Hoppa till innehåll

Jaktmatch 6,5*55


MrT.

Recommended Posts

Ja, som sagt, jaktmatch 6,5*55. Finns i en hel del olika utföranden och fabrikat, vilket Norma är vad jag förstått välrenommerade, om inte ledande. Men, för att inte köpa en patron där kulan hamnar under Klass 1 vapen, vilken vikt skall det vara då ? Och sedan undrar jag, om man nu har för avsikt att köpa i bulk (vilket jag avser göra) är det tillåtet att även jaga (något vilt öht) med jaktmatch (uteslutet toppfågel då, och för det ändamålet är väl nämnda kaliber att för stor i alla fall ?), eller är det bara övning som gäller med jaktmatch ? Jag tänker på räv, t ex.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

i 6,5x55 ska kulan väga minst 9 gram, men då måste hastigheten upp rejält för att nå klass 1 kravet på 2700 j.

Väger kulan 10gram eller mer kan man dra ned hastigheten för att möta klass 1 kravet på 2000j

Det är ollika klass krav beroende på kulvikt. 

 

Enda vilt du får jaga med helmantel finns i klass 3, räv ingår där.

6,5x55 är väl den mest ypperliga over the counter kalibern för toppfågel.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Finskavapen sa:

Enda vilt du får jaga med helmantel finns i klass 3, räv ingår där.

Jaja. det kan väl räcka, så att man håller efter dom listiga rackarna, annars går dom hårt på rådjursbeståndet, vad jag har förstått. Men även andra vilt som finns inom klass tre får man alltså jaga med helmantel, har jag förstått saken rätt då ?

7 minutes ago Finskavapen sa:

6,5x55 är väl den mest ypperliga over the counter kalibern för toppfågel.

Jo, jag förstod det (av egen kraft). Det är inte aktuellt för mig oavsett att jaga toppfågel, så det blir en icke-fråga.

7 minutes ago Finskavapen sa:

i 6,5x55 ska kulan väga minst 9 gram, men då måste hastigheten upp rejält för att nå klass 1 kravet på 2700 j.

Väger kulan 10gram eller mer kan man dra ned hastigheten för att möta klass 1 kravet på 2000j

Det är ollika klass krav beroende på kulvikt.

Det här med jakt är sannerligen en hel vetenskap. Finns det någon rekommendation/kompromiss på kula som lämpar sig såväl på skyttebanan som på jakt av klass 3 vilt ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Quote

 

Kulpatroner av en viss klass får användas vid jakt endast efter de viltarter som nedan anges för varje klass.

Klass 1: samtliga viltarter.

Klass 2: samtliga viltarter utom älg, hjort, visent, bison, myskoxe, mufflonfår, varg, björn, säl och vildsvin.

Klass 3: samtliga viltarter utom älg, hjort, visent, bison, myskoxe, mufflonfår, varg, björn, säl, vildsvin, rådjur, järv, lodjur och bäver.

Klass 4: vildkanin, iller, frett, mård, mink, hermelin, vessla, ekorre, lämlar, råttor, mullvad, sorkar (även bisam), möss, havstrut, gråtrut, silltrut, fiskmås, skrattmås, sothöna, knipa, vigg, ripa, järpe, ringduva, fasan, rapphöna, stadsduva, turkduva, korp, kråka, rå- ka, skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, stare, gråsparv och pilfink.

 

Quote

 

Kulgevär; ammunitionens klassindelning 14 § Kulpatroner indelas i fyra klasser, avsedda för jakt efter olika grupper av viltarter. Följande minimivärden för kulvikt och anslagsenergi samt krav på typ av kula (kulkonstruktion) gäller för respektive klass:

Klass 1. Kulvikt minst 9 g (139 gr) eller minst 10 g (154 gr) E100 minst 2 700 J minst 2 000 J Kulan skall vara konstruerad för att expandera, t.ex. blyspets och hålspets.

Klass 2. Kulvikt minst 3,2 g (50 gr) E100 minst 800 J Kulan skall vara konstruerad för att expandera, t.ex. blyspets och hålspets.

Klass 3. Kulvikt minst 2,5 g (39 gr) E100 minst 200 J Kulan får vara av valfri konstruktion.

Klass 4. Kulvikt ingen begränsning E0 minst 150 J Kulan får vara av valfri konstruktion.

15 § För att kulpatroner (fabriks- eller hemladdade) skall tillhöra viss klass, skall värden för såväl kulvikt som anslagsenergi (E) vara lika med eller högre än de minimivärden som angivits för respektive klass. Därjämte skall kulan vara av ovan angiven konstruktion. För redovisning av klasstillhörighet svarar tillverkaren eller hemladdaren. Exempel på klassificering av kulpatroner finns i bilaga till denna författning.

 

Här har du utdrag och vill du läsa hela så finns den här.

https://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago MrT. sa:

Jaja. det kan väl räcka, så att man håller efter dom listiga rackarna, annars går dom hårt på rådjursbeståndet, vad jag har förstått. Men även andra vilt som finns inom klass tre får man alltså jaga med helmantel, har jag förstått saken rätt då ?

Jo, jag förstod det (av egen kraft). Det är inte aktuellt för mig oavsett att jaga toppfågel, så det blir en icke-fråga.

Det här med jakt är sannerligen en hel vetenskap. Finns det någon rekommendation/kompromiss på kula som lämpar sig såväl på skyttebanan som på jakt av klass 3 vilt ?

Om du nu förstod att 6,5x55 är ypperlig för toppfågel, varför undrar du om den är för kraftig för jobbet då?:huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Finskavapen sa:

Om du nu förstod att 6,5x55 är ypperlig för toppfågel, varför undrar du om den är för kraftig för jobbet då?:huh:

 " over the counter "

Jag tolkade det som att den är för kraftig för toppfågel. Är det inte ett klass 2-vapen som mer används för den typen av jakt ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Finskavapen sa:

Här har du utdrag och vill du läsa hela så finns den här.

https://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf

Tackar. Att jaga vilt i klass 4 med en 6,5*55 känns väl inte direkt aktuellt, men däremot i klass 3.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker min 6,5x55 gör jobbet mycket bättre på orre och tjäder än polarns .222. Sett orrar explodera med helmantel från hans .222. Det är ingen overkill med klassetta, blir ba ett litet hål rakt igenom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago MrT. sa:

 " over the counter "

Jag tolkade det som att den är för kraftig för toppfågel. Är det inte ett klass 2-vapen som mer används för den typen av jakt ??

Över disk. 6.5 är nog mest använd till den jakten men kalinrar som 6xc och dylika är på uppgång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Finskavapen sa:

Över disk.

Ja, naturligtvis !

4 minutes ago Finskavapen sa:

6.5 är nog mest använd till den jakten men kalinrar som 6xc och dylika är på uppgång.

Där ser man, då har jag lärt mig något nytt idag, m a ord. Förefaller som att 6,5:an är en väldigt användbar kaliber (utom till klass 4 vilt, då förstås). Det blir lite overkill om man säger så ;).

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago 6.5x55SM sa:

Jag tycker min 6,5x55 gör jobbet mycket bättre på orre och tjäder än polarns .222. Sett orrar explodera med helmantel från hans .222. Det är ingen overkill med klassetta, blir ba ett litet hål rakt igenom.

Jaha, där ser man, som sagt. Det var mer än vad jag kände till, som sagt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle direkt avråda till att använda helmantel på räv, om du inte har tillgång till en bra eftersöks/gryt-hund. En räv tar sig ganska långt med ett hål genom kroppen och går den under jord blir det hela besvärligt. En expanderande kula eller en varmint-kula, typ V-max, är att föredra på räv.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MrT. sa:

Ja, naturligtvis !

Där ser man, då har jag lärt mig något nytt idag, m a ord. Förefaller som att 6,5:an är en väldigt användbar kaliber (utom till klass 4 vilt, då förstås). Det blir lite overkill om man säger så ;).

 

 

Att 6,5 kalibern är grym råder det nog inga tvivel om. Det senaste som gick i backen för min va en galt i ++100 klassen men den har också skördat klass 3-4vilt med stor framgång men då råder allternativ skott placering för jag skjuter uteslutande med sst.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago M-Ola sa:

Skulle direkt avråda till att använda helmantel på räv, om du inte har tillgång till en bra eftersöks/gryt-hund. En räv tar sig ganska långt med ett hål genom kroppen och går den under jord blir det hela besvärligt. En expanderande kula eller en varmint-kula, typ V-max, är att föredra på räv.

Tack för påminnelsen, det är så lätt att glömma bort. Nej, någon hund har jag inte  (och jag ämnar inte skaffa någon heller).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ken1 sa:

Att 6,5 kalibern är grym råder det nog inga tvivel om. Det senaste som gick i backen för min va en galt i ++100 klassen men den har också skördat klass 3-4vilt med stor framgång men då råder allternativ skott placering för jag skjuter uteslutande med sst.

Måste säga att jag känner mig mer och mer nöjd över bössan och kalibern det hela kokade ner till. 

Får nog erkänna att jag börjar bli lite otålig att få hålla den i min famn, faktiskt :P.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago M-Ola sa:

en varmint-kula, typ V-max, är att föredra på räv.

Ok, men jag hittar inga prisuppgifter på en sådan. Ligger dom i samma prisklass som jaktkulor för högvilt, eller ?

Edit: Hittade priser och det var ju minst sagt överkomligt, om man bara köper i 100-pack.Sedan undrar jag om det blir något kvar av räven, efter det att den träffats med en sådan kula :P.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Ken1 sa:

skjuter uteslutande med sst.

Vad är SST :huh:.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...