Hoppa till innehåll

Jag behöver hjälp med åtelkamera


Dansken

Recommended Posts

Jag har nyligen köpt 2 "Scout Guard" åtelkameror på Hylte som ska sända bilder med e-mail.

Det var ganska enkelt att få igång kamerorna (efter att ha förnedrat mig och läst i manualen)
SIM kortet skulle aktiveras hos Telia - check
Minneskort skulle i och formateras - check
För att få gång på den stod det att man skulle välja "genast" i rutan med sända bilder, och timer skulle stå på "on" - check

Nu började kamerorna sända bilder. Efter nån vecka slutade den ena sända. Jag gick in i meny'n och såg att den hade ställt om sig själv till timer "off"
Ställde om det, och kameran skickade bilder igen.
La nu till andra e-mail adresser så dom båda skickade till dom maximala 4 adresser.

Det gick till förra vecka, då båda kameror slutade sända bilder med en dags mellanrum. Jag åkte ut och kollade menyerna i båda, som verkar stå rätt efter vad jag kan se. Har taget hem dom båda, och i går var jag till Telia butiken och bad dom kolla att SIM korten var "aktiva" och att det inte var där felet låg. Nya batterier sitter i....

Vad är det jag har missat? Någon som har ett tips vad jag kan göra innan jag kontakter Hylte?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nått skumt är det med dom. min brukar skicka omkring 10 bilder sedan måste man starta om den .

Jag har börjat fundera på att det är för att jag har lite för dålig mottagning vid den. när den satt på ett ställe där jag alltid 
hade full mottagning hade jag inga bekymmer , nu är det en prick mottagning.

Det jag inte förstår är varför den skickar några bilder och sen slutar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

min har aldrig ställt om något den bara slutar skicka bilder. jag kör med funktionen skicka när något rör sig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem när jag körde på AA-batterier. Sen jag gick över till 6V blybatterier så fungerar det fint. Men de har en förmåga att ställa om sig i menyerna i bland.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago M-Ola sa:

Hade samma problem när jag körde på AA-batterier. Sen jag gick över till 6V blybatterier så fungerar det fint. Men de har en förmåga att ställa om sig i menyerna i bland.

Spännande det måste jag testa. jobbigt med min upphängda kamera bara. har en som sitter x antal meter upp ovanför åteln och fotar nedåt så jag lätt kan räkna djur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Största boven är nog spänningsmatningen och delvis det kalla/fuktiga väderläget. Se till att mata med extern blyacc är nog det första jag skulle ge mig på för att få bästa möjliga förutsättningar. Se till att sedan ha en uppladdad acc för enkelt byte ute i busken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men det kan inte vara problemet när båda står på mitt köksbord med 8 nya batterier i och fortfarande inte tar några bilder....

SÅ kallt har jag inte i köket....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Bra spänningsmatning verkar vara viktigt för att kontinuerligt få bilder.
2. Ska man skicka mejl via Telias nät måste avsändaradressen komma från @telia.se/com annars verkar dom inte gå fram alls.

Om du har möjlighet kan du testa SIMet i en mobil, surfa och mejla från den.

 

har en med samma problem, Skickar 5-10 bilder och sen slutar det. Är säker på att batterierna inte har tillräckligt med kräm. Nu är den i en låda för i somras skavde en bock sönder antennen. :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan bli rent galen på tekniken ibland!

Men, har det funkat och sedan INTE funkar och man sätter i nya batterier och det fortfarande inte funkar, då är det fan nå't fel och då borde man få varan utbytt! Hade ju en Denver-kamera från Kjelle och den hade jag gärna övat skytte på men la till några hundringar och fick en Scout Guard från XXL som fungerat klanderfritt hittills. Det enda med den är att någon bild emellanåt blir märkt med -20 grader... Det kan jag leva med!

Jag hade genast kontaktat säljaren, man har ju leksakerna för att man vill leka med dem, kan man inte det blir man ju ledsen och ledsen vill man ju inte vara!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra pdf dom fixat iallafall. tyder dock på att problemen är väldigt vanliga. 

Ska se om jag hinner åka ner och hämta min kamera ikväll och se om något är omställt. har inte fått något från den på 1,5 vecka nu

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Giobbi sa:


2. Ska man skicka mejl via Telias nät måste avsändaradressen komma från @telia.se/com annars verkar dom inte gå fram alls.

Hmm, det stämmer inte. Jag kan maila ut från mobilen på helt annan adress, men man måste ha rätt smtp server och rätt inställningar.

SMTP: mailout.telia.com
port: 587 (vill jag minnas, har inte mobilen på mig)
ingen autentisering alls.

Så kan man maila ut från mobilen och ADSL linan hemma iaf!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va lite lat så jag beställde kabel och blyacc från hylte så blir det test till helgen så får vi se om det kan hjälpa mina problem

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade problem med kompisens åtekamera och Telia, så här vill jag minnas att det var - första mejlet måste vara med avsändare från @telia.se för att abonnemanget ska fungera. Kan minnas fel förstås.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Giobbi sa:

Hade problem med kompisens åtekamera och Telia, så här vill jag minnas att det var - första mejlet måste vara med avsändare från @telia.se för att abonnemanget ska fungera. Kan minnas fel förstås.

Aldrig haft det från mobilen så det vore konstigt om det krävs..

Porten var 587.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har tre st från Hylte. Alla tre går på 6v blyacc. Två av dem sprutar ur sig bilder och den tredje trodde jag strulade. Bytte plats på två, den som inte skickade och en av de som skickade. Då insåg jag att teckningen var för svag där strulkameran var placerad. Man ska nog inte lita allt för mycket på indikatorn som anger mobil teckningen i kameran. Sen verkar det göra skillnad om man kör lithiumbatterier eller vanliga inuti kameran. Hemma i stan vräker alla tre ur sig bilder, men ute i skogen räcker det med "skugga" för att ena ska sluta skicka. Den sitter 400m ifrån den av mina som matar ut flest bilder varje dygn.

Ska skaffa bättre antenner och testa om det får fart på grejerna. Det hjälpte på mina gamla Uovision kameror och dom var också rätt lynniga. Inte minst på batterispänningen.

Externt batteri ser jag som ett måste. Sen är antenn och kvalité på minneskortet delade tvåa

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon här i närheten av Kumla/ Örebro med  kunskap om åtelkameror och svart magi som kan hjälpa mig att kolla på kamerorna innan jag skickar dom tillbaka till Hylte för att se om jag har gjort något fel i meny'en någonstans?

Nu har jag följt felsökningsproceduren.....
Jag kan skicka bilder manuellt. Det finns "pengar" kvar på kontot.
Jag har ändrat till bara en email adress- som funkade i början.
Jag tror jag har gjort allt rätt- och likaförbenat funkar det inte.

Pretty- please- with sugar on top.........

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...