Hoppa till innehåll

Emma Henriksson

Recommended Posts

Emma Henriksson

Hej allihopa!

Jag är helt ny i forumet och är ny i jägarvärlden som helhet. Det som oroar mig är just min säkerhet. Jag är medveten om att incident händer rätt sällan men jag har både läst och hört att de händer när man jagar. Så jag tittade runt lite och jag fick tag på detta företaget :http://www.safeguardclothing.com/28-female-body-armor/

Det har utrustning speciellt för tjejer och det är kanske lite att ta i. Jag vet inte. Har ni några utrustningförslag för rädda tjej jägare som inte riktigt vågar ge sig ut :huh:?

Tack på förhand.

 

Vänliga hälsningar:

Emma Henriksson

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det där du bor några utbildningsjakter i närheten är det ett väldigt bra sätt att komma ut under ordnade former och lära sig massor. 

I övrigt är det bästa precis som Dr Krall skriver, följ med någon ut som redan är trygg i skogen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej & välkommen hit!:)

Instämmer med föregångarna!:thumbsup: Du kan undersöka om det finns något kvinnligt nätverk i ditt län typ det som vi har i Norrbotten.

https://jagareforbundet.se/norr/norrbottens-lan/jagareforbundet-norrbotten/kontakt/jaqt---kvinnligt-natverk/

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att svara på din fråga om utrustning, skottsäker väst är inte ett alternativ, om du ser i specen angivet för den västen du länkar så är den dessutom bara godkänd för att stoppa ammunition man får jaga duva och kanin med, personskydd som stoppar ett klass 1 vapen orkar du inte bära.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jobbar du kanske på det företaget som du länkar till

Det verkar lite udda med skyddsväst litar du inte på dina jaktkamrater och jagar du ensam så är väl risken extremt liten att bli beskjuten

Och hjärtligt välkommen

Leif

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen och jag menar absolut ingen har vitalkroppsskydd när dom jagar,ingen jägare jag någonsin mött har varit rädd för att bli oavsiktligt skjuten och det behöver inte du heller vara.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är ganska säker på att du redan dag två i skogen kommer förstå hur små riskerna är, förutsatt att det är skogsjakt vi pratar om.

Om man däremot som ovan jägare och skytt skulle vara med på en harjakt på ett stort fält i skåne eller något liknande, där skyttarna står relativt nära varandra så kan jag förstå att det upplevs som en aning obehagligt, fast i de läger är nog grannskyttarna räddare ;)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Emma Henriksson

Hej allihopa!

Stort tack för alla svar! Jag förväntade mig inte en sådan stor respons. Otroligt hjälpfulla och snälla har ni varit allihopa! STORT TACK!!!

Som det sades så har företaget angett att det är skottsäkra västar , jag var helt fel ute. Ber om ursäkt för det!

 

Tack och ha en bra dag!

Emma

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det lättaste du kan göra är att lyssna på jaktledare och stå still på passet.

Finns inget värre än när någon uttråkad gubbe börjar traska runt för att det inte händer något och vipps så är det ett vildsvin mellan dig och gubben.

Är du hundförare så är det väldigt bra om du talar om för passkyttar när du närmar dig.

I övrigt så är riskerna obefintliga och du kommer snart kunna njuta av att se din passgranne skjuta vilt framför näsan på dig :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag delar nog Dr Krall (ett nick som förpliktigar btw) enklare iaktagelse om salar, det är lite lustigt att se alla riddare i skinande utrustning som nappar på betet.

Men men ...... Trollkarlen spårar nog IP allt vad han hinner med just nu.

För att komma till saken - ni tittar på tok för mycket på TV. En skottsäker väst funkar INTE som den gör på TV efter klockan 20:00 när man börjar sända "sunt underhållningsvåld". Sett för kuljakt skulle jag säga att den faktiskt är direkt skadlig sett till kroppslig säkerhet - vid hageljakt har den däremot ett skydd att erbjuda, framförallt om man lindar den runt huvudet......

Det här är basic physics: det är inte penetrationen som dödar - det är blodförlust, skador poå nervbanor och vävnadsskador, Blodförlust uppstår om man punkterar stora blodkärl (hjärta och kroppspulsåder), skador på nervbanor och nervcentra (penetrerar hjärna/ryggrad) och framförallt vävnadsskador. De senare uppstår långt mer av enegriavlämning från kulan än för penetrationen av kulan enligt följande enkla regel - desto större motstånd desto mer energi.

Så om man bär en väst som ÖKAR motståndet så ÖKAR man energiavlämningen - dvs om kula dragit rakt genom lungan hade den punkterat lungan. Om kulan stoppas upp FRAMFÖR lungan slipper förvisso lungan punkteras - men den får ta emot alla Joulen i form av en krosskada under.... Det är mao inte så att man som på TV reser sig upp och borstar av kulorna som klädsamt sitter i västen. En 9mm rakt framför hjärtat stoppar hjärtat om inte västen har en platta som fördelar energin äver en långt större yta än 2-3 cm2...... Krasst sett är det mao många gånger bättre att låta en projektil passera genom än försöka stoppa den - i alla fall så länge den inte passerar hjärta/hjärna/ryggrad.

De militära skyddsvästarna är betydligt klumpigare och klarar av att fördela mycket mer energi - i synnerhet om man sätter i plattorna. Men då är de - och tro mig - inte alls lika roliga att ha på sig. Men de är primärt tänkta till att skydda mot splitter och tryck - inte kulor. För se artilleri funkar inte heller som på TV - där folk slit sönder av en explosion. Det gör man om det tar nära - men artilleri ger ffa splitter, som ganska fort retarderas till modesta farter. Dessa - likt hagel - kan man ganska enkelt hantera med en ganska tunn skyddsväst. Normalt står splitter för 80% av skadorna i strid.... Splitter sett som risk i jaktliga situationer (primärsplitter och sekundärsplitter) har man bara bakom djuren - ergo, mest en fråga för hundar även om skidåkare bevisligen en gång hade väldig otur.

Den länkade västen är tänkt till knivar och hagel - där gör den nytta. Men grövre saker än så så blir det bara ännu värre.....

/T

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så med det sagt så är jakt ok utan väst men undvik krig med eller utan väst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Emma Henriksson sa:

Hej allihopa!

Stort tack för alla svar! Jag förväntade mig inte en sådan stor respons. Otroligt hjälpfulla och snälla har ni varit allihopa! STORT TACK!!!

Som det sades så har företaget angett att det är skottsäkra västar , jag var helt fel ute. Ber om ursäkt för det!

 

Tack och ha en bra dag!

Emma

Inte behöver du be om ursäkt för något när du är nybörjare. Vi som har varit med i x år har ju lärt oss något o vi delar gärna med oss av våra kunskaper.:thumbsup:

 

Lycka till Emma o skitjakt som vi säger!:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago Tjörnbon sa:

Så med det sagt så är jakt ok utan väst men undvik krig med eller utan väst.

Krig är farligt - folk dör i krig. Enkel sanning.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

Krig är farligt - folk dör i krig. Enkel sanning.

/T

True that!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2/2/2017 at 10:50 pmt sa:

Jag delar nog Dr Krall (ett nick som förpliktigar btw) enklare iaktagelse om salar, det är lite lustigt att se alla riddare i skinande utrustning som nappar på betet.

Men men ...... Trollkarlen spårar nog IP allt vad han hinner med just nu.

...

U bet ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...