Hoppa till innehåll

--


nicke91

Recommended Posts

Ingen hund blir bra i soffan, vet inte om allt jag gör är rätt och alla är inte stöpta i samma form, men jag traskade runt på viltfattiga områden i sommras och fick bara en träff då hunden var 4 mån och borta i 60min okej det var inte meningen, sen har vi spårat älg och kört som ledhund under större delen av älgjakten fått 1 älg skjuten för honom på det viset, nu är passkyttarna borta så då kan man släppa och jag kommer i dagsläget inte skjuta älg om det inte blir ståndskall i upptaget, när det gäller söket så har jag inget att klaga på ligger ute mellan 3-25min och han är 8 mån nu, rör mig inte mycket under hans sök och byter aldrig riktning. Något het i upptaget men det är nog ungdomlig osäkerhet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • nicke91

    9

  • Linus

    8

  • karlsson

    6

  • Kolja

    5

Egentligen handlar det väl mer om individer än om raser, vissa gråtussar är kanske jaktidioter men de flesta jämtar som jag har varit med när de jagar försvinner iväg i fjärran med älgarna om ingen kommer åt dem, söket varierar ju också...

Så det viktigaste tycker jag (förutom fina linjer) är att tala med både han och tikägarna och skaffa en uppfattning om det är en sån hund du vill ha, där ger ofta jaktprovsberättelsena ganska bra info, söktid, om hunden kommer till förarn mm, om hunden är kvar i skogen efter varje provtids slut och man inte vill ha en sån hund så kan man ju dra örona tillbaka... Väldigt lätt att på internet gå igenom hundarna och deras släktingar, både anfäder och kullsyskon o.s.v.

Laikorna är ju allroundhundar, dock så är är ju inte alla det. Ang. söktid på laikor har jag hört om laikor som sökt tills de hittar nåt, om det så tar 1 timme eller mer, men att de generellt ska ha något kortare än jämtar, men samma där, det skiljer mycket inom raserna.

Sen är det också hur stor en hund ska vara, en större hund kommer givetvis fram lättare i lite tuffare förhållanden men bor man i en lägenhet(som jag) så är det kanske lite behändigare med en liten grålle eller grålla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen har ju Linus en karelare på gång hur har du tänkt jaga in den?

karelaren är snart 6 månader och det är blodspår med älg- och vildsvinsklöv som gäller just nu, när anlagsprov i viltspår är överstökat så drar jag ner på takten på blodspår och försöker ge hundarna chans på "lättare" eftersök/dödsök då jag vet att djuret ligger inom 100 m som tex vid vaktjakt då man ofta kan se var viltet trillar om det går iväg grunden är att hunden skall alltid lyckas, kommer sen banda älg med henne fram till den 1 augusti då jag kommer börja tränna hunden på älg,gris och grävling... detta är väl i stora drag vad jag tänkt mig,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du att din hud ska gå mestadels på spår och väldigt lite på vind ??? har aldrig jagat gris (piteå=inga grisar) ;)

om du syftar på mig så har jag den erfarenheten sen tidigare hundar att dom lär sig gå i vind när man börjar jaga med dom, har inte haft problem med någon av dom 3 tidigare hundarna som jag kört blodspår som start.. det är därimot svårare att få en hund som jagat att gå med nosen i marken än en som inte fått jaga..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tog det inte som kritik heller ;) tänkte bara delge mina erfarenheter... efter som grisarna kan vara svåra att hitta, dom ligger ju still stora delar av dygnet så är väl en blandning av vind och spår att föredra, dessutom så är det aldrig fel att ha en hund som klarar blodspår...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just nu är jag mest sugen på en korsning för har varken pengarna eller lusten att lägga ut så mycket på en renrasig som första hund...

Inte för att vara negativ men med den inställningen bör du nog fundera på om du överhuvudtaget ska skaffa hund. Sen är valppriset för en renrasig hund ingenting jämfört med hur mycket det kostar att äga en hund oavsett ras.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tog det inte som kritik heller ;) tänkte bara delge mina erfarenheter... efter som grisarna kan vara svåra att hitta, dom ligger ju still stora delar av dygnet så är väl en blandning av vind och spår att föredra, dessutom så är det aldrig fel att ha en hund som klarar blodspår...

Det är mycket värdefult för eller senare, för egen del vill jag panga några älgar som står i upp taget först, sen blod spår.

Jag vill att mina hundar ska hitta älg i vind, står bättre då. Älg är i regel rädd om de kommer nåt i hans spår, är grisarna det? ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att skaffa en renrasig hund är alltid bättre ur vissa synvinklar. T.ex. genom doumentationen av släktet, får man med original stamtavlan när man köper en hund så vet man i de flesta raser t.ex. att båda föräldrarna är röntgade med godkänt resultat, att det inte finns doukmenterade fall av vissa sjukdomar i föräldrarnas släkten. Förstagångskorsningar går det givetvis ganska lätt att kolla upp såna här saker men det är ju extrajobb, men är det korsning i flera led vet man hur det är ställt med såna saker. Vissa korsningar ger hundar som kanske är utslitna i förtid p.g.a. anatomiska fel o.s.v.

Det är alltså en köpartrygghet att köpa en renrasig hund, det är inte många seriösa uppfödare som parar blandraser planerat. Vissa gånger är det planerat men då brukar det vara för ett syfte, att få fram egenskaper hos hunden som man inte får i renrasiga, t.ex. halvstövare eller gråhund/wachtel. Ingen skulle väl tänkas varken avla fram eller köpa en Jämthund/gråhund med argumentet att den skulle jaga inte bara lika bra, utan bättre än en renrasig, det faller ju på sin egen orimlighet.

Missförstå mig rätt, jag är inte främmande för att äga en blandras, men då ska den vara avlad för en speciell egenskap som är svår att få tag i eller ogillas i en renrasig hund, och då ska den också vara rejält billig, inte 5-600 kr som vissa tar för blandraser.

Sen att man kan, om man känner för det, ställa ut och starta på jaktprov och få hunden meriterad och kanske t.o.m. tjäna en extrapeng på hunden i framtiden är ju bara en bonus som man aldrig kan få med en korsning.

Dina erfarenheter av renrasiga vs blandraser rent jaktigt säger nog mer om vilka du jagar med än om hundarna som sådana, även om jag förstår att det väger tungt.

Hoppas det var till nån hjälp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jagat med många korsningar och har tamefan bättre erfarenhet utav dom än renrasiga jag jagat med, en hund som var korsning jag varit med har varit oduglig. Att motivera det så att det var pengarna som var problemet kanske var fel. Men nu vill jag veta VARFÖR det är så jävla fel med korsningar! Alla hundar är la korsninar på ett eller annat sätt.

Jag säger inte emot. Jag har en renrasig Laika och en blandning Laika/Jämte och blandningen är i mitt fall mycket bättre. Vad jag reagerade mot var att du ville köpa en blandras på grund av att den var billigare. Om vi säger så här, den renrasiga hunden är ca. 5-6tkr dyrare, men det är ju en engångskostnad, att ha en blandras är precis lika dyrt som att ha en renrasig hund. Tänk att hunden lever i 12 år, vad är då 5-6tkr utslaget på de åren?

Sen säger jag inte att en renrasig hund per automatik är bättre, absolut inte, men du vet lite bättre från början vad du har att arbeta med!

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skall du köpa en korsning så kan du räkna att den går på 3000 - 5000 kr karelaren jag har skulle kosta 7000kr och vet en som säljer jämthundar för 6000 kr med båda föräldrarna meriterade där tikarna är minst dubbelchampion

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tänk åkså på att en blandras ofta är en friskare hund. att däremot korsa en spets med en drivande hund slår sällan väl ut men en spets korsad med en spets brukar sällan bli sämre än sina renrasiga kolegor. sen tror jag att det går att få hund av det mesta, men fåtalet blir stjärnor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu säger ni ju lite emot varandra.. får ser hur jag gör. Dock så har jag nog inte hjärtat att ta livet av en hund enbart för att den är oduglig i skogen.

Har du alrdig hört talesätet livet är för kort för dåliga hundar ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dessutom kan du köpa tre hundar till priset av en om du satsar på blandras och när du ser vilken som blir bäst kan du ta med dom resterande två bakom ladugårdsknuten.

Njaaaa... nu är du väl lite fel ute ändå. Blandraspriser skiftar bra mycket, brorsan köpte en hälleforsare/gråhund för 7500 och jag min renrasiga gråhund för 6500, och vad för blandraser får du för 6500/3 som är något att ha???.

Sedan så kostar 3 hundar, även blandraser, ganska mycket pengar, vaccination, mat framförallt, på de kanske 2,5 åren du behöver för att se vilken som blir bäst som älghund så är det mycket pengar, visst, nån kanske man kan se tidigt om den blir dålig men en hund som jagar tidigt behöver inte jaga bättre som vuxen.

Att blandraser skulle vara friskare är inte något jag tror alltför mycket på, kan någon gärna komma med riktig fakta i ämnet vore det kanske bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var och en är salig på sin tro.

Men du kan ju fråga dig varför någon med t.ex en riktigt bra jämthund skulle para med någon annan spetshundsras? Varför tacka nej till halva inkomsten för kullen?

Är bara att inse fakta att de flesta föräldrarna till blandraskullar är medelmåttor som inte duger inom rasaveln. Och att då tro att man ska få fram idel bra hundar är lite naivt.

Men det är min syn på det.  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu är det ju så att det finns ett liv utanför rashysterin, som många kanske inte ser efterssom en del stirrar sej blinda på just sin ras och jaktprov?. hur många riktigt bra jämthundar finns det som aldrig gått ett jaktprov?

hälleforsaren tex, mer utblandad hund får man leta efter, och där har man hur mycket laikablod mm som hälst iblandat så sent som på 90talet till och med. så nog finns det bra blandhundar att få tag på.

vad gäller priset på en blandhund tycker jag 7500 låter aningen dyrt och skulle själv inte ge dom pengarna för en blandras!

mvh karlsson.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

givetvis är en blandras också något att ha, mer eller mindre, men de etablerade raserna med utställning och jaktprov sen många år och mer eller mindre bra dokumentation och åtgärder mot olika sjukdomar är trots allt det vi har, och det ger en trygghet i ett köp om uppfödaren är seriös, och som sagt var, inte många seriösa som planerat håller på med blandraser.

Vet man vem som säljer och man vet vad hundarna går för så är det ju en trygghet i sig när man tar valp, men det finns nog många som ska sälja tjyvparningsvalpar som överdriver både det ena och det andra om hur fantastiska hundarna är

En jaktchampion(älg, lös) har ju hur man än vänder på det stått och skällt minst 90 min på älg vid tre tillfällen, det kan man vara säker på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hur kan en blandras vara friskare när ingen dokumenterar hälsostatus på dom? väldigt få om någon röntgar eller ögonspeglar dom... hur kan dom vara friskare? förklar gärna detta för mig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet man vem som säljer och man vet vad hundarna går för så är det ju en trygghet i sig när man tar valp, men det finns nog många som ska sälja tjyvparningsvalpar som överdriver både det ena och det andra om hur fantastiska hundarna är

En jaktchampion(älg, lös) har ju hur man än vänder på det stått och skällt minst 90 min på älg vid tre tillfällen, det kan man vara säker på.

Jag tycker då jag pratat med dom som aldrig skulle tänka sig att gå på jaktprov...att dom själva tycker att dom har "mer eller mindre" dom bästa jakthundarna...sen kan jag tycka då jag fått jaga med dom och sett vad dom går för... så är det mest bara skit. ;)

Då gäller det alla raser oberoend om det är bland eller inte.

Tittar man till resultaten så litar jag mera på sådant än vad ägaren själv säger...om jag då inte själv har jagat med hunden och sett att den är just så bra med egna ögon. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...