Hoppa till innehåll

Winchester M70, .308 Problem med "sista" kulan.


Tullberg

Recommended Posts

Har ett litet bekymmer som är mycket irriterande. Har en Winchester M70 i kal .308 som jag bortsett från detta problem är mycket nöjd med. Vid repetering så matas den sista kulan inte in i loppet. Den liksom fastnar med spetsen snett pekandes nedåt. Det är ju en plåtbit som är fjäderbelastad i magasinet som kulorna ligger mot. Den verkar fastna och inte ligga plant när det kommer till sista kulan, utan luta då snett fram. Vilket gör att sista kulan inte går in i loppet. 

Är detta något man vågar skruva på själv eller är det bäst att gå till en vapentekniker?

Mvh

A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Dansken sa:

Har den ledat underbeslag eller fast botten ?

Har du haft mekanismen ur kolven själv nyligen ?

Har problemet kommit plötsligt ?

Problemet kom runt December föra året, och nog lite smygande. Hela Januari har det dock inte fungerat med sista kulan. Winchester M70 har ju ett (om jag nu har terminologin rätt)  "blind magazine". Så för att få ut kulorna måste man repetera. Så med andra ord borde det då vara fast botten....

Jag har inte haft ur mekanismen, känner att jag inte har tillräckligt med kunskap för att våga mig på det. Men kanske om ett par år när kunskapen växt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör så här:
Det sitter 3 skruvar under lådan. Skruva bort dom MED EN MEJSEL SOM PASSAR I SPÅREN.
Lyft försiktigt lådan ur stocken efter du har skruvat bort dom. Kolla noga om "någon liten bit" trillar ut.....

Notera hur delarna ligger i förhållande till varandra i magasinet. Undersök delarna för fel/ skador och återkom om inget ser "trasigt ut" : Exempelvis att fjädern är av/ eller böjd, skadad eller svag- eller den lilla vingen som fjädern sitter fast i bottenplåten med är loss eller liknande...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lärt mig något nytt, var ju inte alls svårt.

Allt såg normalt ut, inget som var trasigt eller så. Men det var dock ganska så smutsigt. Så rengjorde och monterade ihop. Och se på rackarns! Nu fungerar det precis som det ska. Inga problem med sista kulan. Och nu ser jag också att den inte "lutar" fram, utan ligger plant för att kunna matas in i loppet. Testade flera gånger med fullt magasin och ensam kula.

Och har naturligtvis kollat så att pipan inte spänner mot stocken.

Tack för all hjälp! Ovärderligt!

Mvh

A

 

 

IMG_0308.JPG

IMG_0309.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan "dra" lite i fjädern med fingrarna till patronföraren sitter rakt.

När man drar lådskruvarna på Winchester drar man ( i denna följd) den främre "ganska" hårt, den bakre "lagom" hårt, och den i mitten är man med och känner lite försiktigt: Drar man den för hårt krummar man lådan och förstör den fina slutstycksgången.

Att det sitter 3 skruvar beror på att underbeslaget (om sånt finns) är delat, så mittenskruven håller varbygeln och låsdelen till underbeslaget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäklar vad lätt det är att bryta av en sådan fjäder!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den har förmodligen varit lite "halvtrött" innan- därav den dåliga funktion.

Ring till Lennart Hoppe i E:tuna. Han har säkert en ny till dig ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att bössan är från 1975 och jag känner den tidigare ägaren som haft den sen mitten av åttiotalet, så kan jag säga att den nog aldrig är byt och kan nog kan vara lite trött... Så det kanske inte är någon dum idé att byta till en ny.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago alle sa:

Har en ny fjäder ligger till övers i vapenskåpet, blev aldrig bytt på min innan ägarbyte. 

Kanske dags att den får en ny ägare....?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken kaliber (lådlängd ?) är fjädern till ?

Det är olika fjädrar till lång och kort låda- och den här .308 ser ut att vara kort...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en:

Winchester M70 tillverkad 1975, Push Feed Bolt, Blind Magazine.

Men nu blir det lite intressant. För enligt denna sida så är det lite motstridigt....

http://www.midwestgunworks.com/page/mgwi/ctgy/winchester-model-70-information#Bolt_Style

Enligt tabellen under punkt 4 "what type of action is my rifle? Så är .308 7tum mellan först och sista skruv och således en short action. Men min bössa har 7 5/8 tum = 19,36cm mellan första och sista skruv och skulle således vara en long action

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan så vara. I magasinet, dvs det metallhölje som kan ses på den första bilden ovan så sitter det en "avdelare" mot den bakre ändan. Nu syns inte det på bild. Är det den du syftar på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Har samma problem med de patroner som ligger "på vänster sida" i magasinet, mest troligt en trött fjäder. Min m70 Featherweight är i 6,5x55. 

Bör jag också ringa Lennart och se om han har en övers, eller har någon av er som redan skrivit i tråden fortfarande en över? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...