Hoppa till innehåll

Kaliber 20 och stålhagel


xwing1976

Recommended Posts

Enligt vad jag läst förefaller inte kaliber 20 och stålhagel gå så bra i hop. Stålhagel för banskytte verkar fungera (?), men om man tittar på praktiskt jakt av småvilt så som hare, kanin, änder, fasan och duva, hur ser det ut där?

Är det så att det är mer eller mindre problem med all typ av stålhagel i kaliber 20, eller fungerar det bra inom vissa gränser. T.ex. max 30 gram och 4, grövre fungerar inte, men väljer man 30 gram 5 eller 6 går det prima????

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 gram är för mycket i en 20a Varesig det är bly eller stål.

Både gamebore och hull (finns garanterat fler) som har 24gram stål med 5or (3mm).

Jag skulle skjuta bly i så stor utsträckning som det är tillåtet, framförallt i en 20.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem med bly, utan är mer nyfiken på om det finns någon typ av stål som passar till 20 och fungerar bra till praktiskt jakt. Jag såg att Gamebore har 24 gram stål. Är det max för vad som fungerar ok i kaliber 20?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago xwing1976 sa:

Enligt vad jag läst förefaller inte kaliber 20 och stålhagel gå så bra i hop. Stålhagel för banskytte verkar fungera (?), men om man tittar på praktiskt jakt av småvilt så som hare, kanin, änder, fasan och duva, hur ser det ut där?

Är det så att det är mer eller mindre problem med all typ av stålhagel i kaliber 20, eller fungerar det bra inom vissa gränser. T.ex. max 30 gram och 4, grövre fungerar inte, men väljer man 30 gram 5 eller 6 går det prima????

Problemet är dubbelt - dels ger den mindre diametern lite mer problem med hårda hagel som kommer upp lite i storlek (det finns en kvot mellan hageldiameter/pipdiameter som man lätt får problem med om man går över den), dels ger den mindre hylsvolymen betydligt mindre att leka med om man tar en stålförladdning med tjocka väggar. Det kostar volym i en kaliber 12 men betydligt mer procentuellt sett i en kaliber 20.... Kaliber 12 är ofta runt 18,3-18,5, kaliber 20 är 15,7..... Dra av en mm för förladdningen på båda sidor så ser ni ganska snart vartåt det lutar.

US5 är i praktiken en maxstorlek om man inte ska få höga tryck i choken, sedan medger den lilla hylsan sällan mycket mer än 24g laddvikt. Nu är det iofs en jäkligt stor laddning för en kaliber 20 - men med tanke på att man måste stega upp cirka två storlekar för att ha samma prestanda med stål som med bly så - tja, alla parametrarna hamnar på minussidan.

Även med 20/76 har man kvar problemen med hagelstorleken även om man kan pilla i lite mer hagel. En faststeelpatron är i princip omöjlig att göra även med 76mm hylsan eftersom man får andra problem när hagelpelaren blir längre.

/T

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Perfekt, då förstår jag lite mer av anledningen till problem med stålhagel i den kalibern.

 

Om man ser till blyhagel vad är "normal" laddvikt i kaliber 20?

Utbudet av andra alternativhagel är det ungefär som för kaliber 12?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago xwing1976 sa:

Om man ser till blyhagel vad är "normal" laddvikt i kaliber 20?

Säg mellan 21 till 32 gram (om vi pratar 2 3/4" hylsor), Gamebore gör en 34g BlackGold - den är nog lite av en "är du man eller mus" patron...... Det är bra åka i deras 30g laddningar i kaliber 20 nämligen.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får börja med att be om ursäkt till TS för att jag "lånar" tråden lite grann. Men nu till min fundering,

På ‎2016‎-‎10‎-‎21 at 18:56 pmt sa:

Det är det - 28g (bly) anses vara lagom.

/T

Jag är ute efter 30g US5, är detta ett "mission impossible"? Idag använder jag 28g 5or (till har-/rävjakt med drivande hund).

ha'de

Tony

 

edit: UK skulle vara US

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago Pankoon sa:

Får börja med att be om ursäkt till TS för att jag "lånar" tråden lite grann. Men nu till min fundering,

Jag är ute efter 30g US5, är detta ett "mission impossible"? Idag använder jag 28g 5or (till har-/rävjakt med drivande hund).

ha'de

Tony

 

edit: UK skulle vara US

Inte impossible, men onödigt. Jag använder Hull 28g uk5 i kaliber 16 till samma ändamål.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago JoPe sa:

Vart hittar du dessa godingar?

Susegården, tillsammans med resten av Hulls sortiment. 4.40/st betalade jag har jag för mig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Pankoon sa:

Får börja med att be om ursäkt till TS för att jag "lånar" tråden lite grann. Men nu till min fundering,

Jag är ute efter 30g US5, är detta ett "mission impossible"? Idag använder jag 28g 5or (till har-/rävjakt med drivande hund).

ha'de

Tony

 

edit: UK skulle vara US

Absolut inte - men vilken skillnad inbillar du dig att de två grammen ger? Personligen tycker jag att US5 som regel är för grovt till framförallt haren....

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago pmt sa:

Absolut inte - men vilken skillnad inbillar du dig att de två grammen ger? Personligen tycker jag att US5 som regel är för grovt till framförallt haren....

T

10 - 15 blyhagel... tydligen, enligt tabellen du lagt upp på shotguns... i praktiken löjlig skillnad antagligen. Ang. US5 så känns det bättre än 6:or när avståndet börjar närma sig 30m (+ moms). Jag skjuter få harar (och rävar) längs väg, utan oftast på hyggen, gärden eller i skog.

ha'de

Tony

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago sidelock sa:

Inte impossible, men onödigt. Jag använder Hull 28g uk5 i kaliber 16 till samma ändamål.

Vid lite närmare efterforskning (se ovan) så är det nog en marginell (teoretisk) skillnad = onödig.

ha'de

Tony

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är naturligtvis ingen skillnad på 28-30 g.men jag använder Gyttorp Magnum (missvisande namn........) 30g i min kal. 20 drilling, 5:or och 3:or, blivit lite av en favorit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...