Hoppa till innehåll

Värmländsk tunnelfälla


lasse_c

Recommended Posts

Bra jobbat!

Nu börjar troligen en ganska lång väntan på första räven. Du har använt tryckt virke och har kanske förlängt tiden till första fångsten något, däremot så har du troligen förlängt livet på fällan avsevärt:thumbsup:

För att inte orken ska tryta på att underhålla fällan så kan du låsa den i uppfällt läge och mata in den så att du kan se om den blivit länsad innan du går igång på riktigt , det är lite tidskrävande att hålla konstant koll på fällan, om du inte kan ha den enkelt tillgänglig dvs.

Fällan kommer säkert funka kalas jag har själv ett par gamla trotjänare ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Räknar inte med rävfångst förrän till hösten. Kommer vittra in den nu och så mata så konstant som möjligt. Ställer den nog intill en skogsväg neråt sjön ett par hundra meter från gården. Mina erfarenheter av fällfångst begränsar sig till en m. Lillienberg som tog både räv och grävling och en Lotin som tar grävling, katt och mård.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ställ fällan lite i skymundan men se till att den går vittja på avstånd.. du skall inte behöva gå nära för att vittja..

Ställ fällan längs rävens färdväg eller i kanten av den..bra om räven får genomsikt genom fällan så gärna några meter öppet åt vardera luckände.

Har du snö ute nu så passa på att titta efter rävspår..räv efter räv går ungefär på samma ställe år efter år.

Invittringen kan du göra med spån ifrån ett hönshus som läggs på golvet.. kasta några ägg på insidan väggen och ännu bättre om du nackar en tupp i fällan så blodet sprutar på virket.

Bästa betet är en höna..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stor fälla, liten traktor... Jag ber er notera den perfekta tajmingen på fällans konstruktion och gafflarnas bredd....

20170131_162203.thumb.jpg.2f036bae530e1333915da8681a6e8671.jpg

Här ska den stå.

20170131_163409.thumb.jpg.46e9ee29edace29dcae184d670274bd2.jpg

Sjönära läge. Räven kommer ofta längs vägen eller i sjökanten. Återstår lite markjobb under fällan och att byta strö i hönshuset.

20170131_164456.thumb.jpg.97de3bcada4fd7cd4309b1c2c0ea5f52.jpg

Och en sak till... Ole, dole, doff.....

20170131_165202.thumb.jpg.64232a539af879e3255c051c1576dd63.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

^_^ vilken av dem drar/drog det kortaste strået ??

I övrigt :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev inspirerad av din tråd och i dag dök två giller upp. Tryckt virke finns på bygghandeln så då är det väl bara att sätta igång och bygga. 

IMG_2562.thumb.JPG.a43ba573ffe61adea74752763b55956e.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

plundra en "lillskits" cykel på flaggan och montera med en riktigt hård fjäder så den vippar upp när fällan är utlöst

eller sätter du ihop ett "larm" med hjälp av ledlampa med en magnetbrytare eller liknade kopplat till 12v batteri å solcellsladdare när kretsen bryts så tänds lampan syns tydligt om man inte snålar på lampan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gärna bilder M-Ola! 

Jag köpte mig ett Uovision fällarm som sms:ar vid utlösning. Just nu står fällan stand by för invittring med hönshus-spån, en gädda och lite rester från sista kidet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag väntar med bygget till det blir lite varmare och ljusare på kvällarna. Tänkte försöka vara klar och få dem på plats i maj så får vi se om man kan fånga några ungrävar i höst eller om den behöver stå ute längre innan första bytet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Du bör ha tak på fällan !

annars finns en överhängande risk att luckorna fryser fast , i bästa fall på båda sidor men har du otur så ramlar en lucka och då har du en gatsmart räv som inte vill gå i den något mer.

Men nog ser det fint ut :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte att fällan skulle få stå utan tak en sommar för att dra ur virket lite. Om en vecka gillrar jag av och så får fällan stå öppen till augusti. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om inte luckorna hade varit avgillrade....

20170320_181034.thumb.jpg.d6d51d170f38e3e5aa3ec345c5b9b140.jpg

...så hade jag haft nåt i fällan nu.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 4 months later...

Ser att ni har byggt många fina fällor. Jag börjar bli sugen på att bygga en tunnelfälla jag också för att öka på viltvården. Det huserar för mycket räv i trakterna känner jag.

Vart finner jag ritningar? Osäker ännu om jag ska bygga med tryckt virke eller av slanor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ritning hittar du på naturvårdsverkets hemsida..  bygg i maxmått.. 1x1x4m

En fälla i slan fångar bäst men är svårare att bygga och svårare att få tät.. men är du händig så varför inte?

En fälla i tryckt virke tar ca 6mån längre tid innan den fångar sägs det..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då ska väl "trådfällan" snart slå igen nu då.... Har fått en iller och en ormvråk...

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

Så där ja!

Jag har ännu inte fått räven att gå i. I vintras var det spår allt som oftast men de vek av och rundade fällan med tjugo meter till godo åt båda hållen... Så jag flyttade den till en åkerholme och hoppas nästa säsong ger utdelning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fördelen att fällan kan stå gillrad från 1aug till 15mars..(eller hela året om jag vill då jag har höns). Den står bakom huset så väldigt lätt att vittja. Räven stryker runt hus,lekstuga,vedskjul hönsgård och kaninburar..så fällan ses bara som ännu en byggnad på tomten.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...