Skiljer nåt mellan sträv och korthårstaxar?

om man har en äkta hälft som tycker att tax är en riktig gubbahund, som också ser ut som en sur gammal tant. Hur övertalar man den om att det är tax vi ska ha?...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite som när vi var och kollade på katter för många år sen. Frun var något tveksam men  när vi kollade så kunde hon inte bestämma sig och vi kom hem med två 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Pankoon sa:

Antagligen den bästa metoden, finns barn i familjen så SKA dom tas med då har den andra hälften (oavsett äkta eller oäkta) inte mycket att sätta emot (kan dock ses som fult spel ;) ).

/Tony

I krig och kärlek.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ (som väl förvisso är lite sent påtänkt för dig) är ju att skaffa en hundtokig respektive... Underlättar beslutsarbetet enormt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Korta ben har dom men det är en stor hund i liten kropp;) jagar i skogsterräng med en hel del hyggen och det är inga stora problem. Visst en nygallring sätter ned framkomligheten en del men det fixar dom. En drever är ju lite bättre på sämre terräng. Jag är från början dreverjägare men gick över till tax och det ångrar inte jag en minut. Inte för att taxen är bättre utan det är nog mer en smaksak men personligheten på en tax är outstanding enligt mig. Min fru blev totalt taxfrälst efter den första så det är det som gäller hemma med. Har inte haft problem med gryt även om de jagat räv också, men visst kan de gå ner om det vill sig. Har dock inte haft mina nere i gryt vad jag vet. Spåra är som med alla andra raser tror jag, mycket träning i spårlina. Mitt tips är som nämnts ovan, åk o titta o ta med frugan så löser det sig snabbt:D valpar är ju oemotståndligt oavsett ras:wub:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Takkolåter bra att framkomligheten inte är några större problem! Har du sträv eller korthår? Har för mig att de korthåriga är mer avlade på grytegenskaperna. Någon som vet om detta stämmer. Om de går i gryt är det gräva som gäller eller spränger de? Jag kan tänka mig båda sorter om jag hittar rätt hund. Men korthårig lockar då jag misstänker att de har enklare pälsvård?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tax kan spränga räv men vanligen är de av förliggaretyp och bättre till grävlingjakt...men då får du gräva för grävlingen kommer inte ut i första taget. En taxi-hund som heter korven ska man ha men det fattar inte min fru så det blir ingen tyvärr.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago aasenheim sa:

@Takkolåter bra att framkomligheten inte är några större problem! Har du sträv eller korthår? Har för mig att de korthåriga är mer avlade på grytegenskaperna. Någon som vet om detta stämmer. Om de går i gryt är det gräva som gäller eller spränger de? Jag kan tänka mig båda sorter om jag hittar rätt hund. Men korthårig lockar då jag misstänker att de har enklare pälsvård?

Vi har haft strävhåriga, tyvärr ingen denna säsong men står på en valp till vinter/vår och det är en strävis igen. Gillar mussen på dom och visst är det mer jobb då de måste trimmas. Men om du inte vill själv så finns det duktiga att lämna in dom till. Korthåriga behöver ju inte det så där har du ju en anledning till att välja korthårig i det fallet. Fördelen med strävhår är att de fäller inte lika mycket, om man bryr sig om det. Underbara båda sorterna, glada, charmiga o tjuriga:) våra har varit extremt sällskapssjuka:wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det får bli valptricket som lösning på sista frågan. Hon säger att hon tycker korthåriga är något finare så det kanske avgör den frågan (även om jag verkligen älskar strävhåriga..)

Summa summarum. Det finns nu inga hinder att börja titta på valpar! Helst skulle jag velat ha en vuxen som är en skaplig rådjursägare. Det för att att slippa valpstadiet som är gulligt men jobbigt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Era svar har övertygat mig. Det är en tax jag vill ha!! En strävhår helst men kanske får pruta på det och köpa korthår för att gå den äkta hälften lite till mötes!

Blir till att börja titta på valpar så smått. Vilka kennlar rekommenderar ni? 

Sen undrar jag vilka kurser man ska anmäla sig till. Jag tänker typ 1, grundlydnad, 2 viltspår. Vad säger ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-10-17 at 20:06 kkjon sa:

Valpstadiet jobbigt???

Dom är sååå gosiga och varken bits eller kissar inne, dessutom kan man gå på riktigt långa promenader med dom när dom är små

Bella och doris.JPG

Doris i väska1.jpg

I handväskan passar de bra:lol:.  Jag lånade med mig en tax en gång, och det ända den prestrerade var att käka upp mina mackor i bilen. Det skulle aldrig de riktiga hundarna göra.

Väntar på hugg;)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago MKJ sa:

faxe, visst är det jobbigt med hundar som jagar självständigt?:D

Tax kan bli min nästa hund som komplement till knorrdjuren, älskar det avslappnande och stressfria med en kortbening. Min dagliga högviltsjakt är väldigt uppstyrd ibland och känns då stressig. Barn jagas bäst in via kortbening och hagel, gick själv den skolan för 30+ år sedan och nu är det min tur.

Du vågar inte köpa en tax när det finns Drever:unsure: Jag har fina kontakter!

Ska tillägg att jag ägt två taxar och dom jagade riktigt bra, men för tillfället tycker jag dom är lite i en svacka precis som Drevern var när jag valde tax för ca 15 år sedan. Men i dag är Drevern riktigt bra titta bara på småhunds SM osv. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago MKJ sa:

faxe, visst är det jobbigt med hundar som jagar självständigt?:D

Tax kan bli min nästa hund som komplement till knorrdjuren, älskar det avslappnande och stressfria med en kortbening. Min dagliga högviltsjakt är väldigt uppstyrd ibland och känns då stressig. Barn jagas bäst in via kortbening och hagel, gick själv den skolan för 30+ år sedan och nu är det min tur.

En Tax blir det nog inte här i huset. om det blir en lång drivare igen så kommer jag nog satsa på en Alpländare. Drever och  Ban har passerat här, och visst var jag nöjd med dem. Men nu när man har fått lite pondus så krävs det att man får gå mycket:yes:. Så man tappar lite av den under hund säsongen:ph34r:.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft drever i familjen i hela min uppväxt och min egen jagade tills det blev skjutet, sov i skogen och jagade till Harg en dag där han blev platt under en lastbil. Men detta var före gpspejlens tid, idag genskjuter man ju bara en kortbening och plockar. Wachtlarna var ju en otrolig kontrast sen men saknar inte en wachtel, vill ha en kortbening vad det nu än må bli.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Familjen har fyra drevrar. De är sån otrolig skillnad på dessa. Men de är alltid musik med dessa i skogen.

Gammel tiken har hare som favorit. Äldre hannen rådjur yngre räv. Valpen har drivit räv och hare. 

Har jagat med tax och dessa ska jaga rabbis! Lite för mycket snö och de är bara ställa in. 

Hade gärna haft en själv här hemma men, men gris influensan har inte gått ur ännu trots en längre tid.

S.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago faxe sa:

I handväskan passar de bra:lol:.  Jag lånade med mig en tax en gång, och det ända den prestrerade var att käka upp mina mackor i bilen. Det skulle aldrig de riktiga hundarna göra.

Väntar på hugg;)

ja jösses,vart ska man börja hugga<_<

Varför i hela friden har du mackorna i hundburen??? och om nu dom riktiga hundarna lämnar mackorna orörda i buren gör dom väl ingen nytta i skogen, ligger väl i paltkoma.

Självklart SKA taxen äta upp mackorna om den så bara kommer åt ett litet hörn på påsen dom förvaras i. Det hör liksom till.

I min bil finns två ställen dom inte kommit åt maten (än). I lönnfacken, antingen i taket eller mellan golven

ordning och reda (1).jpg

ordning och reda (2).jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörni. Vart tog den här tråden vägen? ;) Nu var det tax och inte Drever som var ämnet och frågan var hur ni ser på utbildningen av en valp. Vart startar man för att få en bra rådjurshund och vad har ni för tips på bra uppfödare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...