Hoppa till innehåll

Åtelkamera -Tips


Foxen

Recommended Posts

Tjipp & Hej

Tänkte köpa en åtelkamera till sambon i julklapp och behöver lite tips inför köpet:

Den ska kunna skicka bilder till mailen, vara av bra kvalitet och kosta max 2500:-

... belys mig :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej men funderar på att skaffa mig. Tycker de flesta åtelkameror i stort sett är desamma, de heter olika och har olika design men finns för det mesta att köpa "no name" från Kina. Så, tror inte att denna från Kjelle är varken sämre eller bättre än andra, fördelen är väl att man har en fysisk butik att gå in och gnälla hos OM det inte funkar som det ska och priset är ju överkomligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago 6.5x55SM sa:

Kan bli en sån då :D måste ju kunna räkna vargarna på åteln och se om de är fler än rävarna!

Här i rovdjursbältet lär inte det vara nå'n högoddsare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vargskit överallt häromkring. Hör dem yla ibland på nätterna.

Finns typ inga älgar kvar. Inga rådjur heller.

Helt underbart att inte våga släppa hunden också! Då slipper jag det med!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Vestjakt sa:

http://www.hylte-lantman.com/jakt/atelprodukter/atelkameror/scout-guard-550-12mhd-nordic-inkl-1-ars-mobil

 

Själv har jag tre st när mina telia abonnemang går ut kommer jag köra på deras egna sim som är billigare och går på alla nät

 

Har en likadan och jag är supernöjd, fungerar klanterfritt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har också en ScoutGuard 550 12mhd.

Förstod inte först att den enbart skickar bilder via MMS/e-mail, filmer kan endast ses om man sätter minneskortet i en PC.

Imponerande batteritid och bilderna blir godkända.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
På 2016-10-30 at 19:41 6.5x55SM sa:

Har du erfarenhet av den där?

Jag letar också efter min första åtelkamera och prismässigt är denna inte helt fel ute.

Nu har jag snart erfarenhet av den... Set-upen för MMS verkar dock löjligt enkel med programvaran jag laddade ner från Kjelles hemsida!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago qvarnhill sa:

Nu har jag snart erfarenhet av den... Set-upen för MMS verkar dock löjligt enkel med programvaran jag laddade ner från Kjelles hemsida!

Jag fick en Denver-åtelkamera av frugan från Kjell co :):)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago 6.5x55SM sa:

Jag fick en Denver-åtelkamera av frugan från Kjell co :):)

Var rädd om den frun!

Har du använt den fullt ut? För och nackdelar mottages tacksamt... Inväntar ett SIM-kort innan jag sätter igång min!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago qvarnhill sa:

Var rädd om den frun!

Har du använt den fullt ut? För och nackdelar mottages tacksamt... Inväntar ett SIM-kort innan jag sätter igång min!

Jag har vittjat kameran på förmiddagarna, jag har inget simkort än. Den är helt okey iaf. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har 2 st scout guard sg550, Funkar väl så där, Får ofta in fukt i dom, Men när dom väl funkar så blir det bra bilder.

Köpte en denver på kjell för någon vecka sedan, Lämnade tillbaka den dagen efter då den inte ens startade, Verkar vara lite svajig kvalle på denver.

Nästa kamera blir nog en som klarar väta och kyla lite bättre :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Tommi sa:

Har 2 st scout guard sg550, Funkar väl så där, Får ofta in fukt i dom, Men när dom väl funkar så blir det bra bilder.

Köpte en denver på kjell för någon vecka sedan, Lämnade tillbaka den dagen efter då den inte ens startade, Verkar vara lite svajig kvalle på denver.

Nästa kamera blir nog en som klarar väta och kyla lite bättre :D

Hmm, låter inte så skoj... Har inte satt igång min ännu, väntar på ett SIM-kort men hoppas väl på att det inte är ett måndagsexemplar. Generellt känns det som att marknaden av åtelkameror svämmas över av ren skit till mer eller mindre löjliga priser...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago qvarnhill sa:

Hmm, låter inte så skoj... Har inte satt igång min ännu, väntar på ett SIM-kort men hoppas väl på att det inte är ett måndagsexemplar. Generellt känns det som att marknaden av åtelkameror svämmas över av ren skit till mer eller mindre löjliga priser...

Ja det finns nog mycket skit på marknaden, Tänkte att för det priset är det värt att prova denver, bara den håller ett år, men den startade ju inte ens så jag lägger nog hellre pengarna på någon dyrare märkeskamera :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den Denver som Kjell.com säljer verkar vara identisk med Suntek HC-300M. Har en sådan här som jag just har haft isär och lagat. 

Några tips:

  • IP54 är inte speciellt vattentätt så bygg någon form av tak till kameran då du sätter upp den.
  • Ta ur fjärrkontrollen och förvara den hemma annars kan den bli fuktskadad.
  • Var försiktig om du använder USB-kontakten. Den lossnar lätt om man är oförsiktig när man pluggar i och ur kabeln.
  • Lägg gärna en påse silicagel innanför luckan istället för fjärrkontrollen så hjälper det till att hålla kameran torr invändigt.
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago redtop sa:

Den Denver som Kjell.com säljer verkar vara identisk med Suntek HC-300M. Har en sådan här som jag just har haft isär och lagat. 

Några tips:

  • IP54 är inte speciellt vattentätt så bygg någon form av tak till kameran då du sätter upp den.
  • Ta ur fjärrkontrollen och förvara den hemma annars kan den bli fuktskadad.
  • Var försiktig om du använder USB-kontakten. Den lossnar lätt om man är oförsiktig när man pluggar i och ur kabeln.
  • Lägg gärna en påse silicagel innanför luckan istället för fjärrkontrollen så hjälper det till att hålla kameran torr invändigt.

Tack för de värdefulla tipsen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är kameran SIM-konfigurerad och om det var ett förbiseende från min sida eller om programvaran faktiskt var felaktig vet jag inte men när jag väl listade ut att jag själv var tvungen att "klicka å dra" *.DAT filen till minneskortet så funkade det fint på en gång. Så, nu funkar det hemma i köket, skickar både MMS och mail om jag vill och håller tiden så i morgon får den flytta ut till åteln. "Fnular" lite på ett tak till den...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago qvarnhill sa:

Nu är kameran SIM-konfigurerad och om det var ett förbiseende från min sida eller om programvaran faktiskt var felaktig vet jag inte men när jag väl listade ut att jag själv var tvungen att "klicka å dra" *.DAT filen till minneskortet så funkade det fint på en gång. Så, nu funkar det hemma i köket, skickar både MMS och mail om jag vill och håller tiden så i morgon får den flytta ut till åteln. "Fnular" lite på ett tak till den...


Har läst om andra som bara skurit upp en 5 liters plastdunk och monterat kameran i. Verkar som en enkel lösning, fast inte så snygg! :-)

Om man kör med kontantkort är nog mail billigast. Bilden som skickas är bara 640x40 pixlar och mindre än 50 kB så det blir inte mycket trafik. Jag satte upp ett eget Gmail-konto för åtelkamerna. Man fick göra en inställning för att tillåta "mindre säkra appar" i Gmail för att det skulle funka, men man fick mail om det så det var inga konstigheter.

Om man vill kan man sätte upp ett annat mottagarkonto i Gmail också, och sen sätta upp regler där som skickar vidare mailet till flera mottagare t.ex. alla i jaktlaget. Det är ju bra också om man har flera åtelkameror så kan alla skicka till samma adress som sedan skickar vidare till jaktlaget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla tiders allra enklaste produktresume... SKITKAMERA! Skickade en förväntad mörkerbild vid en tid som stämmer bra med grisarnas rörelse på åteln men den gick det inte att se något på, bara en grå massa. Sedan hände inget mer förrän ganska precis 12 timmar senare... Fortfarande bara en grå massa! Under de passerade 12 timmarna har jag med SMS bett kameran att skicka mig en nytagen bild, 6 gånger... Grå massa! Alldeles nyss kom en bild där mörkret flytt och kameran producerar färgbilder (som är helt OK) då jag också ser att det varit rejäl aktivitet framför kameran, alltså många fler tillfällen för kameran att knäppa kort än den enda den självmant knäppte igår kväll.

När jag matar grisarna idag så kommer kameran att monteras ner för vidare transport till Kjelles affär i sta'n där den sannolikt kommer att förflyttas upp/in i någon stackares kroppshålighet!

Just ja, helt plötsligt började kameran strunta i att skicka mail...

Som sagt, enkelt betyg... SKITKAMERA!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var nu inte dumsnåla och köp skit bara för det är billigt. Hyltes erbjudande på en scout guard 550m inklusive ett års telia abonnemang är det få som slår. Som sagt jag har tre st och skall förmodligen köpa några till framöver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trist. Jag har fått nån grumlig bild också och detta stod det om på förpackningen redan att det kunde ske om det var väldigt dimmigt eller snöade/regnade kraftigt.

Har det snöat el regnat eller vurti dimmigt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago qvarnhill sa:

Alla tiders allra enklaste produktresume... SKITKAMERA! Skickade en förväntad mörkerbild vid en tid som stämmer bra med grisarnas rörelse på åteln men den gick det inte att se något på, bara en grå massa. Sedan hände inget mer förrän ganska precis 12 timmar senare... Fortfarande bara en grå massa! Under de passerade 12 timmarna har jag med SMS bett kameran att skicka mig en nytagen bild, 6 gånger... Grå massa! Alldeles nyss kom en bild där mörkret flytt och kameran producerar färgbilder (som är helt OK) då jag också ser att det varit rejäl aktivitet framför kameran, alltså många fler tillfällen för kameran att knäppa kort än den enda den självmant knäppte igår kväll.

När jag matar grisarna idag så kommer kameran att monteras ner för vidare transport till Kjelles affär i sta'n där den sannolikt kommer att förflyttas upp/in i någon stackares kroppshålighet!

Just ja, helt plötsligt började kameran strunta i att skicka mail...

Som sagt, enkelt betyg... SKITKAMERA!

Vad har du ställt för ISO-tal (= kamernas känslighet i mörker)? Prova att ställa upp det till max.

Du har noterat att det finns en inställning för max antal meddelanden per dag? Kanske har du slagit i taket på den om kameran slutar skicka mail?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...