Hoppa till innehåll

Dämpargänga på Ruger American 308?


exabit

Recommended Posts

Jag har fått äran att gänga (SKÄRA ;) ) dämpargänga på en kompis Ruger American 308. Denna är 14 mm i mynningen. Pratade nyss med RCC-Roger som sa att om loppet är väl centrerat (vilket det ska vara enligt kompisen) så kan det gå med M13, annars får det blir M12.

Har någon här på forumet erfarenhet av gänga på just Ruger American 308 - vad är det för gänga i så fall? Tydligen är inte pipan särskilt konisk så även om vi kortar ner pipan från 56 till 50 eller 47 cm så lär det inte ha nån betydelse. Att göra pipan kortare än så (45) tror jag inte är aktuellt ändå, för då kommer undertecknad vara sönderstressad vid svarven...

Edit: fann just denna med M13: http://www.torsbohandels.com/lager/vapen/87581?filter=327

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är inte mogen för en förstoringshylsa ännu då!? :thumbsup: Sån som Robban gjorde på Joacims Ruger M77II 30-06a, som jag nu har, för att kunna skära en 14x1 på den tunna Rugerpipan B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gänga pipan M14X1. Gör ett vändspår efter 15 mm eller vad tillverkaren rekommenderar. Gör ett vändspår till 10 mm längre in på pipan. Skär gängan (totalt 25 mm lång) in över hela. Svarva en 10 mm lång "distans" med ytterdiameter typ 16-17 mm med invändig M14X1 gänga som du skruvar in så den stannar vid första vändspåret och låser den med Loctite.
Du får så stark gänga som du kan ha- och ett rejält "stopp" som dämparen bottnar mot.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Något som direkt talar emot en M12? Jag förstår din tanke Dansken, men det blir inte så snyggt med gängskydd på om man inte vill använda dämpare på älgbana eller så?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Räffelmått på .30 kaliber är 7,8 mm- detta dras från botten av vändspåret för M12X1 10,6 mm = 2,8 mm genom 2 (radie) vilket lämnar 1,4 mm gods kvar i botten in till loppet.
Är detta yrkesmanna-mässigt ?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av den anledningen valde jag bort 14x1 till förmån för 15x1 på min 358 win. Trots att jag hade en Stalon 14x1 dämpare redan till 30-06an. Skulle ju varit smidigt att bara köpa ny front till den. Men valde som sagt 15x1 och att köpa helt ny dämpare till 358an B)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Dansken sa:

Räffelmått på .30 kaliber är 7,8 mm- detta dras från botten av vändspåret för M12X1 10,6 mm = 2,8 mm genom 2 (radie) vilket lämnar 1,4 mm gods kvar i botten in till loppet.
Är detta yrkesmanna-mässigt ?

M13 då? :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Dansken sa:

Jag har gjort några M13X1 på .30 kalibers i nödfall. Då har du 1,9 mm gods kvar. Inget att rekommendera för frontmonterade dämpare...

Till skillnad från... patronlägesmonterade dämpare? :D

Det är ingen frontdämpare som ska på utan en teleskopisk variant.

Jag ska förklara saken för kompisen ikväll. Ska besöka honom med min T50- och min carbondämpare så han kan se vilken diameter som kan vara lämplig etc.

Om mästaren gjort M13x1 på kaliber 30-pipor så borde även eleven tillåtas göra detta - allt enligt devisen "gör som jag säger, inte som jag gör" ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...