Jump to content

Wicked Edge- ett litet projekt

Christian N

Recommended Posts

Christian N

Ma- Kul, en Tormek hade varit ett alternativ för mig och kanske är det för framtiden, jag vet inte än hur jag känner för denna variant av slipning/skärpning av blad,

man kan ställa vinkeln från 15-30 grader obereoende på vardera sida, dvs köra asymetriskt om så behövs, det man bör komma ihåg är att det är relativa grader, dvs allt beror på knivbladets höjd mm, så det är mest en fråga om att man vet, kommer ihåg var och hur bladet var monterat till nästa gång.

/Christian 

Christian N

Mats-bengt, 

jo då det tror jag nog allt att du hade, den stora skillnaden, tror jag är, att man med en Tormek väljer att köra upp en bra egg på stenen, tar 2-3 tag på läderhjulet för att ta bort ev skägg på eggen o sen är man klar för att slakta vidare,

nu står inte jag i slaktboden och har 5-6 man som står o väntar med slöa knivar, kött i blicken och törst i halsen, eller med andra ord med lite mer tid så är jag övertygad om att du kan få en minst lika jämn och definierad egg som på denna kniv.

Förresten har jag funderat ur vad som skall angripas härnest.

Det blir en svingblade. :)

/Christian 

• Like 1
Christian N

Jaha, åter igen,

förmodligen är jag lite tjatig och enformig i min framställan här, å andra sidan för dem som känner mig så vet nu ju att det är helt rätt och att det således i grunden inte är något fel med det, eller om man anser det så får man ha överenseende alternativt acceptans för det, eller helt enkelt avstå från att läsa.

Min Gerber Gator, kniven jag började att lägga om eggen på ovan, är köpt som en av ett par knivar, 1992 i Soldotna, Alaska där jag skänkte den andra kniven till min bror, den var vid den tiden att anse som en rätt het pryl med bra stål i bladet.

När man arbetade med WE:n så var det uppenbart för mig hur pass mjukt stålet var och att det även om det är okänt, dvs ett X stål efter diverse efterforskningar kan tänkas vara ett standardmässigt 440 eller 440C stål, ett så kallat rostfritt stål av enklare slag.

Jo men visst, vidare i det hela då, en Swingblade, förmodligen en av Sveriges vanligaste knivmodeller, eller i varje fall en i dag bland jägare lika igenkänd som en Morakniv är för resten av befolkningen.

Denna kniv kom vettigt vass från fabrik, den har ett 12C27 Sandviken stål och jag har inte vässat den i en WS dvs eggen är rak som från fabrik, efter lite gissningsarbete, mätningar och ren tur provade jag med att sätta min vinkel på WE:n till 20 grader per sida och jo då, det var rätt, så eggen på denna kniv är för de som bryr sig om sådant runt 40 grader.

Då denna kniv på intet sätt var slö eller hade en skadad egg, nåja, någon skada fanns säkert så började jag på 600 grit och arbetade mit upp för att först skapa en rak egg samt få till mitt eggskägg, 

angående det samma så kan jag tillägga att efter lite youtubande så fann jag rådet att ta bort eggskägget med ett ändträ mellan de olika griten, vilket så klart var något jag provade, jag kan inte påstå att det var uppenbart att det gjorde skillnad men mellan första och andra draget över eggen med ändträbiten så är det en markant skillnad i friktionen, oaktat att man/jag försöker att göra ett likadant drag som första gången.

Min spekulation är att det faktiskt är som så att man tar bort den delen av eggen som är lös med detta förfarande.

Arbetet med en existerande egg i en redan satt eggvinkel är både enkelt och går snabbt, på mindre än 20 minuters arbete med kaffe till så hade jag kommit att komma upp till stropparna.

Min egen uppfattning, för vad den nu är värd är att denna kniv och egg blev väldigt vass, en liten känsla av riv i eggen när man provskär kvarstår, något man så klart kan polera bort men samtidigt till vilken nytta annat än ren fåfänga. 

För att avsluta där jag började, Gerbern provkördes i köket igår, -13C och 7 m/s ute på förmiddagen motiverade inte till att gå ut enbart för att prova en knivsegg, tester föll väl ut och eggen föreföll ha hållit, trots att jag knäckte/skar genom både ben och brosk.

Vänligen Christian 

IMG_0550.JPG

IMG_0551.JPG

IMG_0571.JPG

IMG_0572.JPG

IMG_0573.JPG

Älgflugornas Herre

Det jag upplever kan vara lite knöligt är när man skall ge sig på knivar som:

1/ riktigt feta (tjocka, typ 7+ mm) knivar kan ibland vara för tjocka för att rymmas i stället. Åtminstone i mitt sport & field system. 

eller

2/ är coatade / pulverlackade, detta då en täckande ytbehandling har en tendens att gegga ihop stenarna. Tex ESEEs för övrigt helt suveräna knivar kan vara lite problematiska ur detta hänseende elelr i viss mån peltonen sissipuukko med sin teflonbeläggning.  

eller

3/ knivar med riktigt smala blad, tex Laguiole köttbestick, är helt enkelt så smala att man inte kommer åt eggen med stenarna utan hela tiden går i tvingen/fästet om man inte (i bästa fall) går ut och väljer maximal eggvinkel.

• Like 1
Christian N

Härligt med lite feed back,

har inte provat så tjocka knivar som 7 mm plus i godset, men det förefaller spontant vara där som gränsen ligger för att fästa ett blad.

Angående knivar med coating på bladen så har jag inga sådana, men det är bra att komma ihåg, 

Smala blad eller blad till mindre fällknivar, jag köpte WE förlängningen för sådana blad, dvs där man först spänner fast kniven och sedan spänner fast det blocket i det vanliga städet, iom att jag har fler små fällknivar för dagligt bruk/bärande än andra knivar insåg jag, motiverade jag mitt köp på det sättet.

Saknar man detta block så har man svårt att gå under 20-25 grader för många tunna knivar, vilket knappast är att se som optimalt, /CHristian 

• Like 1

Läser med stor aptits det du skriver Christian, fick ett Lansky sätt av sambon i julklapp och flertalet knivar har fått helt ny karaktär i köket. Dock inser jag smidigheten i WE då kompisen har en dylik, Lanskyn gör helt enkelt jobbet mycket saktare. Så iom din tråd här kom suget att börja motivera något dylikt för mig själv. 

I Lanskyn upplever jag att knivar med hårt stål är jobbiga att arbeta fram en ny egg på, brynet tar helt enkelt dåligt i vid uppläggning av ny egg. Känner att man kanske borde maskinellt slipa ner eggen ibland, för och sen gå på med stenarna. Värst hittills är nog min Global och Vicorionox knivarna i kökslåda.

exabit

Intressant! Snygga eggar du får till och med ett uniformt och förutsägbart utseende. En uppenbar skillnad mot Worksharpen, minst sagt. Detta blir lite grann som handladdning för bänkskytte kontra fabriksladdat - bägge gör jobbet men inte på samma sätt och inte lika bra. Sen beror det på hur man är funtad och vilka krav man har, samt intresse.

Jag håller på och gör i ordning min lilla verkstad på 18 kvadrat för metall- och träjobb. Får se vad som händer på eggslipningsfronten framöver. Tack för en mycket intressant tråd så här långt :thumbsup:

Christian N

R- Härligt att du skall ordna din egen hörna i tillvaron, jag har 30 kvm i källaren, har redan fyllt det med "bra att ha saker", tänk på det när du börjar att inreda. 

Ja detta med vassa eggar har sina klara sidor och vägen fram till den perfekta eggen är inte så enkel som att det bara finns en metod.

Galne- Nu har jag inte ännu kommit att börja med mina hårdare knivar, Global mfl, men visst är det som du säger att vissa helt enkelt är hårdare, om jag har förstått saken rätt kan de har att göra med både mängden karbider i stålet som härdningen, hårdhetsgraden av stålet. 

Den lärdom jag har fått ta med mig, svårköpt och rätt hård är att inte gå på med för mycket kraft, det ger exempelvis ojämna egglinjer, det ger repor som inte går att ta bort senare i slipningen, det ger helt enkelt inte rätt resultat. 

Motmedlet mot ovanstående saker är tålamod och insikten om att det kan komma att ta tid att göra vissa moment. Det parat med att man faktiskt har en egen plats, där man inte har sakerna i vägen är det som gör att jag får lugn i kroppen att arbeta metodiskt. 

/Christian