Jump to content

Allmänna råd gällande var att börja? .270 win.

Recommended Posts

Jo..

Har ju läst och laddat en del med pappsen, pistolammo i en progressiv press främst in yngre dagar . Läst (studerat) mycket då man är akademiker ut i fingerspetsarna. 

Men jag letar efter en genväg; var börja för att få in MINA laddata och produkter?

jag frågar inte efter laddata i förhållande till kulvikter mm mm mm då jag jobbar fram dem senare.. Utan ger mina preferenser och förutsättningar. För er andra nybörjare på handladdning: Ta inte laddata från nätet som inte är verifierade och ladda direkt,jag  har själv haft ett wake upp call med revolver där mindre hylsdelar och diverse annat småskit kom farande i ansiktet och fick mig att byta glasögon. Tar ett tag att sluta blunda när man trycker av då.. och lite plåster på fingrarna.

Ok, Tikka T3x, kanske mindre viktigt, med 57 cm pipa plus Stalondämpare, kaliber 270 winchester. Funderar på Norma MRP men vette fasen om det inte behövs något lite snabbare för att inte bränna krut och få en mynningsflamma som man kan leka med på nyårsnatten, vet inte då jag aldrig provat.

det jag letar efter först och främst är en tränings-load med till exempel Sierra Matchking 135grains, om den är godkänd på älgbanan, och bondad 140-150 grains kula, Nosler Accubond eller AC LR är toppvalen just nu.  Från vad jag LÄST mig till är Sierra ett bra val för övningsammo, förutom att köpa Norma Jaktmatch för att få hylsor.

Accubond i 140Gr har fått ruskigt bra recensioner från vänner runt om i världen men vis på de äldres erfarenhet i Norden så suger det lite i tarmen att gå till 150Gr, mer vikt är bättre enligt di gamle. Också vad jag kört med ofta, tunga kulor för kalibern. Tror jag är en av de som kört tyngts i .308 kort pipa på passen. :-)

Lägre vikt än så på jaktammo blir lite "klöddigt", vill ha möjlighet att växla mellan rådjur och vildsvin på pass och smygjakt, allround, utan att göra patron ur. Den klassiska 130grains går bort som första laddning med andra ord. Klass 1 gäller. Lättare kula har jag en kombination sedan tidigare men ännu oprövad i Tikkan.

För att kvantifiera:
Avstånd: Max 300 meter (skjuter inte vilt på det avståndet, men den tekniska förmågan att göra det har bland annat med inskjutningen att göra.)

Klass 1 (140-160/170 grains)

Bondad eller hållbar kula, det går fort i .270. Hög restvikt med andra ord. Jag har skjutit rådjur med Norma Blyspets, gör inte det..... Inte Norma Oryx då jag helt enkelt aldrig kommit överens med kulan.

Hyffsat snabb men kontrollerad expansion är nog prio. Framförallt kontrollerad med hög restvikt.

"hög" BC.

Tipped, mest för estetiska skäl (jag vet att det är löjligt men vad fasen, Barnes TSX ser för jävliga ut i lådan.. en 140grains tipped TSX vore riktigt kul... :-)  ) men även för att hålla ordning på vad jag skjuter, lätt att se skillnad på färgerna men även för lite bättre BC.  Vem försöker jag lura.. 300 meter, BC..Jag gillar Tipped, så de så. :)

Jag tror att detta landar i Nosler Accubond 140 grains eller Accubond LR 150 grains, men erfarenheter och idéer är välkomna.

Övningsammo: I .270 finns det inte så mycket att välja på av högre kvalitet: men jag har kollat in Sierra Matchking 135 grains. Jag tror att dessa är godkända på älgbanan, en sådan där akustisk eller vad det heter, men har letat som attan efter något lite tyngre eller med högre BC och omdöme då just övningsammon kan vara kul att testa längre håll med.   Verkar som att det gamla vanliga gäller för .270 win; på grund av tradition och hörsägen så används kalibern inte till bänkskytte mm och ingen vill göra riktiga matchkulor då det inte säljer.. :)

Förslag, idéer?

MVH

Tapster

Engelskan är nog inget problem, då frugan envisas med att hålla sig till den sidan av hennes olika modersmål.. :)

Jag frågar nog egentligen efter praktiska erfarenheter i Norden. Helt plötsligt har det blivit mer allvar då jag ska spendera pengar och  mer eller mindre testa sig fram. Men köpa ett par hundra kulor och bränna av, det svider lite.  I synnerhet på vilt då det blir allvar i det läget. 

Kan säga att inköpen närmast lutar som sagt åt i ordningsföljd, Accubond Long Range 150 Grains om de går att få tag på, Nosler Accubond 140 Grains, och sedan matchking 135. Anledningen till att Sierrakulan kommer sista är att jag har en del jaktmatch att bränna av och kommer att köpa några askar till då det ger bra med hylsor och övning för pengarna.

Min tänkta ammo-garderob är en lätt jaktkula (nosler BT i lätt vikt), en klass 1 jakt för "Allt" som dyker upp och den som egentligen alltid sitter i bössan på jakt, och en övnings/long range kula.