Hoppa till innehåll

Australien??


mdef

Recommended Posts

Vem har varit i Australien och jagat? Någon som kan rekommendera en outfitter?

Som halv Aussie borde jag ha koll på detta, men kan gott säga at jag inte har det. Har en hel del släkt och vänner där, men merparten av de är inte bara ickejägare utan aktivt antijakt. Ingen idé att fråga dem med andra ord. 

Jag ska ner dit i april till en väninnas bröllop. Ska försöka brotta loss ett par veckors tjänstledigt och har tänkt att viga en vecka åt att göra precis vad jag vill. Andra vecka åt vänner och familj. Har lite olika tankar, men jakt är ju en av dem. Annars ligger en veckas dykning eller en veckas 4x4 outbacking rätt högt upp på listan. Sistnämnda gör man dock klokast att se till att vara fler än en person om man ska verkligen mitt ut i ingenstans. 

Ös på med tips om ni har!  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Kolla med Walt Reilly.. tror han håller till i Walkabout Creek..

:huh:

Sorry :D

haha... Good one, mate :P

Jag har ju googlat, men jag hade väldigt gärna haft en rekommendation att gå på. Om man åker på en jaktresa blir det oundvikligen rätt dyrt, och då vill man att det blir bra. Ser att det finns en hel del outfitters som kör "cull hunts" på en några arter. Detta tilltalar den Aus-utbildade biologen i mig, måste jag säga. Jag vet mycket väl hur stora problem invader species kan vålla. Samtidigt, många av de arter som erbjuds på just cull hunts är av myndigheterna kategoriserade som "feral" och kan därmed jagas året om. Så jag kan tänka mig, utan att veta säkert, att det är en lite "speciell balansgång" mellan lönsamhet för outfitters och tillräckligt korrekt avskjutning för att få bort så många ferals som möjligt. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade raggat rätt på något av deras jaktforum och frågat runt, då har du iaf chans att få komma ut med vanliga jägare och uppleva bushen på deras sätt utan en massa tillrättalagt wining and dining ala amerikansk turistfälla. De kommer både bjuda på öl, dra ut eventuella dåliga tänder och skratta röven av sig när du trampar i ett surhål.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago mdef sa:

Vem har varit i Australien och jagat? Någon som kan rekommendera en outfitter?

Som halv Aussie borde jag ha koll på detta, men kan gott säga at jag inte har det. Har en hel del släkt och vänner där, men merparten av de är inte bara ickejägare utan aktivt antijakt. Ingen idé att fråga dem med andra ord. 

Jag ska ner dit i april till en väninnas bröllop. Ska försöka brotta loss ett par veckors tjänstledigt och har tänkt att viga en vecka åt att göra precis vad jag vill. Andra vecka åt vänner och familj. Har lite olika tankar, men jakt är ju en av dem. Annars ligger en veckas dykning eller en veckas 4x4 outbacking rätt högt upp på listan. Sistnämnda gör man dock klokast att se till att vara fler än en person om man ska verkligen mitt ut i ingenstans. 

Ös på med tips om ni har!  

Jag ska pejla läget med en f. d. arbetskollega i Habo, nv Jönköping som var dit förra året o sköt 2 vattenbufflar bl. a.Att det blev 2 berodde på att dom sprang runt o till slut visste varken guiden el. skytten vilken som var påskjuten så då fick han order att skjuta bägge. Det är en berest man som har jagat i alla världsdelar.:thumbsup: Inte i Antarktis el. Arktis.;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte dumt tänkt alls sidelock. Ska börja kolla. Kom på att det finns en jag kan fråga om vermin control vilket innebär räv, katt, kanin och ev känguru. Han är dock father of the bride och kommer ha fullt upp. Dessutom hade jag inte tänkt tillbringa mer än ett par dagar på Kangaroo Island där de bor. Hade nog riktat in mig på Northern Territory där jag dels inte varit och dels ska finnas en helt del roligt jaktbart. Men allt ska kollas ^_^

japp, google är inte dumt EC, och dt blir det till slut om jag inte lyckas via connections eller locals. 

 

Tack Jonsson! Uppskattas. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Jag har pratat med kompisen ikväll mitt under pågående vapenvård av sin Sauer 303 i 338 win mag. Han har läst mailet men har inte hunnit svara ännu men det kommer svar på någon vecka trodde han, Utöver älgjakten under hösten så har han hunnit med en grisjakt i Polen o fällde 8 grisar på en vecka o sedan har han varit uppe i Nyköpingstrakten på en bet.jakt o fällt en dovhjort samt 2 kalvar samma dag. Han var sambo till förra året när hon hastigt gick bort.:( Det är en jäkel på att skjuta!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej mdef,

Han bokade jakten genom Joe Raitt.

www.raitt.com.au

joe@raitt.com.au

Bössa fick han låna av Joe. Jag vet inte om det är hårda restriktioner vid införsel av vapen i Australien.

Foton kommer sedan för han skulle skicka upp lite andra foton till mig också.

Ha det o skitjakt!:)

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...