Hoppa till innehåll

https://www.Reservdelar24.SE

doenitz

Inför ödestimman

Recommended Posts

Hipshot
På 2018-01-10 at 07:48 redtop sa:

Har funderat lite över det här med magasin och det kommer nog att kunna underlätta en del för polisen i arbetet mot illegala vapen. ett påhittat exempel (lite krystat, men ni fattar poängen):

Idag
Polisen stoppar en bil för rutinkontroll och känner igen föraren som en gangster i närområdet.
"Hej hej, det var rutinkontroll. Vi ser att det ligger ett magasin till en Kalasjnikov i passagerarsätet. Jaha, det får vem som helst ha. Varsågod och åk vidare och ha en trevlig dag!"

Efter ändring av lagen
Polisen stoppar en bil för rutinkontroll och känner igen föraren som en gangster i närområdet. 
"Hej hej, det var rutinkontroll. Vi ser att det ligger ett magasin till en Kalasjnikov i passagerarsätet. Händerna på ratten. Kliv ur bilen. Du är gripen för brott mot vapenlagen, och här är det fara i dröjsmål så nu beslutar jag som polisman om att göra husrannsakan på din bil för att se om du har mer olagliga föremål i bilen."
Under denna husrannsakan hittar man två Kalasjnikovs med ammunition, en låda handgranater och ett kilo kokain i bakluckan på bilen.

Nu är ju inte jag konstapel men nog räcker det med att man ser ett magasin för att fatta beslut om pl 19 i bilen.. inte helt säker på delegationsordningen men jag har för mej att pl 19 ligger på polisman.. vore kul om ngn av de här som har koll kunde kolla förbi..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
redtop
2 hours ago Hipshot sa:

Nu är ju inte jag konstapel men nog räcker det med att man ser ett magasin för att fatta beslut om pl 19 i bilen.. inte helt säker på delegationsordningen men jag har för mej att pl 19 ligger på polisman.. vore kul om ngn av de här som har koll kunde kolla förbi..

Jag är inte heller insatt i detaljerna även om jag läste polislära som militärpolis för ungefär 103 år sedan. 
Min poäng är heller inte på detaljnivå, utan det handlar om att om det blir olagligt att inneha magasin utan tillstånd, på samma sätt som för ammunition idag, så ger de den enskilde polismannen större möjligheter att agera mot de som svänger sig med illegala vapen och tycker jag är bra. Jag kan leva med att jag bara får ha magasin som passar i vapen jag har licens för. Det gör lixom ingen skillnad för mig.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
josc72

Helt rätt! Att ha magain för sina egna, licensbelaggda vapen när du är laglydig medborgare. Men licensbelaggda magasin? Gör det saken verkligen lättare? Om polisen hittar magasin och ammunition i den där bilen är det väl bara att be om att få se licensen och samtidigt kolla upp straffregistret? Det stora problemet är att alla vi skyttar och jägare blir rövknullade av en myndighet , för våra egna skattepengar, utan möjlighet att göra något åt saken. Jag blir så förbannad! 

https://nwt.se/asikter/signerat/2018/01/17/polisens-aktivism-hinder-for

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.