Hoppa till innehåll

Inför ödestimman


doenitz

Recommended Posts

Ska inte detta skiten baxas igenom riksdagen? Kan man inte anta att det möter visst motstånd där..? 

Jag kan inte begripa hur nya polischefen låter detta fortgå... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago Hipshot sa:

Ska inte detta skiten baxas igenom riksdagen? Kan man inte anta att det möter visst motstånd där..?

Det får man innerligt hoppas. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, detta förslag ska upp i riksdagen. Sossarna har ju vänt 180 grader men om de övriga partier som innan valet sa sig vara emot en striktare-än-nödvändigt-implementering vidhåller det så kommer förslaget att falla.

Läste nyligen ett påstått citat från nya polischefen att han var förvånad över hur mycket polisen gör som inte är kopplat till deras kärnverksamhet (att förhindra och utreda brott!?). Förhoppningsvis kommer han kunna reda ut lite av rådande misär iaf...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Christian N sa:

ang antal ovan, nej man får inte ha upp tio patroner till en kaliber, straffritt, man får ha ett obetydligt innehav, rättsprövat ligger den nivån idag på enstaka patroner, kanske 5-7 st i lite olika kalibrar, dvs de flesta som jagat en längre tid eller är aktiva skyttar klarar inte en sådan prövning.

/C

Det lär nog de flesta torska på helt klart. Till vilken samhällsnytta kan man undra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Holz sa:

Jo, detta förslag ska upp i riksdagen. Sossarna har ju vänt 180 grader men om de övriga partier som innan valet sa sig vara emot en striktare-än-nödvändigt-implementering vidhåller det så kommer förslaget att falla.

Läste nyligen ett påstått citat från nya polischefen att han var förvånad över hur mycket polisen gör som inte är kopplat till deras kärnverksamhet (att förhindra och utreda brott!?). Förhoppningsvis kommer han kunna reda ut lite av rådande misär iaf...

Man får ju onekligen hoppas att Thornberg gör rättning i ledet. Polismyndigheten är knappast benyttigad utav ett agerande som hör hemma i valfri bananrepublik..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns inget sådant lagstöd, men varje skjutbana har föreskrifter för säkerheten, kan man påstå brister i den så kan man även begränsa hur det skjuts. 

Det är ett alltigenom vidrigt och lågt sätt att försöka att förbjuda ett flertal sporter inom främst pistolskyttet, men å andra sidan vad hade vi kunnat förvänta oss av polismyndigheten. 

/C

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Christian N sa:

Det finns inget sådant lagstöd, men varje skjutbana har föreskrifter för säkerheten, kan man påstå brister i den så kan man även begränsa hur det skjuts. 

Det är ett alltigenom vidrigt och lågt sätt att försöka att förbjuda ett flertal sporter inom främst pistolskyttet, men å andra sidan vad hade vi kunnat förvänta oss av polismyndigheten. 

/C

Uppenbart är att de, med en skum agenda, vill begränsa dynamiskt skytte med alla medel och det går ut över alla andra skyttar/jägare. Brottsstatistiken är tydlig - det är illegala vapen som är problemet - men där gör man inte mycket... Jaga gangsters och skärp straff för olaga innehav, där uppsåtet aldrig är gott, är det enda som ger sig på statistiken. I synnerhet borde man fokusera på automatiska vapen och granater eftersom de medför stor risk att människor runt omkring skadas.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där är politik, och det vet vi sen länge att vi vanliga dödliga inte förstår oss på.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Thorsells spöke är kvar i form av en trojka inom Enheten för Förvaltningsrätt, Tonneman, Thulin mfl, de agerar efter en egen agenda och de tillåts att göra det.

Ett beslut om att frånta PM rätten att fatta beslut om vapentillstånd och skapa en ny enhet på exempelvis Länsstyrelsen hade varit helt rätt väg att gå fram./C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-12 at 13:27 Christian N sa:

Det är ett alltigenom vidrigt och lågt sätt att försöka att förbjuda ett flertal sporter inom främst pistolskyttet, men å andra sidan vad hade vi kunnat förvänta oss av polismyndigheten. 

/C

Skulle det vara en väg att låta civila inspektörer på en konkurrensutsatt marknad granska skjutbanor efter en gemensam standard?  Försöka bryta monopolet som polisen har i dagsläget. Sätta SäkB som gemensam standard för inspektioner av skjutbanor.

Hissar, bilar, flygplan, mediciner, medicintekniska produkter jobbar efter gemensamma ISO standarder och förutsättningar som får bedömning av andra huruvida allt är i sin ordning och klartecken. Uppdateringar av den här typen av standarder är transparenta och diskuteras regelbundet mellan flera parter.

11 hours ago Christian N sa:

Ett beslut om att frånta PM rätten att fatta beslut om vapentillstånd och skapa en ny enhet på exempelvis Länsstyrelsen hade varit helt rätt väg att gå fram./C

För länge sedan hade länsstyrelserna detta förtroende, men det togs bort pga ojämlika bedömningar och småpåveri. Och polisen fick uppgiften att förvalta tillståndshanteringen.

Nu är det cirka 50 år sedan licenserna flyttade förvaltare , men vad är det som säger att det inte finns plats för egna agendor på landets länsstyrelser eller om det numer heter regionkontor i dessa tider(läs försök påverkan vid utvisningar, indragen ljakt lo, ingen vargjakt)?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredde-

det finns inget som säger att man inte kan ha en privat firma som hjälper till med skjutbanorna, att granska, pröva och godkänna.

Det finns dock så vitt jag känner till ingen politisk kraft åt det hållet och PM vill hålla stenhårt på sin rätt/möjlighet att inskränka vapenägande/bruk.

För 50 år sedan var det mycket som var annorlunda, även om även jag har vissa betänkligheter kring viss hantering som Lst sysslar med är det i varje fall inte frågan om en myndighet som har ett egenintresse i att ta bort vapnen från legalt ägande såsom PM idag.

Men jag är inte bestämd i frågan att det äre Lst som skall ta över, enbart att PM har gjort sitt i frågan.

Rent allmänt så är det som så här att hade Lst prövat sina anställda lite hårdare, ja faktiskt alla myndigheter så hade mycket dumheter försvunnit, på samma sätt som det för en advokat/biträdande jurist är omöjligt att vara aktiv politiker i SD och företräda asylsökande i rätten så är det lika omöjligt att vara tillsynsman på Lst för stora rovdjur och vara aktiv i någon av våra bevarande organisationer, 

bekymret därvid är att Lst och i praktiken samtliga myndigheter utöver Migrationsverket av någon konstig anledning är väldigt slappa med en sådan granskning av "personliga övertygelser, aktiveter och värderingar" och tillåter alltför mycket av just sådant.

Nej förresten, en sak glömde jag därvidlag, PM vägrar anställa aktiva skyttar eller vapenkunniga som handläggare, de är överintresserade och i grunden jäviga ?/C  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Christian N sa:

Det finns dock så vitt jag känner till ingen politisk kraft åt det hållet och PM vill hålla stenhårt på sin rätt/möjlighet att inskränka vapenägande/bruk.

Men jag är inte bestämd i frågan att det äre Lst som skall ta över, enbart att PM har gjort sitt i frågan.

Nej förresten, en sak glömde jag därvidlag, PM vägrar anställa aktiva skyttar eller vapenkunniga som handläggare, de är överintresserade och i grunden jäviga ?/C  

Just monopol är svåra att släppa taget om, nu vet jag inte om rätt väg att gå demokratiskt att försöka få flera av förbunden att propagera för att just monopolet ska luckras upp. Detta genom att skriva motioner till krettsar, förbundsstyrelser och försöka men den här vägen är full av filter som gör det svårt att få dylika motioner att komma upp till nationell nivå.

Enig med att PM inte är lämplig part i licenshanteringen efter senaste årens historik.

Sista punkten är jag inte helt överens, jag minns en annons att Tokholms tillstånd sökte efter handläggare och där stod det i en annonstext att jägarexamen var en merit. Om det sedan var spel för gallerierna är en annan femma men någon har skrivit jägarexamen iaf ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Christian N sa:

Men jag är inte bestämd i frågan att det äre Lst som skall ta över, enbart att PM har gjort sitt i frågan.

Sten Bergheden debatterar för att den tilltänkta Viltmyndigheten ska ta över licenshanteringen. Kanske inte helt fel tänkt. Om det nu blir någon viltmyndighet...

https://www.jaktjournalen.se/debatt-vi-vill-flytta-licenshanteringen-till-den-nya-viltmyndigheten/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago redtop sa:

Sten Bergheden debatterar för att den tilltänkta Viltmyndigheten ska ta över licenshanteringen. Kanske inte helt fel tänkt. Om det nu blir någon viltmyndighet...

https://www.jaktjournalen.se/debatt-vi-vill-flytta-licenshanteringen-till-den-nya-viltmyndigheten/

Om någon vill se interpellationen mellan inrikesminstern Mikael Damberg och Sten Bergheden så finns den på den här länken. Inrikesministern imponerar inte för att uttrycka det milt.

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/oversyn-av-vapenlagstiftningen_H61015

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago doenitz sa:

Tämligen uppenbart på Dambergs svar att Polismyndighetens tjänstemannaaktivism är politiskt sanktionerad..

Jo, med tanke på hur klåfingriga politikerna kan vara annars gällande något de inte gillar så framgår det nog med all önskvärd tydlighet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, vänta ni, snart flyttar denna aktivism in i såväl regering som riksdag...
 då är det ju inte ett demokratiskt problem iaf...
   och större delen av svenska folket dels begriper inte dels tänker det berör inte mig, så skit samma;

först gav de sig på sportskyttet, men jag var ej sportskytt så jag brydde mig inte,

 sedan gav de sig på jaktskyttet, men jag var ej jägare så jag brydde mig inte,

sedan gav de sig på motorsporten, men jag ägnade mig inte åt det så jag brydde mig inte,

  osv osv osv

 

sedan gav de sig på mig o min fotboll, då fanns ingen annan som stod upp för mitt intresse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tack Dennis!

Det är i "vanliga tidningar", TV och radio budskapet om vapendirektivets hantering samt PM:s tjänstemannaaktivism o.s.v måste publiceras. (Pia Clerte´s alster i SvD var också bra). 

Tyvärr får jag fortfarande känslan av att skyttar och jägare inte drar åt samma håll, det spretar betänkligt (ibland även inom samma förbund). Det vore ju fantastiskt mycket bättre om jägare- och skytteförbunden protesterade mot politiker/tjänstemannaaktivister i media istället för att det skall hänga på ett fåtal individers insats.

 

Raggarö

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Raggarö sa:

Tack Dennis!

Det är i "vanliga tidningar", TV och radio budskapet om vapendirektivets hantering samt PM:s tjänstemannaaktivism o.s.v måste publiceras. (Pia Clerte´s alster i SvD var också bra). 

Tyvärr får jag fortfarande känslan av att skyttar och jägare inte drar åt samma håll, det spretar betänkligt (ibland även inom samma förbund). Det vore ju fantastiskt mycket bättre om jägare- och skytteförbunden protesterade mot politiker/tjänstemannaaktivister i media istället för att det skall hänga på ett fåtal individers insats.

 

Raggarö

 

Håller helt med, förbunden möts, väljer ut lämpliga licensärenden... hyr in advokater och kör igång rättsprocesser med buller och bång, insändare, debattartiklar där man återger Polisens motiveringar/skrivelser kommenterade av advokaterna och hur det hela går i processen, återger lagar, hur PM vrider RÅ2010 ref. 71 ställer lämpliga politiker/ministrar till svars i olika intervjuer... lobbar stenhårt mot riksmedia, t.ex. Opinion, debatt, agenda m.fl. att det skall tas upp debatter i TV.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag blir ju lite fundersam då jag läser att de båda jägarförbunden och de 2 största skytteförbunden valt att gå ur Svenskt Forum, en samarbetsorganisation för vapenintressenter. Det hade ju kunnat vara en gemensam organisation för jakt och skytte som kunnat påverka politiker genom att synas i media.

Nu är jag smärtsamt medveten om svårigheten att samarbeta mellan förbunden men det är liksom vad som krävs - det är ju politiker som ska övertygas........Röstsedeln är viktig för deras karriärer.

 

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...