Hoppa till innehåll

Nya eftersöksregler?


qvarnhill

Recommended Posts

För andra kvällen denna vecka blev jag uppringd av kretsens kontaktperson, vad nu det egentligen innebär, och meddelades att ett vildsvin blivit påkört. I onsdags var väl allt frid och fröjd, då var grisen död och låg i en åkerkant men i afton, gris påkörd i bakre halvan sprang från platsen. OK, är platsen utmärkt? Näe, föraren vågade inte gå ur bilen! Hmm, OK, åt vilket håll sprang den? Vet inte, det fick jag ingen uppgift om! Nice... Jag har ingen eftersökshund för plötsliga trafikeftersök, jag är inte kontrakterad, utbildad eller arvoderad, jag har bara jakträtten på msidorna av den ca: 1200 meter långa vägsträckan.

Om man ska hårdra det hela, FÅR jag ens göra ett trafikeftersök?

Nåja, jag åkte dit i alla fall med risk för livet... Fan vad bilarna skiter i folk som uppenbarligen har en uppgift i vägkanten! :angry: Att bli påsprungen av en skadad gris känns som en vinst!

Efter 30 minuters letande hittade jag på grisen, mest för att han i alla fall försökte springa ifrån mig, utan större framgång.

Är det inte så att det SKA tillkallas en eftersöksjägare med en duglig hund?

Kan bara konstatera att "många grisar är det" och över vägen ska de till varje pris!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja tack, kände mig väldigt nöjd med det! Meeen, tyvärr berodde det INTE på min överlägsna näsa, det var bara en hel hög med tur! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä.. så får det inte gå till.
Är det NVRs kontaktman som ringer ut dig och du inte är godkänd NVR eftersökare är det helt åt h-vete.

Har jag förstått rätt "äger" polis viltolyckorna. Andra än NVR anslutet folk får inte göra uppdragen.

Har folk i min närhet som inte är NVR anslutna som spårade upp, släppte hund och avlivade trebent älg.

Blev polisanmält på inrådan från NVRs länsansvarige polis.

Ska väl upp i rätten snart tror jag, Själv trodde jag det skulle läggas ner men det verkar inte så..

Som jakträttshavare/markägare får man samtalet om olyckan när viltet är hittat i diket eller avlivat av eftersökspatrull.

Alltså för markägare/jakträtt innehavare  ska kunna ta hand om viltet.

Finns en hel del att läsa på viltolycka .se, typ dokument.

http://www.viltolycka.se/service/dokument/?Path=/Föreskrifter

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ganska omfattande (onödigt) regelverk tycker man och i många fall följs det i alla fall inte och får väl därför anses värdelöst. Helt klart i alla fall att just nu riskerar jag att polisanmälas då jag inte är registrerad och godkänd och inte på långa vägar när är rätt utrustad.

Det bästa är väl att jag i vart fall får reda på den inträffade olyckan, det har ALDRIG hänt förr och veckans två incidenter är knappast de första på "min" vägsträcka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago NS sa:

Nä.. så får det inte gå till.
Är det NVRs kontaktman som ringer ut dig och du inte är godkänd NVR eftersökare är det helt åt h-vete.

Har jag förstått rätt "äger" polis viltolyckorna. Andra än NVR anslutet folk får inte göra uppdragen.

Har folk i min närhet som inte är NVR anslutna som spårade upp, släppte hund och avlivade trebent älg.

Blev polisanmält på inrådan från NVRs länsansvarige polis.

Ska väl upp i rätten snart tror jag, Själv trodde jag det skulle läggas ner men det verkar inte så..

Som jakträttshavare/markägare får man samtalet om olyckan när viltet är hittat i diket eller avlivat av eftersökspatrull.

Alltså för markägare/jakträtt innehavare  ska kunna ta hand om viltet.

Finns en hel del att läsa på viltolycka .se, typ dokument.

http://www.viltolycka.se/service/dokument/?Path=/Föreskrifter

 

Har du koll på om det var eftersök på mark de hade jakträtt på eller ej?

Kan annars spontant tänka mig att det gör viss skillnad. Ringer någon till jakträttsinnehavaren och han ger sig ut på sin mark och spårar upp och skjuter ett djur har jag svårt att se att det skulle bli något brott. Därmed inte sagt att det är ett ok förfarande av kontaktpersonen som verkligen borde veta bättre och ha koll på läget. Men vet av erfarenhet att vissa kontaktpersoner inte borde vara det...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-11-27 at 09:17 T4bb3 sa:

Har du koll på om det var eftersök på mark de hade jakträtt på eller ej?

Kan annars spontant tänka mig att det gör viss skillnad. Ringer någon till jakträttsinnehavaren och han ger sig ut på sin mark och spårar upp och skjuter ett djur har jag svårt att se att det skulle bli något brott. Därmed inte sagt att det är ett ok förfarande av kontaktpersonen som verkligen borde veta bättre och ha koll på läget. Men vet av erfarenhet att vissa kontaktpersoner inte borde vara det...

Jupp det var på egen mark och tror det va under icke jakttid.

Nu har jag ju gått ur NVR för ett år sen eller nått sånt men så mycket som det trycktes på att polis äger viltolyckorna så vore det konstigt om det inte är så rent lagligt.. Vi som eftersökare eller kontaktman fick inte ta hjälp av markägare/jakträttshavare ens om de redan va ute och jagade och satt på pass... 

Typ ringa och säga att vi har n älg på körd där å där och börjar eftersöket därifrån, kan ni posta av runt omkring osv.

Absolut förbjudet enl den info vi fick.. Pågick jakt i området skulle vi vänta tills de va klara och sen gå på.

Ingen annan än av polis utsedd eftersökare får ta sig an eftersöket.

Polis kan nog iofs överlåta uppdraget till vem som antar jag...

Ska bli intressant å höra vad som blir av åtalet i det aktuella fallet. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror hela frågan ställdes på spets när den tråkiga dödsolyckan inträffade. Var en eftersöksjägare som förolyckades under ett eftersök.

Polis har ju arbetsgivaransvaret för oss som är ute på eftersöken och då vill man inte ha annat folk springande i skogen. Nu måste man ju ringa tillbaka om man tar eftersöket själv osv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Polisen får enligt §40 i jaktförordningen uppdra åt någon annan att söka upp och avliva vilt som varit inblandad i trafikolycka, denna behöver inte enligt lag vara ansluten till NVR däremot så har polisen ansvaret för eftersöket och använder bara NVR anslutna ekipage, inom NVR är det fortfarande förbjudet att använda sig av icke NVR anslutna jägare (men vi får ju prata med folk, vad folk sedan gör har vi ju ingen kontroll över)

Om man nu skulle hitta ett skadat vilt utanför ordinarie jakttid så får du avliva det i enlighet med §40b i jaktförordningen, du får ju även gå och jaga hur mycket du vill på din mark. Med det inte sagt att man ska ta åt sig sådana här uppdrag om man inte är ansluten till NVR det ska man absolut inte, kontaktperson har inga som helst befogenheter att ta beslut om att någon utanför NVR ska genomföra eftersöket utan ska ni nu mot min inrådan ta åt er ett sådant här uppdrag så se till att få det direkt från en polis, denna polis ska ni skriva ner namn och titel på så ni vet vem ni pratat med för den kommer antagligen blåneka om ni hamnar i skiten, ni ska därför även ha ett HR-nummer så att ni tydligt kan berätta vilket ärende det gäller, har ni detta så har ni iaf någon att peka på om ni hamnar i skiten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför skriva ned något när idag finns en uppsjö appar som spelar in ens samtal.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...