Hoppa till innehåll

JaktOscar

Recommended Posts

Koympning var ett nytt ord för mig men speglar bra det jag håller på med. Har gott om vildapel i åkerkanter och i hagarna. Hittar man söta äpplen så skulle jag gissa att det handlar om någon äldre sorts odlade äpplen eller kanske rent av en urgammal ympning. Frukten på ett vildapelträd är inte "god" för människor.

Att odla kärnor står på min lista och efter vad jag läst och lyssnat mig till ger dessa träd ytterst sällan en god frukt (men mycket användbara stammar för ympning). Det är ju det här hela processen med att ta fram nya sorter går ut på; ett strikt kontrollerat pollinerande mellan olika sorters äpplen, provodling och så, once in a lifetime, en ny sort med goda äpplen! Tänk att få döpa en ny äpplesort...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vildapelns kärnor är lätta att gro. Fördelen med att ta en ympstam från vildapeln är att den är anpassad för vårt klimat och dessutom får en bättre rot. Större rot ger bättre näringsupptag och således större fruktskörd. 

Aroma.. Katja och Ingrid Marie gillar jag..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nämen är det inte lilla Ingrid-Marie!

20170225_083932.thumb.jpg.e0a136ed7179034344d11ecd8b18a6e1.jpg

Stor skillnad i grobarhet på odlade äpplen och vildapel? I krukorna finns kärnor efter svensk frukt, nyligen konsumerad (Ingrid-Marie, Rubinola och Cox Orange). Tackar för inspirationen!

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingrid Marie är mitt favoritäpple så jag kommer och pallar ett hos dig när träet har växt till sig ;)

Min far hade ett James Grieve träd som han var mycket rädd om- dom var också goda.

För övrigt borde vi vara mera rädd om goda Svenska frukter i stället för att importera  kemikaliedoppade Italienska och Franska äpplen som smakar av sockerbetor

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Passar på att fråga när det finns en tråd så passligt. Min farbror har en äppelodling han tänkt ge upp eftersom träden inte ger så mycket längre och det är mycket arbete.

Träden är rätt stora nu. Kan man gräva upp dem och köra ut dem i naturen med lyckat resultat? Tänker att det finns saker man ska tänka på när man gräver upp dem osv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du ska fråga din farbror el. rådfråga på en handelsträdgård om råd, hur stor grop du måste gräva, gödsling, ev matjord. Jag gissar att din farbror kanske sitter inne med lite kunskap i ämnet eftersom han har en äppelodling o måste ha fått lite tips under sin resa gång.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago ÅlandsFilip sa:

Träden är rätt stora nu. Kan man gräva upp dem och köra ut dem i naturen med lyckat resultat? Tänker att det finns saker man ska tänka på när man gräver upp dem osv.

Nu är jag ingen expert men skall man flytta träd som växt länge på platsen bör man ta med lika mycket jord som kronan är stor över marken. Dvs att vuxna träd är svåra att flytta. Finns speciella maskiner för detta, men när man gjorde det i Malmö för några år sen med 20 år gamla oxel-träd så fick man ta hit en maskin från Tyskland. Tror notan stannade på ca 30.000:- per träd. Då flyttades ett fyrtital har jag för mig.

Verkar finnas ett företag här nere som flyttar träd i varje fall: Flytta träd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det man kan göra är att skära ner i marken och korta in rot system så det matchar kronan, för då kommer trädet lägga kraft på att skjuta nya rötter i stället för tillväxt nästa säsong. Läste en del om detta på nätet när jag köpte huset och förra ägaren ville flytta päronträden de planterat i samband med deras döttrars födelse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se där ja! Det var ju en intressant lösning. Går det även att kapa ner det i toppen en bit så att det blir mer lätthanterligt? Frågan är bara en fundering som jag fick.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Min lilla äppelodling är snart klar för omskolning i nya krukor.

20170402_093130.thumb.jpg.8be934d37a1310267b849b5b98f5746e.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Då är jag igång.

20170506_131518.thumb.jpg.2340eb75730195ade184ee370b89da7d.jpg

Viktigt att ympen är jordad...

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago lasse_c sa:

Viktigt att ympen är jordad...

Å fasen! då förstår jag varför det inte funkar för mig vid mina försök!:rolleyes:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
På 2017-02-15 at 09:53 lasse_c sa:

Koympning var ett nytt ord för mig men speglar bra det jag håller på med. Har gott om vildapel i åkerkanter och i hagarna. Hittar man söta äpplen så skulle jag gissa att det handlar om någon äldre sorts odlade äpplen eller kanske rent av en urgammal ympning. Frukten på ett vildapelträd är inte "god" för människor.

Att odla kärnor står på min lista och efter vad jag läst och lyssnat mig till ger dessa träd ytterst sällan en god frukt (men mycket användbara stammar för ympning). Det är ju det här hela processen med att ta fram nya sorter går ut på; ett strikt kontrollerat pollinerande mellan olika sorters äpplen, provodling och så, once in a lifetime, en ny sort med goda äpplen! Tänk att få döpa en ny äpplesort...

Såg denna dokumentär för några dagar sedan:

https://www.svtplay.se/video/9914623/urshults-applekungar/urshults-applekungar-avsnitt-1

Där nämns bl.a. begreppet "koympning".

Förövrigt en helt klart sevärd dokumentär om ett fenomen och hantverk som håller på att försvinna...

 

MVH
Alias

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Läsvärda Böcker för ämnet och som alla är skrivna av Anton Nilsson en verklig entusiast som kunde sin sak, pomologernas guru!

  1. Våra Äppelsorter: innehåller beskrivning på 257 sorter med lite historik Utgiven av Allmänna Förlaget.       ISBN nummer 91-38-09727-3
  2. Våra Päron, Plommon och   Körsbärssorter.  Utgiven av Karlebo Förlag AB  ISBN nummer 91-85026-34-4
  3. Ympning av fruktträd.        utgiven av ICA Bokförlag. ISBN nummer 91-534-1460-8

Finns troligen inte att få tag i nya utan det är antikvariat eller Tradera som gäller!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

För flera år sedan skulle man ha ympat då det blivit ett katastrofalt frukt och bär år!

I skogen kanske ett tak av björk sparat frost känsliga äppelblommor.:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Glöm inte bort att komma ihåg att ta ympriset nu! Här är en näve blandat från mina egna träd. I veckan hoppas jag få besöka diverse vänner och kollegor och nypa lite i deras.

20180107_132545.thumb.jpg.8cedf5643b2e1acc7944336ec01038b6.jpg

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Men.... 7/1 var senaste inlägget i denna, vad som blivit, ymptråd. Hur har det gått denna säsong? Ge oss mer! Känner en här förekommande ympare, så viss koll har jag... Gräver själv ner lite äpplen/vildäpplen här och där, istället för att kratta upp dem och sedan slänga dem! Bättre att få ett litet spirande träd, och sen få hjälp med ympning.

Således ett tips till trådstartaren oxå: gräv små grunda gropar här och där, trampa i ett äpple och vips har du trän, som vissa blir foder i sig, medan andra klarar sig och bär frukt för djuren om några år. De kan nog inte planteras för tätt heller? Har sett dem nästan bilda snår på sina ställen. Och i Bohuslän växer apel så det knakar!

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vart att snickra foderautomater ikväll, men jag kom på mig själv att jag inte har annat att stoppa i dem än renfoder. Funderade då på hur det skulle fungera med metoden som Vandraren ger.

Tuffa år skulle det väl vara ett klockrent komplement med äppelträd? Det låter för enkelt, men det är väl bara att gå och trampa ner äpplen överallt på lämpliga ställen så kommer det väl upp något sorts träd efter några år. Kanske när jag fortfarande lever med lite tur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...