Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

• Similar Content

• sven1019
      By sven1019
      Jag funderar på att skaffa en precisions träningsgevär i .223 enbart för träning och målskytte på över 100m. Jag försöker bestämma mellan att skaffa en färdigbyggt produktionsgevär eller att få en gevär byggt av en vapensmed. Jag har inte en förmögenhet att spendera men inser att, för precision, får jag det jag betalar för. Kan någon rekommendera en produktionsgevär eller en bra tillverkare? När det gäller specialbyggda gevär, känner någon till en bra vapensmed i Sverige, helst i Stockholmsområdet? Har någon erfarenhet av att beställa en gevär internationellt? Jag känner till många bra vapendelar som tillverkas i USA och mycket bra vapensmeder där. Eftersom jag åker ditt ett par gånger om året går det för mig att få en gevär byggd där. Vad tycker ni? All hjälp och information är välkommen. Tack
    • mosaikgurami
      By mosaikgurami
      Som rubriken säger. Är det någon som ha ett Laddverktyg 222Rem liggandes och känner att dom vill sälja, så tveka inte att dra iväg ett pm till mig. Alla verktyg är av intresse, dock INTE LEE.
      /Magnus
    • Richard Jonsson
      By Richard Jonsson
      Tjo på er,
      Jag har nyligen skjutit in första kulgeväret och mer eller mindre införskaffat alla de viktiga sakerna.
      Nu letar jag efter en bra & billig väg in i jakten, jag har många känningar och bönder med massvis med mark i hemtrakten (dock verkar de svåra att dela med sig xD), men sen så verkar det inte vara så mycket gris här (Sydöstra blekinge) just nu, så letar därför efter en annan väg in i jakten också. Jag ställer mer än gärna upp för andra och bidrar med handkraft ifall det skulle krävas, och har inget emot att köra en bit om tid finns. Jag letar efter nån eller några som skulle kunna tänka sig att ta sig an en ny kille och låta mig för följa med och känna på hur jakten fungerar, och i slutändan kanske leda till att man har tillgång till en bit mark att sitta eller smyga på. Är intresserad av allt, fälla vilt, ta hand om det, kunskap om allt runt omkring osv osv.
      Hör gärna av er här eller på mail & telefon.
      Mvh Richard
      rj_icke@hotmail.com
      0733143806
    • Richard Jonsson
      By Richard Jonsson
      Hej,
      Är på jakt efter mitt första egna vapenskåp, har sett att gubbens norlux gti12 plus har fina mått och känns varken för stort eller för litet för mig. Dock så behöver han det själv tyvärr :(.

Så jag letar efter ett i storleken om minst 150x38x38cm, vikten spelar ingen roll, ej heller om hur det låses.
      Bor i östra Blekinge, men kan köra en sväng för rätt pris, max 3000kr (då man kan få ett nytt för någon krona mer)
      /Richard
https://www.AUTOdoc.SE

Recommended Posts

JaktOscar

Hej!

Jag undrar om du vet om man skulle kunna använda jaktlabrador och pudel som en blandras till klövviltsjakt. Har en cockerpoo (cockerspaniel och pudel blandras) som jagar allt i skogen med skall. Vill nu ha en större hund och som är avlad till jakten. Jag har jagat med jaktlabrador och är imponerad. 

Vet du om det finns några uppfödare av denna blandras? Intresserad av alla slags svar. 

Skitjakt!

Sun Flower

Jag tror du kan få svårt att hitta någon som föder upp dessa blandraser för jakt. Framför allt för jakt av klövvilt. Min upplevelse är att dessa "designer breeds" inte avlas på bruksegenskaper i första hand. Jaktmässigt har ju inte en pudel nåt att tillföra en labbe... 

Du kanske kan hitta någon som föder upp jaktlabbar för klövviltsjakt men mitt tips är att du siktar in dig på någon hund som ska jaga klövvilt enligt sin rasstandard. 

• Like 1

alias

Om du vill ha en hund som är avlad för jakten så hade jag rekommenderat någon av de otal skalldrivande raser som finns idag.

Som Sun Flower var inne på så förefaller det kontraproduktivt att blanda en ras som avlats för att jagas med, med ras en som inte avlats på för att jaga med i modern tid - om det nu är jaktegenskaper som är det viktigaste med hunden!

Sen är inte labben den första hundras jag hade tittat på om jag sökte en skalldrivande hund, däremot kanske om jag sökte en apportör som kunde fungera som stötande/kortdrivande på klövvilt.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Urban

Länge sen någon skrek troll.....!!!:huh:

Eller så är TS bara knepig i största allmänhet.... visst kan en cocker/pudel springa runt i skogen och skälla på diverse......men jaga!???

• Like 1

faxe
6 hours ago Urban sa:

Eller så är TS bara knepig i största allmänhet.... visst kan en cocker/pudel springa runt i skogen och skälla på diverse......men jaga!???

Han kanske får göra en Pudel?

Sun Flower
9 hours ago Urban sa:

Tittar man på ts tidigare inlägg så frågar han efter hundar som inte fäller. Min gissning är att det finns allergi i familjen men att han ändå vill ha en hund att jaga med. Med de förutsättningarna sänker man antagligen kraven något. 

• Like 1

JaktOscar

Cockerpoon har ställt gris, skalldrivande på allt hjortvilt och rådjur. Ställde också älg en gång men hämtade upp honom direkt. Behöver ha en pudel blandning för är allergisk och pudel är den ändå som inte gjort utslag. 

Skånepåg
9 hours ago Urban sa:

... är inte det att springa själv runt i skogen och skälla på diverse beskrivningen på en gråtuss :P 

Precis som tidigare beskrivit så är ju pudeln från början en av dom apporterande raserna, men det lär bli svårt att hitta jagande linjer på pudlar i SE. Kolla lite i England, det hade inte överaskat mig om där finns entusiaster för jagande labradoodles (eller spanielkorsningar).

Urban

Har sett två kungspudlar som haft ett förföljande på 7-upp m och skallar för fullt!!

Har du kollat med basset fauve...? Har hört att dom ofta funkar med hundallergiker!

Urban
1 hour ago Sun Flower sa:

Tittar man på ts tidigare inlägg så frågar han efter hundar som inte fäller. Min gissning är att det finns allergi i familjen men att han ändå vill ha en hund att jaga med. Med de förutsättningarna sänker man antagligen kraven något. 

Missade den detaljen...:huh: