Hoppa till innehåll

Hundar och kyla.


Guest 6.5x55SM

Recommended Posts

Nyss när vi var över till granngubben och eldade åt honom skuttade beaglen runt och tjoade i snön och plötsligt när han stannade för att pissa började han gny/pipa och stupade över höger framben och blev liggandes på sida medan han tömde blåsan.

Jag sprang dit och bar honom pipandes upp till huset. Min första tanke var att han trampat in något, en pinne eller glas från nån nedskräpare.

Satte ner honom på golvet i hallen och kollade under framtassarna men jag kunde inte se något. När jag kollat färdigt drog han i 200 ut i köket och började busa med ungarna som han brukar. Inga fel. Provat att klämma o kika på tassarna men ingen reaktion annat än att han tror jag vill busa o börjar bitas. Full rulle här nu, hopp och skutt i säkert 20 minuter. Busat med honom för att se om han gör lika igen. Inget.

Fick han kramp av kylan?  Det är -25 och 15cm pudersnö. Jag skulle tro att det var vad som hände.

Hur ska man hantera kylan? Vilka temperaturer tål dom inte så tjockpälsiga djuren?

Snö och -10 har han aldrig visat nåt besvär av i trädgården iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spontant låter inte det som kyla enligt mig, det där låter som ett EP anfall. 

/Christian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det får vi verkligen hoppas att det inte var. Han ville bara inte stå på höger framben, det vek sig under hnm som om tassen gjorde ont, han slickade sig under tassen också. Han kollade på mig och var alert hela tiden. EP, då blir man väl att skaka, krampa, förlorar medvetande?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror på kylan. har hänt många ggr på våra jackrusslar, när det är kallt brukar vi fetta in trampdynorna så brukar det gå lite bättre

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara hoppas.... Min ena irländare kunde dra de värsta teaterövningarna när temperaturen blev nog låg (kallare än -30).

Men mirakulöst nog blev hon pigg när man sa "hem" även om hon linkade in. Har dock aldrig sett eller hört om en hund som lägger sig och behöver bäras men det kan ju vara ett steg längre i försöken att vägra promenad?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Abex sa:

Bara hoppas.... Min ena irländare kunde dra de värsta teaterövningarna när temperaturen blev nog låg (kallare än -30).

Men mirakulöst nog blev hon pigg när man sa "hem" även om hon linkade in. Har dock aldrig sett eller hört om en hund som lägger sig och behöver bäras men det kan ju vara ett steg längre i försöken att vägra promenad?

En av våra jackrusslar vägrade röra sig när det hända det va bara att bära hem eller lyfta upp och gnugga tassar sen gick det ett tag till

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Abex sa:

Bara hoppas.... Min ena irländare kunde dra de värsta teaterövningarna när temperaturen blev nog låg (kallare än -30).

Men mirakulöst nog blev hon pigg när man sa "hem" även om hon linkade in. Har dock aldrig sett eller hört om en hund som lägger sig och behöver bäras men det kan ju vara ett steg längre i försöken att vägra promenad?

Han kunde gå, det var bara jag som tyckte att han inte skulle behöva gå med eventuelltglas i foten. :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago simonarvestrand sa:

Du kan nog vara lugn, bara kylproblem enligt mig. 

Sett EP på människa en gång.

Hunden betedde sig mer likt när farsan trampade på ens legobitar när man var liten än det EP jag sett, det kan jag kallt konstatera. :)

Hur kallt kan det vara och det ändå går att köra hundarna i skogen utan problem?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skulle säga att det beror på hunden. inte ens jackrusslarna har samma tempgräns .
jag undviker långa skogsturer när tempen är -15 eller lägre. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okok! Känns som att -10 kan vara nån slags nedre gräns för våran mao.

Mellan 0 och -10 har han inte brytt sig fast han varit med runt mig när jag huggit ved en timme eller två.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han fick följa med över till gubben igen och ganska snabbt började han hoppa på tre ben, nu med ett bakben uppdraget. En kort stund senare började han pipa igen och hoppade fram precis som första gången med höger framben invikt. Vi gick in i varma pannrummet och direkt blev han normal. Nu är jag säker på att han får kramp av kylan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta kallas också "taxiusfenomenius" mina taxar har alltid haft teaterövningar när det pekat neråt -10 och kallare. Aldrig gillat att ta en promenad när det varit för kallt utan lagt sig och slickat och blängt på husse eller matte:) med blicken "hem nu".

Jag tror att det är kylan som gjorde att han betedde sig så och sen är det nog olika på individerna hur tålig man är om tassarna. 

Brukar aldrig släppa när det går nedåt 8 -10 minus grader. Är kanske lite fjantig men det tar jag;)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Takko sa:

Detta kallas också "taxiusfenomenius" mina taxar har alltid haft teaterövningar när det pekat neråt -10 och kallare. Aldrig gillat att ta en promenad när det varit för kallt utan lagt sig och slickat och blängt på husse eller matte:) med blicken "hem nu".

Jag tror att det är kylan som gjorde att han betedde sig så och sen är det nog olika på individerna hur tålig man är om tassarna. 

Brukar aldrig släppa när det går nedåt 8 -10 minus grader. Är kanske lite fjantig men det tar jag;)

 

Annat var det när man pimplade med farsan som barn eller åkte pulka, kunde vara -275 och man fick permafrost i fötterna, men inte fan gnällde man för det när man hade kul! Dagens ungdom och hundar... Fjomperier. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...