Hoppa till innehåll

Recommended Posts

lasse_c

Koympning var ett nytt ord för mig men speglar bra det jag håller på med. Har gott om vildapel i åkerkanter och i hagarna. Hittar man söta äpplen så skulle jag gissa att det handlar om någon äldre sorts odlade äpplen eller kanske rent av en urgammal ympning. Frukten på ett vildapelträd är inte "god" för människor.

Att odla kärnor står på min lista och efter vad jag läst och lyssnat mig till ger dessa träd ytterst sällan en god frukt (men mycket användbara stammar för ympning). Det är ju det här hela processen med att ta fram nya sorter går ut på; ett strikt kontrollerat pollinerande mellan olika sorters äpplen, provodling och så, once in a lifetime, en ny sort med goda äpplen! Tänk att få döpa en ny äpplesort...

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
vildmark

Vildapelns kärnor är lätta att gro. Fördelen med att ta en ympstam från vildapeln är att den är anpassad för vårt klimat och dessutom får en bättre rot. Större rot ger bättre näringsupptag och således större fruktskörd. 

Aroma.. Katja och Ingrid Marie gillar jag..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lasse_c

Nämen är det inte lilla Ingrid-Marie!

20170225_083932.thumb.jpg.e0a136ed7179034344d11ecd8b18a6e1.jpg

Stor skillnad i grobarhet på odlade äpplen och vildapel? I krukorna finns kärnor efter svensk frukt, nyligen konsumerad (Ingrid-Marie, Rubinola och Cox Orange). Tackar för inspirationen!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

Ingrid Marie är mitt favoritäpple så jag kommer och pallar ett hos dig när träet har växt till sig ;)

Min far hade ett James Grieve träd som han var mycket rädd om- dom var också goda.

För övrigt borde vi vara mera rädd om goda Svenska frukter i stället för att importera  kemikaliedoppade Italienska och Franska äpplen som smakar av sockerbetor

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ÅlandsFilip

Passar på att fråga när det finns en tråd så passligt. Min farbror har en äppelodling han tänkt ge upp eftersom träden inte ger så mycket längre och det är mycket arbete.

Träden är rätt stora nu. Kan man gräva upp dem och köra ut dem i naturen med lyckat resultat? Tänker att det finns saker man ska tänka på när man gräver upp dem osv.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Jag tror att du ska fråga din farbror el. rådfråga på en handelsträdgård om råd, hur stor grop du måste gräva, gödsling, ev matjord. Jag gissar att din farbror kanske sitter inne med lite kunskap i ämnet eftersom han har en äppelodling o måste ha fått lite tips under sin resa gång.:thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
M-Ola
3 hours ago ÅlandsFilip sa:

Träden är rätt stora nu. Kan man gräva upp dem och köra ut dem i naturen med lyckat resultat? Tänker att det finns saker man ska tänka på när man gräver upp dem osv.

Nu är jag ingen expert men skall man flytta träd som växt länge på platsen bör man ta med lika mycket jord som kronan är stor över marken. Dvs att vuxna träd är svåra att flytta. Finns speciella maskiner för detta, men när man gjorde det i Malmö för några år sen med 20 år gamla oxel-träd så fick man ta hit en maskin från Tyskland. Tror notan stannade på ca 30.000:- per träd. Då flyttades ett fyrtital har jag för mig.

Verkar finnas ett företag här nere som flyttar träd i varje fall: Flytta träd

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ÅlandsFilip

Ja, riktigt så stora är dem inte. Tror det är en liten "prova om det går" grej. Träden blir eldade eller får växa på plats annars.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Galne

Det man kan göra är att skära ner i marken och korta in rot system så det matchar kronan, för då kommer trädet lägga kraft på att skjuta nya rötter i stället för tillväxt nästa säsong. Läste en del om detta på nätet när jag köpte huset och förra ägaren ville flytta päronträden de planterat i samband med deras döttrars födelse.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Se där ja! Det var ju en intressant lösning. Går det även att kapa ner det i toppen en bit så att det blir mer lätthanterligt? Frågan är bara en fundering som jag fick.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Galne

Vill minnas man skulle beskära på våren, kapa rötter på hösten och flytta våren efter!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Ok!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lasse_c

Min lilla äppelodling är snart klar för omskolning i nya krukor.

20170402_093130.thumb.jpg.8be934d37a1310267b849b5b98f5746e.jpg

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lasse_c

Om någon vecka ska här ympas!

20170427_180445.thumb.jpg.9b6fa4e41cfd71367c177d13b101b100.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lasse_c

Då är jag igång.

20170506_131518.thumb.jpg.2340eb75730195ade184ee370b89da7d.jpg

Viktigt att ympen är jordad...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare
16 hours ago lasse_c sa:

Viktigt att ympen är jordad...

Å fasen! då förstår jag varför det inte funkar för mig vid mina försök!:rolleyes:

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
alias
På 2017-02-15 at 09:53 lasse_c sa:

Koympning var ett nytt ord för mig men speglar bra det jag håller på med. Har gott om vildapel i åkerkanter och i hagarna. Hittar man söta äpplen så skulle jag gissa att det handlar om någon äldre sorts odlade äpplen eller kanske rent av en urgammal ympning. Frukten på ett vildapelträd är inte "god" för människor.

Att odla kärnor står på min lista och efter vad jag läst och lyssnat mig till ger dessa träd ytterst sällan en god frukt (men mycket användbara stammar för ympning). Det är ju det här hela processen med att ta fram nya sorter går ut på; ett strikt kontrollerat pollinerande mellan olika sorters äpplen, provodling och så, once in a lifetime, en ny sort med goda äpplen! Tänk att få döpa en ny äpplesort...

Såg denna dokumentär för några dagar sedan:

https://www.svtplay.se/video/9914623/urshults-applekungar/urshults-applekungar-avsnitt-1

Där nämns bl.a. begreppet "koympning".

Förövrigt en helt klart sevärd dokumentär om ett fenomen och hantverk som håller på att försvinna...

MVH
Alias

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare

Läsvärda Böcker för ämnet och som alla är skrivna av Anton Nilsson en verklig entusiast som kunde sin sak, pomologernas guru!

1. Våra Äppelsorter: innehåller beskrivning på 257 sorter med lite historik Utgiven av Allmänna Förlaget.       ISBN nummer 91-38-09727-3
  2. Våra Päron, Plommon och   Körsbärssorter.  Utgiven av Karlebo Förlag AB  ISBN nummer 91-85026-34-4
  3. Ympning av fruktträd.        utgiven av ICA Bokförlag. ISBN nummer 91-534-1460-8

Finns troligen inte att få tag i nya utan det är antikvariat eller Tradera som gäller!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lasse_c

Detta ska ta mina koympningar till nya höjder i vår!

20170830_162755.thumb.jpg.e4e6310371d1fb97a867333c3793f0c5.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare

För flera år sedan skulle man ha ympat då det blivit ett katastrofalt frukt och bär år!

I skogen kanske ett tak av björk sparat frost känsliga äppelblommor.:(

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vildmark

Jag har fått skapligt med frukt och bär.. men så är man ju biodlare med..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE

• Liknande innehåll

• redtop
      Av redtop
      Funderar över det här med jakt på rådjur med hagel och träffområde. Har letat runt på nätet men tycker inte jag hittar några tydliga svar.
      Förra hösten sköt jag ett stillastående bockkid med hagel på kanske 10m. Riktade nog lite mer mot halsregionen än det vanliga träffområdet hjärta/lungor. Vet egentligen inte riktigt varför jag gjorde så. Allt gick bra, kidet föll på plats, men jag funderar på om jag gjorde rätt? Bör man rikta mot samma område som när man jagar med kula eller är det något annat som gäller med hagel?
      Vad säger den samlade erfarenheten i forumet? På söndag är det dags för småviltjakt igen... 
    • JaktOscar
      Av JaktOscar
      Jag bor i västra Götaland och ska träna en kompis hund på vildsvin. Är det någon som vet ett bra vildsvinshägn? 
      Han tyckte det var lite dyrt på almunge och ekonomin är inte den bästa så att lägga 1000kr på det var inte optimalt för honom. 
      Vet ni något ganska billigt vildsvinshägn? Behöver inte ingå mycket i träningen bara att man får hålla på en timme med en gris. 
      Tack! Skitjakt!

• JaktOscar
      Av JaktOscar
      Tjena!!
      Vi i familjen vill köpa en till hund. Hunden ska användas till jakt på rådjur och hjort. Har varit inne och letat upp lite raser men svårt att bestämma sig. Har ni förslag på någon lämplig ras? 
      Vi jagar på ungefär 400ha. 
      Skitjakt på er!!
    • Björn
      Av Björn
      Hej!
      Jag söker efter jakt, jaktarrende, jaktlag eller jakt hos någon bonde eller liknande, helst i Falkenbergstrakten. Allt är av intresse; småviltsjakt, gris, älg osv. Jag har jagat en hel del sedan 2001 med ett lite längre uppehåll de senaste åren pga studier osv och har tänkt att återuppta detta intresse. Jag är öppen för förslag angående jakt och skulle givetvis helst vilja ingå i ett jaktlag.
      Mvh Björn
    • vandraren
      Av vandraren
      Tjena
      Jag har tyckt mig se gott om kiddar i år, om än senare än normalt. Jag har,en gång live och en gång på åtelkamera, tom sett trippelkiddar. Två milda vintrar här på västkusten har kanske ökat på överlevnaden hos smaldjuren? Hur ser det ut hos er?
      p.