Hoppa till innehåll

HJÄLP..............


Kolja

Recommended Posts

Blir tamejfan helt tokig ???.

Sitter och försöker fundera ut vilken bil jag ska köpa, har under veckan pratat med x antal bilförsäljare/privatpersoner och fast vissa säljer samma märke/modell får jag helt olika uppgifter.

Vad letar jag då efter.

Jo en 4hjulsdriven kombi typ audi/volvo/subaru. Den ska vara lagomt stor motor (ingen 3.0l) bra komfort, bra dragbil, stortlastutrymme. Framför allt en bil som tar sig fram även utanför asfalterade vägar.

Är det någon som har lite tips/info om vad jag bör kolla på dessa bilar då jag letar efter en något begagad ej äldre än -01 och inte över 14000mil.

Kanske någon som har något vettigt till salu ??? ;)

Tacksam för alla tips.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upplever det som köparens marknad mer än på länge just nu.

Köpte en Subaru Forrester 4wd 02 häromveckan och prutade 36000 innan jag var nöjd. Denna fanns på blocket och ägdes av en nysvensk i Stockholm...satt nog lite trångt till tror jag. ::) (Och ja han var Pizzabagare)

Att pruta är en demokratisk rätt, på blocket finns det extra bra utrymme om man kommer med kulorna i näven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upplever det som köparens marknad mer än på länge just nu.

Köpte en Subaru Forrester 4wd 02 häromveckan och prutade 36000 innan jag var nöjd. Denna fanns på blocket och ägdes av en nysvensk i Stockholm...satt nog lite trångt till tror jag. ::) (Och ja han var Pizzabagare)

Att pruta är en demokratisk rätt, på blocket finns det extra bra utrymme om man kommer med kulorna i näven.

Jepp nog är det köparens marknad just nu.

Priset har inte så stor betydelse bara det är rätt bil.  ;D Och det finns ju en hel uppsjö av olika 4hjulsdrivna bilar med minst sagt varierade priser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Subaru givetvis!  :D Jag har haf 2 st visserligen legacy och en picup. Dessa var de bästa vinterbilar jag haft. Med Picupen drog jag husvagn i 50 cm snö och M/S däck.

Nästa bil blir en till subaru, det är heller aldrig några fel på dessa bilar heller. (Maskinellt)

MVH Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nänänänä....nu ska du få höra...AUDI...Audi är bilen för dig. vill du ha en lite högre Audi?, Satsa isf på en Audi Allroad, t.ex en 2,5TDI eller en 2,7T. Vill du ha en bra allroundbil som även funkar på vissa skogsvägar...en A6 quattro, eller en A4 beroende på hur stor bil du vill ha...

Subaru...visst, morsan och farsan har en Subaru Outback -06...men, njaaa, gillar inte riktigt den bilen :-, visst är den hög och bra, men den är som alla andra jappsare, plastig och j*vlig invändigt, får lixom ingen kvalitétskänsla när man sätter sig i den...å det får du DEFINITIFT om du sätter dig i en Audi!

kan nämna att min sänkta Audi quattro plogade sig in efter en skogsväg ca1,5km i 35cm snö....utan problem 8), tog mig fram till vändskivan längst in och vände där 8)

Four rings to rule them all!!

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså, visst är audis sköna bilar som ser bra ut och fin kvalitetskänsla, sköna att köra mm mm.

Dock så de få som jag känner som har/nyligen haft hyfsat nya audis är ingen av dem nöjd, bara krångel, dyrt att laga, halvtaskiga verkstäder. En kollega lagade sin bil(en vanlig A6) på maskinförsäkringen som går upp till 15000 mil och tar vid efter garantin för över 100 000 kr, bl.a. turbohaveri vid 11000 mil, det är liksom inte acceptabelt tycker jag.

Däremot har pappa kört XC70 nu i några år, D5, går som fan och drar 0,7 när mamma kör. Först körde han en 02a i över 20000 mil, största felet som hände med den var att bakrutetorkarn stannade. Sedan byttes den mot en ny 06a som han kört 7000 mil med, inget fel på den heller. Väldig kvalitetskänsla i bilarna också.

Subaru kan jag ingenting om men efter vad jag förstått är det bra bilar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det 4wd som är viktigast så satsa på subba eller audi en allroad är häftig men med 2,7t så bör du ha en svärfar som är shejk, haft V70xc på jobbet och den var inte heller gratis ca 1,3 landsväg i 115km/h i 110 mil och ska du ha en hanterbar 4wd så ska du ha haldex kom 2003, den gamla klassar jag som livsfarlig då den är så trög att fungera vid en sladd att om du skulle få ställ ordentligt så kommer bilen på mitt i kurvan att du har sladd och kopplar in bakhjulen för fullt, har du tur kan du ta dig upp ur diket med bilen.

Tillbaka till bilar provade en grandcherokee med 6:a den var matt och en V8 var nästan lika törstig men behgligare dock hade jag synpunkter på byggkvaliten invändigt, i terrängen ska den vara bra från början, provade en MB ML också vanlig 320 den var pigg så det räcker och ska fått bra beröm på att ta sig fram och hålla hyfsat. Provade en subba outback den hade fin drivning men jag som är 192cm trivdes inte invändigt korta säten och lite trångt, ska ha pissiga hel/halvljus också.

http://www.automotorsport.se/

Kolla länken där hittar du tester och lite annat på de flesta bilarna man kan tänka sig, men en xc med D5 motorn eller en Allroad 2,5tdi duger väl som jaktbil, själv tror jag det blir en ML nästa gång, lastar man in 2 hundar så är det fullt i bagageutrymmet på en vanlig kombi sen om det blir en 270cdi eller en 320-430 bensin det får avståndet till jobbet avgöra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den grymmaste bil jag någonsin kört till att ta sig fram är Lada Niva. Inget lyx och lull-lull men en arbetspartner för en jägare utan dess like. Kostar ca 110 000 ny.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den grymmaste bil jag någonsin kört till att ta sig fram är Lada Niva. Inget lyx och lull-lull men en arbetspartner för en jägare utan dess like. Kostar ca 110 000 ny.

Den är visst inte så dum Ladan :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade subaru förut och kan bara instämma i lovsången. Nackdelen är priset. Mitt senaste bilköp blev därför ingen Subaru utan en Renault Rx4. En mycket trevlig bekantskap hittils. Fyrhjhulsdriften går inte att jämföra med subarus och den har inte lågväxel. Däremot är markfrigången betydligt bättre. Hyfsat lastutrymme och komfort. Drar under litern och är förhållandevis billig i inköp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det gjordes ett test i någon tidning för nåt år sedan ang. den bästa bilen för jägaren. Subaru vann! Tack vare komfort och framkomlighet. I testen var suzuki och Nivan med. Det var även en 4:e bil som jag inte kommer ihåg. Nivan har visst också suveräna terrängegenskaper, fast är väldigt spartansk. Enda tillval var visst servo....Ganska bra och ha i terrängen.

Reser man inte långt till marken så är Niva helt klart ett billigt alternativ.

MVH Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det gjordes ett test i någon tidning för nåt år sedan ang. den bästa bilen för jägaren. Subaru vann! Tack vare komfort och framkomlighet. I testen var suzuki och Nivan med. Det var även en 4:e bil som jag inte kommer ihåg. Nivan har visst också suveräna terrängegenskaper, fast är väldigt spartansk. Enda tillval var visst servo....Ganska bra och ha i terrängen.

Reser man inte långt till marken så är Niva helt klart ett billigt alternativ.

MVH Roggman66

Det blir i regel ganska langa resor för att jaga sa komfort är viktigt.

Är det 4wd som är viktigast så satsa på subba eller audi en allroad är häftig men med 2,7t så bör du ha en svärfar som är shejk, haft V70xc på jobbet och den var inte heller gratis ca 1,3 landsväg i 115km/h i 110 mil och ska du ha en hanterbar 4wd så ska du ha haldex kom 2003, den gamla klassar jag som livsfarlig då den är så trög att fungera vid en sladd att om du skulle få ställ ordentligt så kommer bilen på mitt i kurvan att du har sladd och kopplar in bakhjulen för fullt, har du tur kan du ta dig upp ur diket med bilen.

Tillbaka till bilar provade en grandcherokee med 6:a den var matt och en V8 var nästan lika törstig men behgligare dock hade jag synpunkter på byggkvaliten invändigt, i terrängen ska den vara bra från början, provade en MB ML också vanlig 320 den var pigg så det räcker och ska fått bra beröm på att ta sig fram och hålla hyfsat. Provade en subba outback den hade fin drivning men jag som är 192cm trivdes inte invändigt korta säten och lite trångt, ska ha pissiga hel/halvljus också.

http://www.automotorsport.se/

Kolla länken där hittar du tester och lite annat på de flesta bilarna man kan tänka sig, men en xc med D5 motorn eller en Allroad 2,5tdi duger väl som jaktbil, själv tror jag det blir en ML nästa gång, lastar man in 2 hundar så är det fullt i bagageutrymmet på en vanlig kombi sen om det blir en 270cdi eller en 320-430 bensin det får avståndet till jobbet avgöra.

Lutar nog at en audi av nagot slag, dock ej disel da skatten var helt horibelt dyr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej efter att ha ägnat en hel dag at provkörningar sa star det nu mellan 3st olika bilar.

1. Audi a6 avant quattro

2. Audi allroad

3. Volvo xc70 awd

Har mätt och provkört under i stort sett hela dagen och detta är vad jag kommer fram till. Nu är det bara att fundera ut vilken av dessa bilar det ska bli. ???

Är säker nagon/nagra som har sadana bilar här pa forumet, sa skriv vad ni anser om respektive bil.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej efter att ha ägnat en hel dag at provkörningar sa star det nu mellan 3st olika bilar.

1. Audi a6 avant quattro

2. Audi allroad

3. Volvo xc70 awd

Har mätt och provkört under i stort sett hela dagen och detta är vad jag kommer fram till. Nu är det bara att fundera ut vilken av dessa bilar det ska bli. ???

Är säker nagon/nagra som har sadana bilar här pa forumet, sa skriv vad ni anser om respektive bil.

Bil nr:

1: klockren familjebil, dock så är den låg, således kanske inte den ultimata terräng bilen, men det faktum att den har quattro så är den ändå bättre än villken fram- eller bakhjulsdriven bil som helst i terräng...

2: för mig det givna valet av dessa tre alternativ...hög där det behövs, låg där det behövs i.o.m att den har luftfjädring som är hastighetsstyrd = hög fart, bilen "sänker" sig själv, och låg fart då är den hög. Med rätt motoralternativ så är den klockren, 2,7T hade jag valt...men det är ju jag det...

3: inget alternativ.........för mig, måste tilläggas

Är ett totalt Audi-freak, så har du några frågor...villka som helst angående Audi, eller en viss audimodell/motor...fråga på ;)

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2: för mig det givna valet av dessa tre alternativ...hög där det behövs, låg där det behövs i.o.m att den har luftfjädring som är hastighetsstyrd = hög fart, bilen "sänker" sig själv, och låg fart då är den hög. Med rätt motoralternativ så är den klockren, 2,7T hade jag valt...men det är ju jag det...

3: inget alternativ.........för mig, måste tilläggas

/Fredde

Men fredde, vad är det för bra med det??? man behöver väl hög markfrigång oavsett vilken hastighet man kör i på skogsbilvägen, snarare att det inte behövs mindre högt när man krypkör, de har ju helt missuppfattat. Man skaffar ju en högre bil för att slippa pyrscha fram på vägen.

Jag hade då tagit volvon absolut, enda av de jag kört och då också långa sträckor, och som sagt, de två far min haft har det inte varit några alls större problem med, vet inte hur audiverkstan är hos dig men här är det ytterst få som är nöjda med den. De jag känner som kört nyare audis har eller ska alla byta ut sina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en bra Volvo V70 AWD med 200 hk 2001. Helt underbar och bra bil. Drar kanske lite mycket soppa men det kan man leva med. Tips, köp nyare än 2001 då de har bytt system för AWD driften. Köp privat så kan du göra klipp. Jag försökte sälja privat och det gick trögt så det finns prutmån när du hittar ett bra objekt.

;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan vad mycket enklare om  ni var överens ;).

Är fortfarande lite kluven.

Är det nån av er som har någon aning om bränsle förbrukningen på volvon och allroaden????

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men fredde, vad är det för bra med det??? man behöver väl hög markfrigång oavsett vilken hastighet man kör i på skogsbilvägen, snarare att det inte behövs mindre högt när man krypkör, de har ju helt missuppfattat. Man skaffar ju en högre bil för att slippa pyrscha fram på vägen.

Ehhh...joo...men bilen sänker sig vid...om jag inte minns helt fel...vid 70km/h...så fort kör du inte efter en dålig skogsbilväg...eller?

om vi säger såhär...bilen sänker sig för att öka stabiliteten i högre hastigheter, typ när du ligger och kör 110km/h efter en mototorväg, om du då måste göra en hastig undanmanöver (en älg springer upp på vägen) så är bilen enklare att behålla kontrollen på om den är lägre (låg= stabilare = är säkrare= bättre för dig)

Varför är alla racebilar låga som f*n?...jo, därför att de har bättre väghållning på det viset, man sänker bilens tyngdpunkt helt enkelt...och det är bra...

Men om nu Kolja har tänkt att köpa bilen endast för att köra efter kälskottskadade skogsbilvägar, så kanske ett för ändamålet mycket bättre alternativ finns...typ en pickup (kingcab etc...)

Men ska han använda den till allt möjligt, ja då står jag fast vid att Alroaden är det absolut bästa alternativet av de tre uppräknade bilarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men om nu Kolja har tänkt att köpa bilen endast för att köra efter kälskottskadade skogsbilvägar, så kanske ett för ändamålet mycket bättre alternativ finns...typ en pickup (kingcab etc...)

Men ska han använda den till allt möjligt, ja då står jag fast vid att Alroaden är det absolut bästa alternativet av de tre uppräknade bilarna.

Jo den ska tjänstgöra som allt i allo bil, jakt,familj,shoppingvagn till frugan mm. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då é den perfekt ;D..Allroaden alltså

Som crosscountryn.... fast dyrare  ;)

Ehhh...joo...men bilen sänker sig vid...om jag inte minns helt fel...vid 70km/h...så fort kör du inte efter en dålig skogsbilväg...eller?

om vi säger såhär...bilen sänker sig för att öka stabiliteten i högre hastigheter, typ när du ligger och kör 110km/h efter en mototorväg, om du då måste göra en hastig undanmanöver (en älg springer upp på vägen) så är bilen enklare att behålla kontrollen på om den är lägre (låg= stabilare = är säkrare= bättre för dig)

Varför är alla racebilar låga som f*n?...jo, därför att de har bättre väghållning på det viset, man sänker bilens tyngdpunkt helt enkelt...och det är bra...

Men om nu Kolja har tänkt att köpa bilen endast för att köra efter kälskottskadade skogsbilvägar, så kanske ett för ändamålet mycket bättre alternativ finns...typ en pickup (kingcab etc...)

Men ska han använda den till allt möjligt, ja då står jag fast vid att Alroaden är det absolut bästa alternativet av de tre uppräknade bilarna.

Jo, om jag har en hög bil så  ;)... Jag vet mycket väl varför de gör på detta viset, men borde det inte gå att låsa den i upptryckt läge???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...