Hoppa till innehåll

Kulval 30.06 och 308W för övning, hur skall jag välja


Mulle mek

Recommended Posts

Är dags att ladda ny övningsammunition i ovanstående kalibrar. Har tidigare använt helmantel kulor med en vikt från 147 till 150 grains till båda.

Nu är dessa slut och jag har 500 st S&B 110 grain 300 st S&B 180 grain samt 200 st  ferrobull 151 grain som jag kan ladda.

308an har samskjutit bra med jakt och övningsammunition medan man fått skruva lite på 30.06an.

Så frågan är 110 grains till 30.06 för mindre rekyl (använder dämpare på båda) för jag får ändå skruva på siktet och 180 och 151 grain till 308an och hoppas det samskjuter.

Eller 110 grains till 308an och troligen få skruva lite där och hoppas att man inte behöver skruva på den åtminstone när man skjuter 180 grain i 30.06

Jaktkulan i 308w väger 180 grain och i 30.06 väger den 220 grain.

Mottar gärna laddata för ovanstående kulor för dessa kalibrar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till 308 laddar jag 180 gr Hammerhead m 42gr 202 och s&b fmj180gr m 40gr. Samskjuter med några cm emellan och det duger fint till övningskyttet.

Väger jaktladdningarna och tar fmjladdningarna direkt i doseraren med en kontrollvägning då och då. Har lagt fmjladdningen på 40 för att ha lite marginal till max ifall doseraren skulle ge lite för mycket. 

Även med en lite mindre krutmängd till hammerhead så samskjuter de ok. Har även provat oryx 180 gr med laddningar mellan 41-42gr 202 och de samskjuter med Hammerhead och följdaktligen med s&b. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag övningsskjuter med 150gr nossler cc i min 308 nossler är väl kanske inte billigast i världen men samskjuter
riktigt bra med ttsx 168 och vulcan 180gr som jag brukar jaga med, sklijer typ en cm på 80 meter som mest 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...