Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Dansken

Jag behöver hjälp med åtelkamera

Recommended Posts

simonarvestrand
21 minutes ago redtop sa:

Har en Suntek HC300M här som jag labbar med och den har en inställning med max antal bilder som den skickar per dag. Efter det sparar den bara bilder på minneskortet. Kan det vara något sådant som spökar?

Har labbat med det på min men det funkar inte ändå. 

vid nästa krångel tycker jag att Dansken ska skänka kameran till mig så har jag en annan kamera som vi kan skjuta på för den
fotar oftast inte alls längre och när den gör det på natten så fungerar inte blixten längre. 

tecno

Ni som labbar med era krångel kameror, kör ni med EXTERN spänningsmatning?

simonarvestrand
44 minutes ago tecno sa:

Ni som labbar med era krångel kameror, kör ni med EXTERN spänningsmatning?

jag slängde på externspänning för ett par veckor sedan. har fått 1 bild mailad av 14 bilder sedan dess

Dansken

Nu gick det där förbannade helvetet i 2 dagar. Sen la den av.
Jag börjar förstå hur man "talar med den" efter Fredrik har hjälpt mig några gånger.
I dag hade fanstyget ställt om sig från att "skicka direkt" till "skicka ej"...

Varje gång ställer kamerorna om sig på "timern" eller "skicka" eller något annat. Inga andra spår in än mina egna fanns in till åtlarna- så det kan inte vara någon som djävlas- utan den ställer helt enkelt om sig av någon anledning och slutar sända bilder...

Ska kontakta Torsbo IGEN.....

URK.....

simonarvestrand

Låter väldigt märkligt. min ställer aldrig om sig. men sen struntar den ju i att skicka bilder iallafall. 
idag va det dags att få lite bilder igen efter att inte ha fått något på två veckor. åkte dit och bytte kort i kameran för 3 dagar sedan
hade då 90 bilder på kortet som den aldrig skickat.

redtop

Jag har extern spänningsmatning på min Suntek HC300M. Den skickar epost när jag har den inne i huset och testar, men när jag satte ut den på baksidan om huset så har den inte skickat. Förrän idag då det plötsligt dök upp ett mail. Inställningarna är alltså rätt.

Har kollat Telias täckningskarta och det är tveksam täckning där jag håller till. Beroende på var masten står (har inte koll på det) så kan kameran hamna i radioskugga av en bergknalle. Jag tror mottagningen är problemet och ska gå vidare och testa med längre/annan antenn eller SIM-kort med annan operatör.

Dansken

Sen jag klagade över manicken senast har den fungerat klockrent: Det öser in bilder (mest på rådjur) fast jag vet inte vad jag har gjort annorlunda nu :huh:  Så nu lägger den väl snart av igen bara för att jag skrev detta inlägg :wacko:

MrT.
På 2016-12-22 at 08:17 qvarnhill sa:

:) Jo, Bilbuttericks är ju kända för sina "high end products", brukar fungera hela vägen från kassan ut till bilen i alla fall!

:lol::lol::lol: !!!

MrT.
På 2016-12-31 at 15:42 Dansken sa:

Kamerahelvetet...

Jag satte den ut 24:e december efter Fredrik ställde in i meny som det skulle stå. Bilder kom regelbundet- till den 28:e december. Det står i displayen att den har taget 132/14653 platser. Sen denna dag har det inte kommit en enda bild- batterierna var nya då jag satte den ut. Har kollat i meny'n- och allt står som Fredde sa det skulle stå...

Plockade ned skiten och satte upp den andra på samma plats. Selfies kom medan jag monterade upp den på träet. Yippiekayaye MF... Gick förbi åtel och fick bilder på telefonen på mig själv..
Gick promenad i skogen med hundarna och gick förbi åteln flera gånger då jag kom tillbaka... NADA

7 bilder skickade den- även den med nya batterier, sen händer inget mera. Kollade inställningen en gång mera: allt verkar rätt- men inga bilder.

Förbannade skit :(

Tack för dagens skratt :lol::lol::lol: !!

simonarvestrand

måste ju meddela att min har skickat bilder varje dag i en vecka nu :)

det jag gjorde va att slänga upp en förlängningssladd till antennen och fick upp den 1,5meter till, nästan säker på att det är täckningsrelaterat på min. den hade en prick innan nu nån prick mer .

redtop

En inställning att kolla är den som på min HC300M kallas "interval" och som är den tid som kamerans rörelsesensor är "bortkopplad" efter det att den blivit triggad och satt igång och ta bilder. Om den tiden är för kort kan det bli så att kameran inte hinner klart allt den ska göra innan den triggas igen och då så att säga börjar om från början innan den hunnit skicka epost/MMS.

Ett exempel för att förklara:
Min kamera är inställd på att ta sex bilder, därefter spela in 30s film och sedan ska en bild skickas med epost. Det kan se ut såhär:

PTDC0169.JPG 2017-01-25 11:41:28  
PTDC0170.JPG 2017-01-25 11:41:30  
PTDC0171.JPG 2017-01-25 11:41:32  
PTDC0172.JPG 2017-01-25 11:41:34  
PTDC0173.JPG 2017-01-25 11:41:34  
PTDC0174.JPG 2017-01-25 11:41:36  
0175.JPG 2017-01-25 ? epostbild tas
PTDC0176.AVI 2017-01-25 11:41:39 film spelas in
0175.JPG 2017-01-25 11:42:33 email skickas

Som ni ser så tar det i mitt fall drygt en minut för kameran att göra allt den ska innan mailet skickas. Sätter man "interval" för lågt och det är ett djur som är kvar på platsen och triggar rörelsesensorn igen så blir det problem för kameran att "hinna färdigt".

Min rekommendation är att sätta "interval" till 5 minuter och testa om det fungerar bättre för kameran att skicka bilder. Om det funkar bra kan man minska "interval" ett steg i taget.

Dansken

8 nya batterier gjorde susen senast ;)

simonarvestrand
21 hours ago Dansken sa:

Jag skaffade blyacc, måste säga att det är en riktigt trevlig lösning . visst man får en till pryl att försöka placera men inga större bekymmer.
fortfarande full fart på kameran efter 2 veckor nu och efter antennförlängningen har den skickat bilder varje dag, är nog uppe i 30bilder utan stopp nu.

Dansken

30 bilder får jag varje dag... minst...

simonarvestrand
4 minutes ago Dansken sa:

30 bilder får jag varje dag... minst...

utan blyacc räckte batterierna till max 10 bilder innan sen skickade den inte mer. fotade dock ett par tusen bilder utan problem men skickade bara dom 10 första

hulkovius

Scoutguard ska vad jag förstod vid kontakt med Hylte,  fortsätta ta bilder även när spänningen är för låg för att sända.  Köpte även batterier på Hylte och en sådan laddning går ca två månader.  Har haft problem på två e-post adresser,  men det verkar inte vara relaterat till kameran,  emedan de går att hitta på i inkorgarna med lite ilska. 

Är väldigt nöjd med bemötandet från Hylte. 

RmK-GBG
På 2/5/2017 at 21:52 Dansken sa:

Du får klättra upp i trädet och sätta upp en solpanel som laddar kameran ;)

//RmK

simonarvestrand
20 hours ago hulkovius sa:

Scoutguard ska vad jag förstod vid kontakt med Hylte,  fortsätta ta bilder även när spänningen är för låg för att sända.  Köpte även batterier på Hylte och en sådan laddning går ca två månader.  Har haft problem på två e-post adresser,  men det verkar inte vara relaterat till kameran,  emedan de går att hitta på i inkorgarna med lite ilska. 

Är väldigt nöjd med bemötandet från Hylte. 

så är det, den fotar i princip till det är helt slut. 

vildmark

Min hyltekamera funkade felfritt i några månader och tog fina bilder..drygt 500st. Sen tog jag hem den..bytte batterier till de rekommenderade som jag köpte ihop med kameran. Fick 10 suddiga bilder.. och nu skickas mejl alla möjliga klockslag.. samma bild 10-15gånger?? 

vildmark

Tömde minneskortet när jag hade kameran hemma...

Dansken

Mina åtelkameror funkar numera klanderfritt. Dock har jag en fundering: När spänningen sjunker så en stapel fattas slutar dom sända bilder. Dom fotograferar dock fortfarande och spar bilderna på minneskortet.
Då är det massor av ström kvar till att köra i hörselskydd, kronograf eller liknande på dessa batterier.

Köper jag lithium batterier sänder dom bilder till batterierna är helt slut- sen är det tvärdött...
Hmmm….
Lithiumbatterierna är på 3000mAh- jag kan inte läsa mig fram till hur mycket mAh standardbatterierna är på
Då 4 lithium batterier kostar en hundring har jag börjat leta efter laddbara batterier: Dom heter då NIMH och 2 kvaliteter jag har kollat på er på respektive 2400 och 2700 mAh.

Dessa är dock märkta att dom endast ger 1,2 Volt spänning där Lithium engångsbatterierna är på 1,5 Volt (så är även dom billiga batterier märkta)

Någon som är haj på detta och kan hjälpa mig hitta rätt saker?

wankelfåne

Här finns lite att läsa: https://batteriforeningen.se/egenskaper-nimh-cellen/

Om man sammanfattar så blir inga batteridrivna saker glada av spänningsfall

NIMH tål kyla dåligt. Om man tar 8x1,2 får man 9,6 volt.

alkaliska ger 1,5 v vilket betyder att du får 8x1,5 12 volt, tål kyla ganska dåligt.

Litium jon har också 1,6 volt men tål kyla bra.

Använder själv nickel-zink laddningsbara batterier. Man behöver en psecial laddare. Dessa är lika stora som en r6 cel men arbetar mellan 1,3 och 1,85 volt. Detta betyder att batterierna kan vara tvärslut innan strömvakten slår till, de har även goda köldegenskaper.

Till åtelkameran kör jag med en 6 v blyackumulator. Denna behövs laddas en gång i månaden pga. självurladdningen när det är kallt. Ska man få ett fungerande system som ej behöver s å mycket underhåll hade jag rekomenderat ett 6 v batteri som laddas av en solcell.

Maichel

Scoutguard- kamerorna är fina på det viset att man kan köra dem på 6-volts MC-batterier. Till skillnad från t.ex Uovisions kameror så sitter strömmatningen från MC-batteriet upptill och påverkas ej när man öppnar luckan i botten på kameran - det ger att man kan öppna kameran, stänga av den och därefter byta till nytt fräscht MC-batteri utan att behöva oroa sig för något mickel. Kameran pallar denna operation utan att ändra inställningarna för "skicka bilder". Så kör jag tre Scoutguard- kameror ute i spenaten och ingen av dessa har några AA- batterier i batterifacket. Hade nämligen en kamera som gick åt skogen på grund av att batterierna inuti batterifacket oxiderade och sen läckte vätska som hittade in till moderkortet i kameran med följd att kortet gick åt skogen. Omfattades inte av garantin! Tråkigt i mitt fall eftersom kameran var knappt 6-månader gammal.

Fördelen med MC-batteri och extern strömmatning är dessutom att kameran får jämnare och stadigare matning. Upplever att blixten levererar bättre kräm än på AA-batteridrift.

Uovisionkamerorna anslöt man matarsladden från batteriet underifrån, genom ett hål i framdelen av kameran. De som har sådana kameror vet då att man måste dra ut matarsladden för att kunna öppna kameran och då bryter man strömmatningen om man inte har AA-batterier i kameran... Dessa kameror var blixtsnabba på att ändra inställningen när strömspänning blev låg, och stängde direkt av sändfunktionen...

Förordar extern strömmatning alla dagar i veckan! Säkra dock av för 6-volt, min jaktelev lyckades mata mina båda uovisionkameror med 12-volt från friska välladdade bilbatterier med följd att båda kamerorna grillades... Därav att jag numera har Scoutguard kameror ☺️

/M

• Haha 1