Hoppa till innehåll

Påverkar rekylbroms träffbild?


tecan03

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har satt på en rekylbroms på min bössa. Har ännu inte lyckats besöka banan sedan jag fick den. Behöver jag det? Påverkar rekylbromsen träffbilden?

 

Hälsningar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JA - det påverkar träffbilden!

En pipa är precis som en stämgaffel och den har en självresonans som den svänger när man avfyrar. Monterar man då en eftersökslampa, dämpare eller en rekylbroms så kan träffläget förändras ganska ordentligt. Det blir större påverkan med en tunn pipa än en matchpipa.

Så du behöver absolut uppsöka skjutbana!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Måste bara hålla med.

Alla pillidutter man fäster på pipan kräver ett besök på skjutbanan. Precis som Wizard så klokt beskriver.

 

Jag själv är ganska manisk med efterkontroller så fort jag har pillat med bössan, det gäller allt ifrån kikare med QD ringar, stocken, osv osv.

Ut å skjut:lol:

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fan det var ju ett svar på en gammal fråga såg jag nu och kände mig dum......

Ja så är det när man sitter hemma med sjuka barn,  är över 40 och börjar tydligen bli dement....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så gammal var den väl inte....;) Det finns "värre" exempel på trådlyft..

 

Lite sugen själv på en rekylbroms efter testet i VT. Den enda nackdelen som jag fattat det är högre knall. I övrigt verkar det främja bättre skytte.

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har till och från haft liknande funderingar. Dock lite svårt på dubbelstudsaren och det är där jag behöver den mest. Sedan tror jag det kan vara bra att tänka på att den till viss del kan dölja eventuella brister i anläggning och avfyrning. Så det är inte säkert att det är bra att ha den på vid mängdträning. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag låg bredvid en snubbe med rekylbroms en gång ....

 

det gör jag inte om.

trodde tänderna skulle lossna och fontanellen öppnas igen :o:lol:

tror det var en 338 tom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, det dundrar ordentligt när man ligger på skjutbanan med rekylbroms - men å andra sidan så får man alltid vara i fred så vill man ha det lugnt och enskilt så är det en bra pryl att skaffa! :P 

Skämt åsido, fördelen med rekylbroms är att det blir avsevärt mycket mindre mirage än med dämpare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Broms är alldeles utmärkt, om man är medveten om dess egenheter. Jag skjuter mycket med broms och växlar mellan broms och dämp på två av bössorna. 

Man blir helt klart tröttare i huvudet efter 50 smällar med broms kontra dämp, det smäller väldigt. 

Och ja, träffläget kan ändras. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag gängade en pipa till en jobbarkompis, och i hans fall var det ingen ändring av träffläget med broms monterad.

däremot ljuddämparen han sen skaffade flyttade träffbilden rejält.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...