Hoppa till innehåll

Problem jaktradio 155mhz


Elias

Recommended Posts

Hej! 

Var ute på min första sjöfågeljakt igår perfekt väder och stämning, var sedan ute på mitt pass när jag hör jaktledaren säga något i radion vilket alla andra hörde men inte jag. Kollade med jaktledaren om min radio och vi kikade på den tillsammans så var det så att de kan höra när jag talar i radion men när de säger något så lyser det grönt vilket det ska göra men det kommer inte ut något ljud. Jag har en weirwei vev-3288 som  ska ha fått jättebra recensioner har programmerat den själv men om allt funkar utom att jag hör ljudet så undrar jag om jag kanske har missat något när jag programmerat

Uppskattar alla svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller så är nog snarare TS radio inställd på pilot, men inte de övrigas. Pilottonen gör ju att du bara hör dem som sänder på samma ton. Däremot kan en radio som inte är inställd på pilotton höra de som sänder på pilotton. Väl? Det verkar ju hur som helst vara pilottonen som spökar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv en sådan radio och ett fel kan vara med pilot tonen, kolla så att den både sänder och tar emot på samma

pilot ton...gjorde den tabben själv vid programmering.

 

mvh christer

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är en pilotton förlåt men är helt ny på detta?, och hur är det man programmerar in den är det någon speciell pilotton du ska använda för t.ex jakt1 frekvensen 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago W.T. sa:

Pilottonen kanske saknas hos dig?

 

1 hour ago älg sa:

Eller så är nog snarare TS radio inställd på pilot, men inte de övrigas. Pilottonen gör ju att du bara hör dem som sänder på samma ton. Däremot kan en radio som inte är inställd på pilotton höra de som sänder på pilotton. Väl? Det verkar ju hur som helst vara pilottonen som spökar.

 

1 hour ago christer sa:

Har själv en sådan radio och ett fel kan vara med pilot tonen, kolla så att den både sänder och tar emot på samma

pilot ton...gjorde den tabben själv vid programmering.

 

mvh christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En pilotton är en funktion man använder om flera jaktlag skall dela på en kanal och man vill kunna separera kommunikationen.

Med pilottoner kan man använda CTCSS systemet (Continuous Tone Coded Squelch System), vilket är en funktion för att undvika att behöva lyssna på oönskad trafik över kommunikationsradio. Till signalen läggs en  ohörbar lågfrekvent ton , sk subton, eller pilotton (nedan illustrerad i rött). Mottagaren ställer in sin radio så att den endast öppnas om den mottager radiosignaler (illustrerade i blått) inklusive pilotton.

Untitled-3.jpg

På så sätt kan flera jaktlag använda samma frekvens, men olika pilottoner för att slippa höra varandras kommunikation. Om alltför många använder samma frekvens inom ett begränsat område ökar dock risken för störningar, oavsett om pilottoner används eller inte. Om två personer sänder på samma frekvens precis samtidigt så kommer dock en mottagare som befinner sig inom räckvidd för bägge sändarna att höra båda meddelanden.

Med andra ord, ställer man in sin radio på samma kanal men utan pilot så kan man höra ALL trafik från alla på den kanalen, oavsett vilken pilotton de använder, men man kan inte svara.

Äldre jaktradio eller billigare modeller har inte så många kanaler och därför uppstod behovet av att köra med pilottoner. En modern radio har fler kanaler men är man väldigt många jaktlag på en liten yta så kan det vara bra att använda pilot, eller om man vill att hundföraren skall kunna höra alla jaktlag men att skyttarna bara skall höra sitt jaktlag är det också bra med pilot.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid programmering av min Baofeng får man uppge TXcode och RXcode när man vill ha pilotton, finns förutbestämda frekvenser för pilottonen med som brukar vara angivit i programvarorna för programmering.

Här kan du se kanalfrekvenser och pilottons frekvenser:

http://jaktradio.nu/jaktkanaler/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack ska fixa det idag så jag ska alltså programmera 68.0 ellet 123.0 i pilotton när jag använder frekvense jakt 1

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...