Hoppa till innehåll

Kombi-funderingar, råd och tips mottages!


redtop

Recommended Posts

Jag är på mitt första jaktår och noterar att vildsvinen ställer till det vid val av vapen för jakt. De gånger man kanske egentligen skulle varit bäst hjälpt av hagelbocken blir det ändå studsaren eftersom man aldrig vet om det dyker upp ett vildsvin. Jag funderar därför på att komplettera garderoben med en kombi, men är dåligt insatt i dessa vapen och behöver därför lite råd och synpunkter.

Jag tänker mig en kombibock med hagelpipa i kaliber 12/70 och en klass 1 kulpipa. Har sedan tidigare en 6,5x55 studsare så det vore ju smidigt med samma kaliber, alternativt går man på 308W eftersom jag lurar på att i framtiden byta studsaren mot en modernare i 308W. Samtidigt är ju 7x57r en vanlig kombikaliber och vissa verkar förorda en hylsa med fläns i brytvapen.

Budget är väl någonstans under 10 000kr och då ska ett sikte rymmas i den också. De vapen jag ser i de prisklasserna är Tikka, Valmet, Brno, Baikal, Angelo Zoli, Classic, Lincoln.
Har en Miroku hakelbock 12/70 som jag är nöjd med, men en Miroku-kombi verkar ligga lite högre i pris än tänkt.

Vad säger expertpanelen om val av kaliber och val av vapen? För och nackdelar?
Tips och råd mottages tacksamt, men kommentarer av typen "Lincoln är sämsta skiten jag har sett" kan ni behålla om ni inte tänker förklara varför ni tycker så.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stor fråga….. Men i korthet:

Ska man se på det som tyskar och österrikare så är drillingen, dubbelstudsare och ffa dubbelstudsardrillingen drevjaktsvapen, kombin liksom bergsstudsare pürchvapen.

Kombin är därmed en kompromiss på en kompromiss som drevjaktsvapen vilken gör att antingen underkastar man sig vapnets egenskaper – eller så sparar man lite längre och köper en drilling.

Personligen skulle jag aldrig någonsin ha ett brytvapen i en kaliber utan fläns – av egen erfarenhet och för att jag jobbat som smed så jag kan säga även andras. Därtill är det  alls inte av gud givet att din studsarammunition vill trivas i din kombi – eller omvänt, så i min värld är två kalibrar att föredra alla dagar i veckan.

Av de märken du räknar upp skulle jag säga så här:

Tikka – endast finsktillverkade, lite tunga och klumpiga och har ett klart pürchstuk

Valmet – tunga och klumpiga, 412ans pipor är jävligt bra men pipjusteringen suger, lödda pipor är att föredra.

BRNO – lite klumpiga men nog de du ska fokusera på

Baikal – undvik, undvik, undvik

(Båda) Zoli – undvik helst

Classic – fly, spring, ta skydd…

Lincoln – undvik

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har redan fått ett expertsvar som räcker låååångt.:) Jag kan bara stryka under på att en patron med fläns är guld i ett brytvapen enligt min personliga åsikt. Mycket mer användarvänligt och skulle aldrig själv välja något annat. Har själv 7x57R och haft 5,6x52R i en bock tidigare. Testat vapen med icke fläns och det är pilligare och få ut hylsan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min första bössa vart en kombi med extra hagelpipset, jag använder den aldrig utan den fyller enbart funktionen att ta en plats i vapenskåpet. Tänk dig för ordentligt innan du köper en, känner du verkligen att du klarar dig med bara 1 skott på drevjakt?

Skulle jag skaffa mig ett specifikt drevjaktsvapen hade jag nog köpt en halvauto i 8x57.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fläns är att föredra absolut men jsg upplever inte 6.5x55 som något problem. Sen har jag en studsare i 6.5 med så.

har En zoli kombi som jag ropade in för 2500.- och är min absoluta favoritbössa! Var nyligen i torsbo och kände på alla kombis som fanns, tänkte unna mig en blaser 95/97 nu när man fyller jämt snart men efter att ha känt på alla bössor, Valmet, Merkel, blaser etc så var det en bössa med långa pipor som satt som en smäck verkligen, var gjort för mig. Kände inte riktigt igen vad det var så jag kollade lite noggrannare på vad det var för märke - Zoli. 12 / 7x57R. Nu är den på väg hem med extra pipset. Alltid en chansning men jag går alltid på känsla först.

 

blaser ja, känns gedigen men klumpig och "död", spännknappen stort och trög. För dom pengarna alltså. Men jag är ingen expert.

köttorglar har jsg undvikit själv, säkert jättebra men inte min grej.

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.jaktojagare.se/kategorier/vapen-och-utrustning/valskjutande-kombibock/

Har den här och den fungerar mycket bra. När jag köpte fick jag tipset att hålla patronläget rent så skulle inte det inte vara några större problem med hylsa utan rand. Min är i 308w och har aldrig upplevt problem med att få ut hylsan efter skott. Bössan var nyligen inne hos en smed för att korta kolven och få en ny bakkappa vilket smeden blev förvånad  av kvalitén ifrån något ifrån Zoli.  Haft bössan i 5 år och är en av det som jag verkligen använder mest under drevjakt på rådjur m.m och den kommer  jag behålla för evigt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
På Tuesday, January 17, 2017 at 22:47 Vestjakt sa:

http://www.jaktojagare.se/kategorier/vapen-och-utrustning/valskjutande-kombibock/

Har den här och den fungerar mycket bra. När jag köpte fick jag tipset att hålla patronläget rent så skulle inte det inte vara några större problem med hylsa utan rand. Min är i 308w och har aldrig upplevt problem med att få ut hylsan efter skott. Bössan var nyligen inne hos en smed för att korta kolven och få en ny bakkappa vilket smeden blev förvånad  av kvalitén ifrån något ifrån Zoli.  Haft bössan i 5 år och är en av det som jag verkligen använder mest under drevjakt på rådjur m.m och den kommer  jag behålla för evigt.

Tror du Thomas skulle sälja nå skräp till dig eller? ;)  för de va väl Thomas  som sålde den? :) 

Bara jag som lura på dig diverse varierande leksaker :D 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 02/07/2017 at 19:19 marcus.söderlund sa:

Tror du Thomas skulle sälja nå skräp till dig eller? ;)  för de va väl Thomas  som sålde den? :) 

Bara jag som lura på dig diverse varierande leksaker :D 

"Jak är nojd" som Ludmilla skulle sagt

Ja det var Tomas som sålde den den med MaK snabbfäste och leupold 1-4. Väldigt fin bössa. Stämmer att det bara du som kan sälja sand i Sahara

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Vestjakt sa:

"Jak är nojd" som Ludmilla skulle sagt

Ja det var Tomas som sålde den den med MaK snabbfäste och leupold 1-4. Väldigt fin bössa. Stämmer att det bara du som kan sälja sand i Sahara

Lite av min grej duvet :D men roligt fick du ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Dags att lyfta tråden. Det har fortfarande inte blivit någon kombi, men nu har tankarna väckts igen.
Lite nya funderingar har dykt upp eftersom jag så smått börjat gå över till blyfria kulor.

Funderar lite på kaliber. Hur är det med 7x57r och kopparkulor? Är det svårt att få den till klass 1? Blir det problem med stabiliteten med långa kopparkulor?

Verar vara dåligt med kombis i grövre kalibrar om man vill ha randpatron? Ska man börja tänka drilling istället och kanske 8x57 IRS för att säkert få klass 1 med blyfria kulor?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7x57r klarar klass ett med kopparkulor. (Kommer inte ihåg kulvikten just nu, men det kan kollas upp. Vill minnas att det var Barnes tsx/ttsx som användes i samtliga fall.) Hade inte inte ngt att klaga på precision med blyfritt i någon av de tre bössor jag har haft i den kalibern.

Handladdning är en klar fördel här, priserna på färdigladdat är rätt tilltagna och tillgången på blyfritt sisådär.

Valet kombi/drilling passar jag på, det beror nog i slutändan på dig och din jakt.

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago redtop sa:

Dags att lyfta tråden. Det har fortfarande inte blivit någon kombi, men nu har tankarna väckts igen.
Lite nya funderingar har dykt upp eftersom jag så smått börjat gå över till blyfria kulor.

Funderar lite på kaliber. Hur är det med 7x57r och kopparkulor? Är det svårt att få den till klass 1? Blir det problem med stabiliteten med långa kopparkulor?

Verar vara dåligt med kombis i grövre kalibrar om man vill ha randpatron? Ska man börja tänka drilling istället och kanske 8x57 IRS för att säkert få klass 1 med blyfria kulor?

Du får klass 1 med 7x57r och tunga kopparkulor, expansionen kan bli desto sämre så 7x65r kan vara en fördel med dagens utbud.

Men givetvis ska du ha en drilling.☺️

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 1/5/2022 at 7:54 PM, sidelock said:

Du får klass 1 med 7x57r och tunga kopparkulor, expansionen kan bli desto sämre så 7x65r kan vara en fördel med dagens utbud.

Men givetvis ska du ha en drilling.☺️

När jag kollar runt på kombivapen med klass 1 kalibrar så ser jag 6.5x55, 308W och 7x57r. Och alla förordar ju randpatron så det är väl det man får gå på. Jag har ju börjar handladda lite smått så det är väl bara att skaffa verktyg för ev. ny kaliber så löser sig det. Drillingar verkar finnas i fler kalibrar (en del mer ovanliga).

Jag skulle gärna ha en drilling, men problemet verkar ju vara att få tag i något vettigt utan att behöva sälja både en njure  och höger arm. Har sneglat lite mot Tyskland där det verkar finnas större utbud, men det är ju lite krångel att få hem. Jag har en jaktkompis som är från Tyskland och reser dit lite då och då. Kanske skulle höra lite med honom om det kan finnas några möjligheter att få hjälp?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago redtop sa:

När jag kollar runt på kombivapen med klass 1 kalibrar så ser jag 6.5x55, 308W och 7x57r. Och alla förordar ju randpatron så det är väl det man får gå på. Jag har ju börjar handladda lite smått så det är väl bara att skaffa verktyg för ev. ny kaliber så löser sig det. Drillingar verkar finnas i fler kalibrar (en del mer ovanliga).

Jag skulle gärna ha en drilling, men problemet verkar ju vara att få tag i något vettigt utan att behöva sälja både en njure  och höger arm. Har sneglat lite mot Tyskland där det verkar finnas större utbud, men det är ju lite krångel att få hem. Jag har en jaktkompis som är från Tyskland och reser dit lite då och då. Kanske skulle höra lite med honom om det kan finnas några möjligheter att få hjälp?

 

Det är inte så enkelt som att bara gå över till kopparkulor med någon kaliber, de öppna riktmedlen ska också stämma med träffläget. 7x57r ger såpass låg fart att jag hade förordat att börja med en standard blykula bara så du har fungerande ammunition innan du börjar labba med koppar, kulan kommer hålla bra ändå.

vad är din budget?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, sidelock said:

Det är inte så enkelt som att bara gå över till kopparkulor med någon kaliber, de öppna riktmedlen ska också stämma med träffläget. 7x57r ger såpass låg fart att jag hade förordat att börja med en standard blykula bara så du har fungerande ammunition innan du börjar labba med koppar, kulan kommer hålla bra ändå.

vad är din budget?

Jag tänker mig någon form av sikte på bössan mer än bara öppna rikmedel. Rödpunkt känns väl lämpligt. Då kan vi nog lösa det där med träffläget.

Budget är ju en flytande fråga. Man får väl räkna med att betala 25-30' för en vettig drilling i bra skick, med något lämpligt siktesmontage? En kombi kanske hälften av det? Hittar jag rätt vapen så kan det få kosta lite. Att köpa skräp bara för att det är billigt blir man oftast bara ledsen av i slutänden.

Tänkt jakt är de tillfällen då det jagas rådjur, men även klass 1 vilt är tillåtet (älg, hjort och framförallt vildsvin). Det är inte ovanligt på de marker jag jagar att man jagar med hundar som går på flera viltslag. Som det är nu så blir det klass 1 bössan och jag tycker man missar ett antal chanser på rådjur som kommer i lite fart eller där kulfång saknas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago redtop sa:

Jag tänker mig någon form av sikte på bössan mer än bara öppna rikmedel. Rödpunkt känns väl lämpligt. Då kan vi nog lösa det där med träffläget.

Budget är ju en flytande fråga. Man får väl räkna med att betala 25-30' för en vettig drilling i bra skick, med något lämpligt siktesmontage? En kombi kanske hälften av det? Hittar jag rätt vapen så kan det få kosta lite. Att köpa skräp bara för att det är billigt blir man oftast bara ledsen av i slutänden.

Tänkt jakt är de tillfällen då det jagas rådjur, men även klass 1 vilt är tillåtet (älg, hjort och framförallt vildsvin). Det är inte ovanligt på de marker jag jagar att man jagar med hundar som går på flera viltslag. Som det är nu så blir det klass 1 bössan och jag tycker man missar ett antal chanser på rådjur som kommer i lite fart eller där kulfång saknas.

21500kr kostade min, men den är i kaliber 16. Vill du bara ha en rödpunkt så kan man nypa fast en liten sådan i spången utan bekymmer, då kan du köpa en bössa utan montage vilket drar ner priset rejält.

Drillingar är inte så populära längre, annonspriser och vad de faktiskt går för skiljer en del. På 90-talet och tidigt 00-tal när grisarna var få och rådjuren många var det lite annorlunda.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägg en bevakning på blocket, var på hugget och ha is i magen. 

Jag gjorde det och fick tag på en drilling 16-16/8x57jrs med ett docter sight III och en hakad gammal kahles för under 10k. 

Kolvhalsen är spräckt och lagad, den är inte snygg men nu är den på verkstad för att passa in en ny kikare i hak.

Med lite tur går det mesta att hitta om man inte har för bråttom.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fanns två Suhl Fortuna drillingar på Jaktia i Karlskrona sist jag var där innan jul, vill minnas 7x57 resp 8x57 om inte någon var kaliber 16 i hagel till och med. Vet där stod 3 st totalt, men minst två var Fortuna

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

För egen del jagar jag med såväl en Heym 22 säkerhetskombi som en JP Sauer & Sohn 3000 drilling. Förstnämnda enkom till skogsfågel eftersom kulpipan är 22WMR (hagelpipan 16/70). Till rådjur blir det dock drillingen (16/70-16/70-7X65R) då jag då gärna vill ha en extra hagelpipa till denna jaktform. Drillingen köpte jag för bortåt 15 år sedan från ett dödsbo i Saarbrücken via tyska eGun för 13k med frakt och en Hensoldt 1,5-6X36 i fyrfots hakmontage. På den tiden var det lätt att privatimportera men det verkar som att de flesta säljare i Tyskland helst vill exportera genom firma nuförtiden. Skall man anlita t.ex. Kriegskorte för detta får du numera räkna med 5k extra...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Om du vill träna på dina jägaregenskaper så ha lite is i magen och vänta tills det kommer ut något riktigt klipp på Blocket.. Walter Borg/Widforss kan du glömma. Är för många som sitter och glottar där på lunchrasterna numer. 

Kom nu i somras själv över en fin, omekad 50-tals Ferlach J. Koschat i 16/70 6.5x57r för ynka 5000kr. Lite roligt småpul och så där. Framstocken skickade jag iväg till Ekeberg för ny nätskärning. 1000kr~. Endast normala bruksslitage, alltså inte sönderskruvat eller antastad på något sätt. Riktigt 4-fots hakmontage med sadel, Hensoldt-sikte i duraluminium (väger mindre än dagens kikarsikten) som när det begavs sig kostade 28-30 000kr i dagens penningvärde. 

För 10 000 kan du komma över något liknande om förnuftet överstiger andra egenskaper.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago, Kaps said:

Om du vill träna på dina jägaregenskaper så ha lite is i magen och vänta tills det kommer ut något riktigt klipp på Blocket.. Walter Borg/Widforss kan du glömma. Är för många som sitter och glottar där på lunchrasterna numer. 

Kom nu i somras själv över en fin, omekad 50-tals Ferlach J. Koschat i 16/70 6.5x57r för ynka 5000kr. Lite roligt småpul och så där. Framstocken skickade jag iväg till Ekeberg för ny nätskärning. 1000kr~. Endast normala bruksslitage, alltså inte sönderskruvat eller antastad på något sätt. Riktigt 4-fots hakmontage med sadel, Hensoldt-sikte i duraluminium (väger mindre än dagens kikarsikten) som när det begavs sig kostade 28-30 000kr i dagens penningvärde. 

För 10 000 kan du komma över något liknande om förnuftet överstiger andra egenskaper.

 

Gammal tråd som jag glömt bort. 🙂

Jag landade till slut i en Brno 502.2 kombi 12/7x57R. Finns lite om den och hur jag fixade till den i min blogg-tråd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago redtop sa:

Gammal tråd som jag glömt bort. 🙂

Jag landade till slut i en Brno 502.2 kombi 12/7x57R. Finns lite om den och hur jag fixade till den i min blogg-tråd.

Oj.. måste läst lite fel när jag kollade datumet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...