Hoppa till innehåll

Erfarenhet av Garmin Alpha 50/100


Takko

Recommended Posts

Dags för ny pejl till nästa år och behöver lite feedback om just Alpha. Har en 220 som jag tänkt göra mig av med och är nyfiken på en Alpha 50 eller en 100:a. 320 är ju ett alternativ också eftersom Alpha inte är kompatibel men jag vill höra er erfarenhet av dessa pejlar. Tips och erfarenheter mottages glatt:)Tycker inte jag fått ut så mycket av trådarna på grannkanalen om dessa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kört med 100an i drygt en månad och är mycket nöjd, kört med 320 och T5 halsband tidigare.

Plus:

# längre räckvidd ( T5mini är lite sämre räckvidd än T5,  men det säger garmin själva), har inte tappat hundarna en enda gång visserligen drar mina inte allt för långt men utåt 2km som längst.

# laddningsbar, håller drygt 2 hela dagar lite beroende på hur mycket man håller på med den ( display ljus bla)

# fler hundar samtidigt och bättre koll på displayen.

# kan lägga i fler hundar än 320 utan att dom krockar

# finns en mängd olika inställningar (ljus på halsband, ljud signal på halsband, varnings områden mmm).

Minus:

# ofta när jag skall "flytta" kartan på displayen så blir det en kartnål, lätt att klicka bort men..

#  mycket extra saker man kan lägga in, tar nog en del tid innan man fattar hur och vad man skall ha det till;)

# kan vara nackdel eftersom dom flesta kör med 220/320 så kan man inte lägga in deras hundar och dom kan inte lägga in mina..

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att fortsätta med 320 så länge de flesta har den, då jag tycker det är skönt att fler kan ha koll på hunden pga vägar och svaga isar. Sen så tycker jag att de flesta som har köpt Alphan verkar vara missnöjda med den, men det kan ju bero på ovanan med dem. Sen så tycker jag att det är skit att de inte är kompatibla. Men vad fan, garmins ägare skall ju oxå tjäna pengar:wink:. Undrar vad de kommer att släppa om 2 år, så man måste köpa nytt igen?

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har man korvfingrar så kan det förmodligen bli trångt att komma åt displayknapparna i skärmens ytterkant, kan bli ett par försök just när man ska namnsätta waypoints. Som tur så är det sällan bråttom med just sånt.

Räckvidden upplevs som bättre än min gamla 220, 2km brukar vara lugnt och ända till knappa 3.

Toksnabb uppkoppling jämfört med gammeln, fråga om 10tals sekunder. 

Smidigare å snabbare med touchskärmen när man vill flytta runt kartbilden.

Hade gärna sett en enklare knapp för skärmlåset, man är ju lite lat oxå :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har precis köpt en Alpha så mycket erfarenhet har jag inte. Men kollade runt rätt mycket och ringde för att kolla hur Garmin hade tänkt sig framtiden. Som jag tolkade det, nu säger de ju inte rakt ut vilka produkter som ska komma/försvinna, kommer endast T-halsbanden att produceras framöver, DC 50 verkar inte tillverkas längre. När det gäller handenheter så kommer en Astro att finnas kvar något år till men sen kommer den också att försvinna. Skälet till att de inte är kompatibla verkar ligga i radiotekniken och krasst sett så hade de inte kunnat komma vidare om de höll fast vid den gamla tekniken. 

Så jag som skaffar min första enhet tänkte mest på vilka funktioner jag fick med respektive modell och kom fram till att möjligheten att kunna använda ljudsignalerna på halsbandet var viktigast för mig. 

Nu vet jag inte hur den genomsnittliga livslängden är på handenheterna men inom några år så kommer det nog bli den nya tekniken som slår igenom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet att många gnäller över att alpha och 220/320 inte är kompatibla och att garmin borde sett till att det funkade....

Skillnaden mellan alpha och dom gamla är att alpha kör både GPS och GLONASS medans 220/320 endast kör GPS... 

Alla halsband förutom T5/T5mini har "bara" GPS mjukvara.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller kompatibiliteten så har jag förstått att DC-halsbanden "paketerar" den information som ska sändas på ett annat sätt än de nya T5 halsbanden. (De nya halsbanden är "digitala" medans de gamla var analoga.) Detta gör att man bara kan använda antingen Alpha eller Astro med de nya halsbanden. Sen har T5-halsbanden möjlighet att ta emot info över radion vilket inte de gamla DC-halsbanden hade.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago M-Ola sa:

Har precis köpt en Alpha så mycket erfarenhet har jag inte. Men kollade runt rätt mycket och ringde för att kolla hur Garmin hade tänkt sig framtiden. Som jag tolkade det, nu säger de ju inte rakt ut vilka produkter som ska komma/försvinna, kommer endast T-halsbanden att produceras framöver, DC 50 verkar inte tillverkas längre. När det gäller handenheter så kommer en Astro att finnas kvar något år till men sen kommer den också att försvinna. Skälet till att de inte är kompatibla verkar ligga i radiotekniken och krasst sett så hade de inte kunnat komma vidare om de höll fast vid den gamla tekniken. 

Så jag som skaffar min första enhet tänkte mest på vilka funktioner jag fick med respektive modell och kom fram till att möjligheten att kunna använda ljudsignalerna på halsbandet var viktigast för mig. 

Nu vet jag inte hur den genomsnittliga livslängden är på handenheterna men inom några år så kommer det nog bli den nya tekniken som slår igenom.

Vilken av dom köpte du 50/100. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Faxe har ju en stark poäng i att de flesta har 320 och så är det ju även hos oss. Men känns lite surt att om det ändå är dags att investera i en ny så vill man ju också få något nytt eller snarare något som drivit utvecklingen något steg framåt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago M-Ola sa:

Har precis köpt en Alpha så mycket erfarenhet har jag inte. Men kollade runt rätt mycket och ringde för att kolla hur Garmin hade tänkt sig framtiden. Som jag tolkade det, nu säger de ju inte rakt ut vilka produkter som ska komma/försvinna, kommer endast T-halsbanden att produceras framöver, DC 50 verkar inte tillverkas längre. När det gäller handenheter så kommer en Astro att finnas kvar något år till men sen kommer den också att försvinna. Skälet till att de inte är kompatibla verkar ligga i radiotekniken och krasst sett så hade de inte kunnat komma vidare om de höll fast vid den gamla tekniken. 

Så jag som skaffar min första enhet tänkte mest på vilka funktioner jag fick med respektive modell och kom fram till att möjligheten att kunna använda ljudsignalerna på halsbandet var viktigast för mig. 

Nu vet jag inte hur den genomsnittliga livslängden är på handenheterna men inom några år så kommer det nog bli den nya tekniken som slår igenom.

Intressant, hur ser du på detta med ljudsignaler och hur använder du dom? Ljuset är ju en smart finess om man skulle ha hunden kvar i skummet nån gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder ljudsignalerna för inkallning och uppmärksamhet, funkar riktigt bra. ingen gigantisk skillnad mot att använda
pipa förutom att man slipper höra tjutet själv 

Vibrationen är dock ingen super grej , långt ifrån alltid dom reagerar på den. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Takko sa:

Intressant, hur ser du på detta med ljudsignaler och hur använder du dom? Ljuset är ju en smart finess om man skulle ha hunden kvar i skummet nån gång.

Köpte 100:an. Precis som Simon ska signalen användas, precis som en visselpipa, för inkallning mm. Kör ju spaniel nu och då använder man pipan flitigt i träningen och det har för mig fungerat fint i jakten sen också. Tanken nu är att hunden skall först lära sig att komma in på vanlig inkallning, sen på tecken och sist med ljudsignal. Jag tänkte börja med pipa och sen gå över till ljudsignalen i halsbandet. Får man det att sitta ordentligt hoppas jag att jag på distans ska kunna bryta ett drev som går i väg åt fel håll eller för långt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Batteritiden på Alpha, hur är den i praktiskt användande? Har aldrig haft några direkta problem med min 220 men en del tycker den är kort på 320 däremot. Hur klarar sig Alphan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första pipet med halsbandet på ny hund är rätt rolig, dom blir väldigt fundersamma på vart det piper :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Takko sa:

Batteritiden på Alpha, hur är den i praktiskt användande? Har aldrig haft några direkta problem med min 220 men en del tycker den är kort på 320 däremot. Hur klarar sig Alphan?

Två dagar om du inte leker för mkt, skaffa sedan ett extra batteri så är du extra trygg.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det någon typ av laddare som man kan ladda extra batteri i, eller måste man göra det i handenheten? Jäkligt mycket frågor, hoppas ni har överseende med det.-_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago Takko sa:

Finns det någon typ av laddare som man kan ladda extra batteri i, eller måste man göra det i handenheten? Jäkligt mycket frågor, hoppas ni har överseende med det.-_-

https://fahallenjakt.se/elektronik/hundpejl-gps-pejl/garmin-tillbehor/tillbehor-garmin-alpha-100/extern-batteriladdare-till-garmin-li-ion-batteri/

https://fahallenjakt.se/elektronik/hundpejl-gps-pejl/garmin-tillbehor/tillbehor-garmin-alpha-100/garmin-extrabatteri-virb-alpha-litiumjonbatteri/

Samma batteri som i deras Virbe bl.a för övrigt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago strävhår sa:

Tack för länken, ser ju bra ut med dom möjligheterna. Nu känns det som att Alphan är ett bra val ur den synpunkten. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns mer o mer som att det är ett vettigt val med en Alpha. GLONASS, är ju ganska intressant. Kollade lite länkar och det kanske är en fördel med det systemet också ihop med GPS.

http://www.swedroid.se/glonass-eller-inte-glonass

https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/GPS-och-geodetisk-matning/GPS-och-satellitpositionering/GPS-och-andra-GNSS/Glonass//

Har dock aldrig haft problem med min 220 men uppkopplingen kan ju ta lite tid. Är Alphan snabbare än 220/320? Ni som valt Alpha gick ni på 100:an innan 50 kom eller har ni valt mellan dessa båda?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för feedback, fyll gärna på med fler för o nackdelar. Alltid intressant att veta. Känns som att det ändå är Alphan som gäller. Någon som har en 50 och kan ge lite feedback?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Passar på också med en fråga om halsbandet. T5 mini, är det nån som har erfarenhet av det? Tänkte mest på räckvidden och hur ofta man behöver ladda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Takko sa:

Passar på också med en fråga om halsbandet. T5 mini, är det nån som har erfarenhet av det? Tänkte mest på räckvidden och hur ofta man behöver ladda.

Körde 220 och dc 20 förut. nu 320 och T5 mini. Ganska stor skillnad på räckvidden. beroende på terräng så har jag kontakt med hunden 2,5 till 3 km bort.

Kan inte uttala mig direkt om laddning men det håller mer än en jaktdag och när jag kommer hem åker laddaren på igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra tråd. Ska till att byta jag med. Använder 220 och DC40 idag.

Mina tankar går så här. Helst skulle jag vilja ha 320 och T5 av den anledningen att jag då kan ha kvar 220 och DC40 för de gånger Felix är med, han kommer antagligen börja gå lite själv med nån hund, främst Pettsson och då är det ju smidigt att både 220 och 320 kan se DC40 för dessa tillfällen. Om jag ska jaga "själv" så kan jag ta T5. 

Men Alpha 50/100 lockar (egentligen bara 100) ändå ihop med T5 främst med pip och ljus. Plus att det känns som "framtidens" produkt jämfört med 320. 

Blir det en Alpha 100 med T5 så funderar jag på om det går att flytta över pucken från DC40 och montera på T5 så att jag har både T5 och DC40 på samma halsband. Dels för de gånger Felix är med och dels för att många har 220/320 och kan då också följa hunden.

Alternativ 2 är att köpa dubbel uppsättning Alpha 100 med T5 ... <_< Det hjälper iofs inte de med 220/320. Det går inte att bortse från nyttan med att andra kan se när det är vägar och sånt skit i närheten. 

Så för att summera allt pladder tror jag att det blir en Alpha 100 med T5 och försöka få dit DC40 på samma halsband (apan kan ju iofs ha två halsband men frågan är om Pettsson fixar det).

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...