Hoppa till innehåll

Välja Laddutrustning.


Bubs

Recommended Posts

Hejsan, Har tänk att börja handladda så fort jag kan när jag fått min licens till hösten. Tänkte därför köpa in utrustningen som behövs under årets gång så den står färdig när jag väl skall börja.

Hade tänkt att börja med att inhandla laddpressen. Jag har kikat lite på vad som finns och har en budget på ca 2000-3000. Laddpressen jag lutar mest åt just nu är en Lyman T-Mag II Turrent då jag tycker att en turrent verkar väldigt smidig att ladda med. Är det värt att lägga pengarna på en turrentpress redan från början eller ska man istället satsa på en standard "enpetare"? Och vad ska man isf köpa? Några märken som man bör undvika eller funkar alla dom större märkenas pressar?Har laddat lite grann redan, med det är endast på en progressiv dillon press så alla tips när det kommer till "enpetare" uppskattas. Vill endast ha en press i gjutjärn.

Skulle även vilja ha lite tips på vilken krutdoserare samt våg man ska satsa på. 

Tack på förhand Mvh Willy.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

enpetare om du har mindre mängd hylsor du ska ladda under året säg kanske 2000st eller så, undvik alu pressar, annars funkar de mesta, men desto mer du satsar på pressen ju bättre grejor får du :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja att man får det man betalar för gäller ju det mesta här i världen.

Om man tittar på kvaliteten emellan dom stora märkena hur mycket skiljer det där? 

/Willy 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Redding är på dekis vad gäller kvalla och supporten i efterhand lämnar allt att önska.

 

Håll dig till hornady eller lee som faktiskt är kundvänliga även efter man betalat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte RCBS press i staterna för två år sedan och den fungerar finfint.  Har sedan köpt för det mesta Hornady verktyg.  När jag köpte verktyget för 8x57JS, så var det skadat.  (tydligen skada från fabrik)  Mailade dom, och hade nytt verktyg i brevlådan ca. 3 veckor senare. Inget problem även om ursprungsverktyget var köpt i Svedala.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo RCBS har ett ganska fint kitt. Kan bli ett sådant också när allt är sagt och gjort. Men just nu lutar det åt en Lyman T-Mag2. 

/Willy 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Lyman T-mag den funkar bra till mlna behov.

Tycker att det är smidigt att ha verktygen kvar i pressen och bara vrida fram rätt verktyg.

Thommy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp startsettet från Lee till att börja med, är otroligt prisvärt sen kompletterar du efter hand med det du inser att du behöver, en digitalvåg för grains till att börja med är också en bra inverstering :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har en kamrat som äger sagda lee-kitt, och med vissa undantag har det funkat finfint :) jag äger numera handjagaren till tändhattarna efter att han fick ett mindre utbrott... men det går finfint att sätta tändhattarna direkt i pressen. vidare är enligt många den medföljande vågen något undermålig (långsam och enkel), äger själv en sådan och tycker det funkar bra till de 2000 skott jag laddar per år. dock använder jag krutdoserare och kontrollväger bara laddningarna. som hubler skriver, du får fullt fungerande grejer, till ett pris som medger köp av någon trevlig enkel digitalvåg. själv äger jag en och enhalv utrustning, och kör allt som oftast med den helt egna och betydligt enklare uppsättningen. och kan konstatera att man klarar det mesta med betydligt mindre prylar än man tror. för övrigt  äger jag laddverktyg av både billig och dyr sort, och kan konstatera att det går utmärkt att ladda 6,5*55 med lee verktyget också. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-01-28 at 20:55 Bubs sa:

Hejsan, Har tänk att börja handladda så fort jag kan när jag fått min licens till hösten. Tänkte därför köpa in utrustningen som behövs under årets gång så den står färdig när jag väl skall börja.

Hade tänkt att börja med att inhandla laddpressen. Jag har kikat lite på vad som finns och har en budget på ca 2000-3000. Laddpressen jag lutar mest åt just nu är en Lyman T-Mag II Turrent då jag tycker att en turrent verkar väldigt smidig att ladda med. Är det värt att lägga pengarna på en turrentpress redan från början eller ska man istället satsa på en standard "enpetare"? Och vad ska man isf köpa? Några märken som man bör undvika eller funkar alla dom större märkenas pressar?Har laddat lite grann redan, med det är endast på en progressiv dillon press så alla tips när det kommer till "enpetare" uppskattas. Vill endast ha en press i gjutjärn.

Skulle även vilja ha lite tips på vilken krutdoserare samt våg man ska satsa på. 

Tack på förhand Mvh Willy.

Du bör utöka din budget till det dubbla om du ska få något vettigt från nätbutik. Annars är det beg som gäller.

Rockchucker kit 3800 kr - innehåller allt du behöver utom nedanstående

Kulhammare Hornaday 350 kr

Längdtrimmer Lee för skruvdragare 300 kr

Hylsdhållare x2 200kr - man bör ha en i pressen och en i tändhattsisättaren

Verktyg - Redding eller annan bättre sort omkring 700kr

Ladeboken 600kr

Frakt ?kr

Summa 6000kr + frakt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Budgeten på 3000 är endast tänkt för själva pressen, krutdoserare och krutvåg kan jag troligtvis få tag på begagnat genom några bekanta. Om inte så får det kosta vad det kosta vill, är inte aktuellt att faktiskt ladda några patroner för min egen del på pressen innan hösten. 

/Willy 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...