Hoppa till innehåll

Åteljakt på räv


Jägare i norr

Recommended Posts

Är det någon som har nått tips om vad man ska lägga för mat i åteln? Det har sprungit mycket räv före men nu har de inte varit nått där på ett tag. Har slängt ut slaktrester, surströmming, matrester osv. Är det något annat som gör att dom inte vågar sig fram till åteln? 

Tacksam för svar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bero på att tikarna löper, vet inte riktigt löptiderna i norr.. Men här nere i småland får jag inte fram en räv på åtel. Ser däremot massor som springer förbi grisåteln :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jupp! de pippar! 

De kommer tillbaka och är vrålhungriga 

Var beredd ^_^

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Jägare i norr sa:

Är det någon som har nått tips om vad man ska lägga för mat i åteln? Det har sprungit mycket räv före men nu har de inte varit nått där på ett tag. Har slängt ut slaktrester, surströmming, matrester osv. Är det något annat som gör att dom inte vågar sig fram till åteln? 

Tacksam för svar :)

Kasta ut hundmat varje dag om du har möjlighet. Så att det finns lite dom får gå och plocka. Brukar vara effektivt.  Men löper de nu så kan det vara dött på åteln

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago masva sa:

Kan bero på att tikarna löper, vet inte riktigt löptiderna i norr.. Men här nere i småland får jag inte fram en räv på åtel. Ser däremot massor som springer förbi grisåteln :unsure:

Okej. Kan vara att dom löper nu:-) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago daavviid sa:

Kasta ut hundmat varje dag om du har möjlighet. Så att det finns lite dom får gå och plocka. Brukar vara effektivt.  Men löper de nu så kan det vara dött på åteln

Ska testa om det funkar. Tack för hjälpen :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I helgen har rävarna totalt rensat åteln! Var ute i natt och hörde fortfarande lite "parningsskrik". Men det närmar sig slutet på löpet tror jag(Småland) :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago hubler sa:

Hundmat brukar fungera :o

Torrfoder använder även jag!

lätt att mata åteln med att använda en meterlång rörbit som slunga och slippa gå på åteln i onödan :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varsågod! Nej, det vet jag inget om men vad jag vet så har dom bra produkter Z-aim. Släng iväg ett mail till dom o fråga.:thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Hellhunter sa:

Tackar! Är det nån som har erfarenhet av den här då? http://www.jakt-kungen.se/sv/atel/varmare-till-vakkojan/varme-vakjakt-z-aim-cozy-10st.html 

Köp den inte blir mitt råd!

Det är en öppen låga vilket gör att du lyser upp kojan och slipper att ha vildsvin eller räv på åteln!

Det är också bra eftersom du inte kommer ha något mörkerseende att skjuta dem med.

Om du vill ha tips på värmekälla på passet så blir det antingen Värmeväst ,kamin för vedeldning,utan stora glasrutor i ;) eller en gasolvärmare som värmer utan ljus.

Jag har testat en värmare som heter Bluecat och den funkade bra men gasolflaskorna kostar lite pengar.

Idag har jag vedeldad kamin i 2 kojor och är mycket nöjd med det.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På den tiden jag seglade runt i en gammal vedhög hade jag en Heat Pal värmare som jag ställde under bordet i sittbrunnen då man satt ute kalla kvällar. Spritvärmare som var enkel att hantera. Den jag hade kom med båten och var nog sedan 70-talet, men det säljs nåt liknande fortfarande.

http://www.utsidan.se/friluftsguiden/lager/ovrigt/origo-5100-heatpal_4034

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...