Hoppa till innehåll

Sprängd tändhatt


Holz

Recommended Posts

Var iväg till skjutbanan tidigare idag för att bekanta mig med nya bössan, en Tikka M55 i .308, när något jäkligt olustigt inträffade.

Hade med mig en oöppnad ask Norma Jaktmatch som legat i skåpet ett par år och när jag sköt tredje skottet small det till betydligt mer än de två tidigare skotten (eller så upplevde jag det iaf.) och jag fick ordentligt med krutstänk i ansiktet och ögonen. När jag repeterade ur hylsan såg den ut så här:

Norma Jaktmatch .308 batch R12X04.jpg

Vad kan ha orsakat detta?

Ammunitionen har jag förvarat hemma i huset i vad jag skulle klassa normalt inomhusklimat. Batchnumret på asken är R12X04.

Jag har även kontaktat Norma om detta.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårt att gissa.  Kan vara att tändhatten skadades vid montering, så den var otät mot hylsan.  Eller så kan det ha varit skada på själva hylsan.

Förmodar att Norma vill gärna titta närmare på hylsan, samt eventuella patroner som du har kvar i asken.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar!
 Förstår att det är svårt att gissa. Är mest nyfiken på om det kan ha funnits något jag kunnat göra/kontrollera för att ha upptäckt att det fanns en risk för detta. Jäkligt olustigt var det och jag kommer investera i ett par skjutglasögon innan nästa sejour till skjutbanan! :unsure:

Har som sagt kontaktat Norma och sparat hylsan samt de återstående oskjutna 47 patronerna, men inte fått svar än.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade det varit flong ny fabriksammo hade säkert Norma varit snabba på att svara men eftersom det är en låda som har några år på nacken och som - i Normas ögon - kan ha förvarats precis hur som helst så är det nog inte helt säkert på att det kommer att leda till någonting...?

Får du inget svar från Norma så får du peta ur tändhatten och kolla om du ser något på hylsan, alternativt tändhatten, som kan ha orsakat detta? I min värld så måste det vara någon form av fabrikationsskada.

Skjutglasögon är alltid en billig försäkring!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Norma återkallade Jaktmatch i just .308 Win för ett par år sedan. Kanske skulle kolla upp batchnumret.
 

Quote

Norma återkallar nu ett antal partier ammunition, totalt rör det sig om en halv miljon patroner. Det handlar om jaktmatch i kaliber .308 Win. med artikelnummer 20176220 som levererats till butik från och med februari i år. Har du jaktmatch i kaliber .308 Win. ska du kolla på insidan av locket till förpackningen (se bild här intill). Där finns ett så kallat lot-nummer. Har du något av följande nummer ska du lämna tillbaka ammunitionen till återförsäljaren: S14L17, S14L18, S14L19, S14L20, L14L21, L14L24, L14L25, L14L26, L14L27, R14M06, R14M07, R14M10, R14M13, R14M21, R14M24, R14M25

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte samma problem.  Den inkallade ammon hade problem med undermåligt laddade patroner, där kulan risikerade att fastna i loppet.

Jag tror mer på fel på tändhatten.  Det räcker ju att kanten är böjd inåt, så det bildas en öppning mellan tändhatt och hylsa, där gaserna kan blåsas baklänges igenom.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår att det uppstår en osäkerhet gällande förvaring då asken är ett par år gammal, även om jag hoppas och tror att Norma tar en sådan här händelse på allvar. Men jag avvaktar lite och ser vad/om de svarar.

Får jag inget svar får jag göra en egen utredning och se om jag kan se något konstigt med tändhatt och/eller hylsa som du nämner Wiz. :thumbsup:

Jag kontrollerade batchnumret när det var aktuellt med denna återkallning som Norma gjorde och kontrollerade det igen när jag kom hem från banan i söndags, men det gällde andra batchar. Tack ändå!

Ska undersöka de återstående patronerna när jag kommer hem och se om jag se något konstigt med dem. Misstänker också att det var något fel med tändhatten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick svar från Norma idag och de vill att jag skickar in hylsan till dem för teknisk undersökning tillsammans med återstående patroner i asken. :thumbsup:

Ska bli intressant att se vad de hittar!

Är det förresten någon som vet vad som gäller för att skicka skarp ammunition då det mig veterligen klassas som farligt gods?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Posten gör det inte, vissa andra speditörer gör det men priserna är nog från ca 500kr och uppåt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara du inte skickar paketet med posten, för då får vi aldrig ett svar från Norma. Utan bara från posten med enkelt ord "Borta"

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Posten ska jag undvika, särskilt om de inte ens accepterar den typen av gods.

Asken köptes medan jag bodde i Göteborg, men ska prata med min handlare hemmavid. Bra tips! :thumbsup:

Återkommer med en uppdatering så snart jag vet mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
1 hour ago Islänningen sa:

Något nytt om detta?? "Nyfiken"

Har inte hört något från Norma än men mailade faktiskt tidigare idag och frågade hur det gått med den tekniska undersökningen. Får se om det kommer ett svar under morgondagen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tar en rätt bra stund innan man får svar, skickade in några klickade patroner till dem för ett par år sen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Galne sa:

Tar en rätt bra stund innan man får svar, skickade in några klickade patroner till dem för ett par år sen.

Fått svar?

Thommy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oh ja, svar med trolig orsak och lite goodwill tillbaka till mig. Mycket nöjd med deras kund bemötande. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu fått besked från Norma och det rörde sig om en felmonterad tändhatt. De informerade även att de höjt sin kvalitetskontroll sedan min batch producerades.

Tycker de har hanterat ärendet bra och ser inga skäl att sluta använda Normas ammunition. Lärdomen jag tar med mig är att alltid använda glasögon vid allt skytte!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan ju alltid uppstå ett fel under produktion, oavsett vad det är man producerar.  Upplever att Norma tar ärenden som dessa väldigt seriöst, och undersöker noga.  Råkade själv utför en felproducerad 5.5x52R hylsa, där det fanns ett föremål från tillverkningen kvar i hylsan.  Som tur var, så upptäckte jag det innan jag hade laddat den.  Dröjde drygt en månad, innan jag fick ett svar om felet, samt en påse med 100 hylsor som tack för hjälpen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...