Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om det finns någon sort äppelträd som passar viltet bra och växer snabbt!?! Samt om man kan köpa en växt på ca 2m och sedan plantera den?!?

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• lasse_c

13

• vandraren

12

• lsjonsson

11

• JaktOscar

3

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det röda är resultatet av min första ymp på vildapel.  

Provat: att ta en spade, tryckt ner den i jorden, pressat åt sidan och släppt ner ett äpple och dragit upp spaden att lägga äpplen i en spann ute, helt oskyddat, så de nu ruttnat. Sedan bara

En ny omgång äpplekärnor sådda.  

Posted Images

Nu är jag långt ifrån någon arborist men tror du behöver precisera ungefär var i landet du vill plantera dessa för att få bra tips.

De flesta äppelträden (iaf här uppe i norrbotten) är runt 2m när man köper dem och brukar vara dopade till att ge massvis med äpplen första året... 

• Like 1
lsjonsson

När du planterar äppelträd så får du tänka på att skydda barken så att inte jösse skalar den för dig. Ett tips kan ju vara att fälla en el. ett par aspar i närheten o leda bort hararna från äppelträdet. Sätta upp ett kycklingnät runt om trädet så att det klarar ev. snödjup.

Okej tack för svaren. Ska plantera dessa i Bohuslän och de är främst för viltet men vill även att trädet ska kunna producera snabbt och inte dröja 5 år. Finns det några sorter eller liknande som får äpplen snabbare?

2 hours ago Abex sa:

Nu är jag långt ifrån någon arborist men tror du behöver precisera ungefär var i landet du vill plantera dessa för att få bra tips.

De flesta äppelträden (iaf här uppe i norrbotten) är runt 2m när man köper dem och brukar vara dopade till att ge massvis med äpplen första året... 

Okej. Köper man på plantskola då eller?

• Like 1

Skulle gissa (vet faktiskt inte) att ni har betydligt fler som säljer där nere men plantskolor/trädgårdshandlar borde ha... Här uppe är det är inte många som säljer äppelträd.

• Like 1
lsjonsson
47 minutes ago JaktOscar sa:

Okej. Köper man på plantskola då eller?

Ja,det gör vi här uppe el. i handelsträdgård.:thumbsup: Googla!:thumbsup:

• Like 1
  • 1 month later...
Tjörnbon

Inte alls dumt !

Jag har en svåger som gjort likadant hos oss!

Trevligt även för mig när jag knallar runt i skogen att kunna finna ett ätbart äpple som proviant ;)

• Like 1
Älgflugornas Herre

Har man lite tid på sig så kan man ju sätta äppelkärnor i ett par pluggbrätten och plantera ut småplantorna frammåt hösten. Lite chansning för från kärnor vet man aldrig riktigt vad man får....

Älgflugornas Herre

Fruktträd på plantskola köper man frammåt september/oktober när de rear ut kvarvarande trän (oftast 50%). Annars ruinerar man sig. 

Körsbär kan vara ett annat alternativ. De växer fort och brukar ge bra med frukt, iofs främst till fåglarna men spillfrukten uppskattas av grävling så du får en bra grävlingåtel med automatik.

trumpetarn

Sticklingar från svarta vinbär är ett annat billigt knep. Ger foder och skydd samt går att få väldigt billigt/gratis. 

• Like 1
henke67
1 hour ago lasse_c sa:

De senaste åren har jag börjat gå runt i markerna och ympa in ädeläpplen i vildaplarna. Nu tar det ju ett tag innan det blir tillväxt och frukt men det är ett kul pyssel om inte annat. Stammarna är ju anpassade och rotade och så kan du få lite variation på frukten. 

Ympris.thumb.jpg.9d0acc8a424d0823b9ea1d1afac965e5.jpg

Hej

En galen fråga. Har du testat om det går att ympa dem på något annat trädslag än äppelträd? Inte för att jag har någon större förhoppning, men visst vore det coolt att plocka äpplen från en björk eller rönn ...

lsjonsson
2 hours ago Tjörnbon sa:

Inte alls dumt !

Jag har en svåger som gjort likadant hos oss!

Trevligt även för mig när jag knallar runt i skogen att kunna finna ett ätbart äpple som proviant ;)

Visst är det gott med ett vilt vuxet svenskt äpple.:thumbsup:

Tjörnbon
31 minutes ago henke67 sa:

Hej

En galen fråga. Har du testat om det går att ympa dem på något annat trädslag än äppelträd? Inte för att jag har någon större förhoppning, men visst vore det coolt att plocka äpplen från en björk eller rönn ...

Möjligen går rönn !

Det ska vara ett Bär /frukt bärande träd som det ympas på om jag inte är helt fel informerad.

Annars ska det gå att ympa Päron på äpple osv

lsjonsson
22 minutes ago Tjörnbon sa:

Möjligen går rönn !

Det ska vara ett Bär /frukt bärande träd som det ympas på om jag inte är helt fel informerad.

Annars ska det gå att ympa Päron på äpple osv

Det finns ju vildäpplenträd på sina ställen. Dom äpplerna är ju söta men inte så stora.

lsjonsson
1 hour ago henke67 sa:

Hade jag haft vildapel så hade jag givetvis satsat på att ympa där.

Det hade jag också men jag har inte sett några sådana träd här uppe.

Tjörnbon

vildäppleträd hos oss är allt annat än söta:wacko:

men de är starka och tåliga, tydligen så är många köpta träd från handelsträdgårdarna ympningar på vildapelns rötter.

vilket innebär att du kan få vildapel från kärnan av ex ett Ingrid-marie äpple.

tilläggas bör att informationen kommer från mun till öra så den kan vara felaktig:mellow:

rätta mig om jag har fel!!

• Like 1
lsjonsson
44 minutes ago Tjörnbon sa:

vildäppleträd hos oss är allt annat än söta:wacko:

men de är starka och tåliga, tydligen så är många köpta träd från handelsträdgårdarna ympningar på vildapelns rötter.

vilket innebär att du kan få vildapel från kärnan av ex ett Ingrid-marie äpple.

tilläggas bör att informationen kommer från mun till öra så den kan vara felaktig:mellow:

rätta mig om jag har fel!!

Ser där ja! Det visste jag inte. Det fanns några träd i skogarna runt om där jag hade stugan n Aneby fullt med äpplen o dom var då söta. Man såg ju spåren efter älgar som hade varit förbi o ätit men dom uppe i toppen kom dom inte åt.

I mina hemtrakter vet jag att man har talat om "koympning". Detta betydde i praktiken att man ympade in sötare äppelsorter på vildaplarna i betesmarkerna ovan nötkreaturens räckvidd.

MVH
Alias

• Like 1

Jag har ympat en massa i mina dar jag också och det är alltid kul att testa och se hur många sorters äpplen man får till på ett och samma träd! :D 

Bästa äpplet i dag som växer fort, ger riktigt bra skörd och smakar fantastiskt gott så är det Aroma.

Då äpplena är ganska stora så innebär det att de mognar färdigt ganska sent på året, men då har man en tidig sort + Aroma + någon cideräpple. Mer behöver man inte.

Har du inte provat Aroma så köp på affären någon gång och bli överraskad!

lsjonsson
3 hours ago alias sa:

I mina hemtrakter vet jag att man har talat om "koympning". Detta betydde i praktiken att man ympade in sötare äppelsorter på vildaplarna i betesmarkerna ovan nötkreaturens räckvidd.

MVH
Alias

Se där ja!

Islänningen
5 hours ago Wizard sa:

Jag har ympat en massa i mina dar jag också och det är alltid kul att testa och se hur många sorters äpplen man får till på ett och samma träd! :D 

Bästa äpplet i dag som växer fort, ger riktigt bra skörd och smakar fantastiskt gott så är det Aroma.

Då äpplena är ganska stora så innebär det att de mognar färdigt ganska sent på året, men då har man en tidig sort + Aroma + någon cideräpple. Mer behöver man inte.

Har du inte provat Aroma så köp på affären någon gång och bli överraskad!

Håller med tollkaren där.  Har ett Aroma träd i trägårn, och redan efter 3 år hade vi hyfsad skörd.  kommer inte ihåg hur gammalt trädet är nu, troligtvis runt 10, men för 3 år sedan, fick vi över 100kg från trädet.  Blev runt 40L äppelcider ala engelsk tradition.