Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
charlie

Ännu en biltråd

Recommended Posts

charlie

Gokväll i juletid...

Jag har det angenäma problemet att behöva skaffa en ny bil. Det finns två alternativ; antingen ren tjänstebil eller eller familje/firmabil. 

Jag har nu blivit egenföretagare och kommer ha behov av en bil med bra markfrigång, 4x4 och möjlighet att dra en del last. Det jag lurar på är om man ska skaffa en Hilux eller Amarok... 

Problemet med detta är att behovet inte är mer än ca 2 mån totalt över sädsongen vilket gör att det svårt att pendla med samma bil och samtidigt hålla ekonomin i schack. 

Så tips på en hyggligt bränslesnål med ovanstående egenskaper som är hyggligt bra komfort i skulle jag vara tacksam för. Vad gäller draget ska jag kunna dra en rel tung last ut på åkrar m.m så det känns som att en vanlig XC70 funkar nog inte...

Är det en omöjlig kombo?

/M

Skånepåg

Jag kör en passat Alltrack.. Det har inte stoppat mig från att köra nånstans, varken med eller utan släp.. Tänker man efter före så kan man köra nästan överallt med "vanliga" bilar. 

charlie
25 minutes ago Skånepåg sa:

Jag kör en passat Alltrack.. Det har inte stoppat mig från att köra nånstans, varken med eller utan släp.. Tänker man efter före så kan man köra nästan överallt med "vanliga" bilar. 

Problemet är att jag inte alltid kan köra där det är lämpligaste. Annars hade ju en subba vart helt ok...

/M

Skånepåg

Inte jag heller, en hel del av min körsel är på åker, och är det inte alldeles för vått och besvärligt så funkar det rätt bra med en bil som Subaru/Alltrack/xc70 som kompromiss. Dom dagarna man sitter och kör 100 mil på motorväg är det rätt skönt med "vanlig" bil..;)

Galne

Att tänka på är att man kommer rätt långt med en "vanlig" bil om man använder pannbenet lite när man kör, tagit mig fram med min ena sänkta bil där andra körfast med en XC70 så. Mycket handla rom hur man attackerar problemen.

Off Topic!
Vad ska du pyssla med nu, om man får va nyfiken?
On Topic!

charlie
3 hours ago Skånepåg sa:

Inte jag heller, en hel del av min körsel är på åker, och är det inte alldeles för vått och besvärligt så funkar det rätt bra med en bil som Subaru/Alltrack/xc70 som kompromiss. Dom dagarna man sitter och kör 100 mil på motorväg är det rätt skönt med "vanlig" bil..;)

Det är sant. Det är ju landsvägsmilen som är viktigast i viss mån

M

charlie
1 hour ago Galne sa:

Att tänka på är att man kommer rätt långt med en "vanlig" bil om man använder pannbenet lite när man kör, tagit mig fram med min ena sänkta bil där andra körfast med en XC70 så. Mycket handla rom hur man attackerar problemen.

Off Topic!
Vad ska du pyssla med nu, om man får va nyfiken?
On Topic!

Jag kommer att driva firman CMB Skytte & Event på Växjö Jaktskytteklubb bredvid jobbet som frilans på Susegården. Sen blir det lite försäljning av premiumpatroner, lite jaktillbehör och diverse jaktförmedling... 

Utanför säsongen kommer jag åka som bemanningssköterska på olika IVA

Ibland gör det ont å gå till jobbet :)