Hoppa till innehåll

Råd ang köp av skog för jaktändamål


zaklem

Recommended Posts

Som många andra upplever så är det inte helt lätt att hitta jaktmark. Sen tror jag att det går om man ligger i och frågar runt. För mig personligen så är det så att jag är ganska introvert och inte gillar att stå med mössan i hand och be om saker. Hursomhelst så funderar jag på att köpa en liten skogsplätt på några hektar som ingår i VVO och komma med i ett jaktlag på det sättet. De marker jag kollat på ligger på runt fem hektar och kostar några hundratusen. Jag är inte rik men känner att jakten är såpass viktig att jag vill göra något för att kunna komma in i jakten ordentligt.

Skulle uppskatta lite råd om vad jag bör tänka på dels vad beträffar att jag får ut så mycket jakt som möjligt plus att jag inte köper helt värdelös skog.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Priset lär avspeglas i värdet, köper du tex impediment så kommer du undan billigt men jaktvärdet lär vara större och rent ekonomiskt duger marken sannolikt bara till att producera brasved.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, sidelock!

Hur menar du att jaktvärdet lär vara större? I relation till priset?

Brukar småviltsjakten vara i fri över hela VVO:on? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, då fattar jag, sidelock. Dock så rör det sig om några hektar bara och jag är främst ute efter jakten på VVO inte marken i sig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad just min lilla markplätt på 5ha producerar å lockar för vilt är ju rätt ointressant då den ingår i ett vvo på 6500ha som jag kan jaga på...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hur de fungerar där nere har jag ingen aning om men här uppe så har alla skogsägare oavsett storlek på marken möjlighet att jaga på vvo ^^ alternativt så löser dem bara jaktkort på dem marker som dem tänkt sig min pappa som tex betalar 1700 (trorjag devar) per år å har därmed tillgång  till 12000 hektar ;)  fördelat på 2marker men ja du förstår vad jag menar^^

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det ser ut i övriga Sverige men tänk på att i Dalarna så får man inte köpa bara mark om man inte är folkbokförd i länet, vet inte om det gäller hela länet men åtminstone i Rättvikskommun. Vi har en släktgård som är skriven på min mor. De vill sälja några hektar till mig men jag får inte det godkänt av länsstyrelsen.

Om jag förstått det rätt så beror det på att det är en ren skogsfastighet....iof utan avverkningsbar skog (myrmark). om det vore en sommarstuga med tillhörande mark hade det gått bra.

Ska försöka skicka med ett dokument från advokaten om att jag är arvtagare i rakt nedstigande led, men det är inte säkert att det funkar ändå, om inte morsan skriver över min del på mig redan nu, vilken soppa.

Har redan betalat, skrivit köpesavtal och skickat in ansökan till lantmäteriet.

MEN som sagt kolla vad det finns för regler först så du inte hamnar i samma situation som mig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

håller med waxin tydligen så är det olika regler beroende på vars i landet man bor hör av dig till komunalkontoret/länstyrelsen dem borde kunna koppla dig till någon som kan svara på dina frågor^^

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago redtop sa:

Måste man äga marken för att få rätt att jaga över hela VVO, eller räcker det att arrendera en bit mark som tillhör VVO?

De brukar finnas en mini-gräns, vanligt mellan 50-100ha som måste arrenderas. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förvärvstillståndet är en återstående spillra av lantbruksnämnden. Men den fyller sitt syfte då många har rovköpt fastigheter norröver då det fortfarande kan löna sig bra att köpa en fastighet och sedan kalavverka till stor del. Neråt Sverige är en m3s så dyr att det inte föreligger sådana risker i samma utsträckning.

Har man skog här nere och vill köpa norröver är det som regel inga problem, tillika om man redan äger skog i norrland. Men alla blir prövade om man bor utsocknes.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago redtop sa:

Är det lika för ägande och arrende?

Haha, öm tå och jag vet inte faktiskt. Vi äger 388ha och saknar således 2ha till 3 älgrätter. Men finns säkert 2000ha outnyttjat, dvs 15 jakträtter i mitt vvo på 6000ha. Gubbarna i styrelsen gör nog som de vill och orkar inte bry mig, men det börjar tunna ut i leden tyvärr och ingen gör något för att få in nya jägare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så olika överallt ang arealkrav. Där jag jagar älg å småvilt så arrenderar jag 200ha av Holmen så kan det vara max 25 älgjägare. Laget förfogar fritt över privatmarken å kan arrendera ut platser på överskjutande privat mark som inte används av markägarna själva. Holmen tillsätter sina jägare men laget har bra samarbete med Holmen och har en del att säga till om vid tillsättandet av nya jägare... 

Här där jag bor löser jag bara ett småviltskort på 300kr/år å genom mina 4,8ha mark så jagar jag på hela vvo:t som är på 7586ha. Ihop med detta vvo sitter området min far har mark på men inte jagar så även där löser jag bara småviltskort för 300kr/år å jagar på hela vvo:t som är 4372ha stort... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2016‎-‎11‎-‎05 at 14:43 zaklem sa:

Tack, sidelock!

Hur menar du att jaktvärdet lär vara större? I relation till priset?

Brukar småviltsjakten vara i fri över hela VVO:on? 

Det varierar. Verkar vara ett vanligt upplägg norröver (kanske för att det historiskt verkar ha varit älgjakten som gett kött i frysboxen, medan småviltsjaken varit mer av marginell karaktär). Här i södra Småland där jag jagar är det helt klart vanligare att älgjakten är gemensam inom VVO:et, men småviltsjakten bedrivs av respektive jakträttshavare på den fastighet som man äger eller arrenderar jakten på.

 

MVH
Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago redtop sa:

Är det lika för ägande och arrende?

Jag är tämligen säker på att du aldrig kan neka en markägare, vars fastighet ingår i VVO:et, att få minst ett jakträttsbevis på älg (brukar ofta tolkas på samma sätt om någon närstående till ägaren vill nyttja detta). Skall du däremot arrendera ut jakträttsbevis för älgjakten till någon utomstående så behöver man ofta komma upp i en förutbestämd areal.

I mina hemtrakter så regleras mellanhavandena mellan jakträttshavarna på lite olika sätt. I ett jaktlag så är varje jägares köttlott proportionell mot den arealandel vederbörande har jakträtt på, medan i ett annat så betalar jägarna med liten arealandel som de har jakträtten för älg på ett arrende till de som har större arealandel - i det senare fallet har dock varje jägare lika stor köttlott.

Persoligen föredrar jag systemet med lika köttlotter och ekonomisk reglering av skillnader i marktillgång.

MVH
Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vvo'n kan vara lite krångligt ibland. Inte säkert att alla följer rekommendationer och regler som gäller. Just små marker kan innebära att man blir styvmoderligt behandlad. Hos oss behövs tex 150 ha för att få en köttlott vid älgjakten. Har ävenhört om min krav för att få nyttja områdesjakt på fågel.  Och det är ju inte säkert att det är så jäkla bra att börja med att dra nya grannarna inför landstinget...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago redtop sa:

Är det lika för ägande och arrende?

Gissar att när VVO:ot har förbundets normalstadgar så finns ingen nedre gräns för markinnehav, vi har markägare med 1-2 ha som är med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago strävhår sa:

Gissar att när VVO:ot har förbundets normalstadgar så finns ingen nedre gräns för markinnehav, vi har markägare med 1-2 ha som är med.

Så små markägare har vi inte i vårat vvo el. i något annat som jag känner till. 3-5 ha är det minsta som dom flesta ha här uppe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago alias sa:

Jag är tämligen säker på att du aldrig kan neka en markägare, vars fastighet ingår i VVO:et, att få minst ett jakträttsbevis på älg (brukar ofta tolkas på samma sätt om någon närstående till ägaren vill nyttja detta). Skall du däremot arrendera ut jakträttsbevis för älgjakten till någon utomstående så behöver man ofta komma upp i en förutbestämd areal.

I mina hemtrakter så regleras mellanhavandena mellan jakträttshavarna på lite olika sätt. I ett jaktlag så är varje jägares köttlott proportionell mot den arealandel vederbörande har jakträtt på, medan i ett annat så betalar jägarna med liten arealandel som de har jakträtten för älg på ett arrende till de som har större arealandel - i det senare fallet har dock varje jägare lika stor köttlott.

Persoligen föredrar jag systemet med lika köttlotter och ekonomisk reglering av skillnader i marktillgång.

MVH
Alias

Precis så är det i VVO:et jag jagar. Markägaren har alltid en jakträtt på allt oavsett storlek på mark. Sedan (som i mitt fall) så gäller detsamma om den jakträtten arrenderas av nära släkt. Men kommer man som utomstående ska man upp i 50ha. Sedan får alla som jagar varsin köttlott då vi jagar älg oavsett markstorlek. Ingen reglering i övrigt. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det är bra med förvärvstillstånd. Det är väl främst till för att säkerställa att marken förvaltas och brukas och inte enkom köps för andra ändamål.  På gotland behöver man behöver vara skriven på landet eller åtminstone ha en fastighet i samma socken, annars görs en utredning om man är lämplig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








  • Liknande innehåll

    • denjan
      0
×
×
  • Skapa ny...